Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-13, 12:30
  #1
Medlem
von.Jekwels avatar
Hej,

Jag har lyssnat på 15-20 avsnitt av Värvet och har aldrig egentligen varit särskilt imponerad av Kristoffer Triumfs intervjuer utan det är gästerna som lockar (vad jag vet så finns det ingen podcast med lika intressanta/kända gäster). Visst, Värvet är en podcast där gästerna får prata till punkt och det är bra - det är väl lite av hans interjuteknik också - att säga så lite som möjligt och låta gästerna spinna på själva. Tycker mig ha märkt att ofta när gästerna sagt klart vad de vill så väntar Kristoffer ytterligare några sekunder, för att få en längre tystnad, och hoppas att gästen ska börja prata igen av sig själv. Visst det är gästerna man vill åt och ibland kan det bli något intressant av det men jag vete tusan... Varför är han aldrig ifrågasättande om nånting de gjort? Jag skulle säga att han använder sig av samma frågor till stor del i varje intervju. Sedan lyckas han väldigt sällan locka fram känsla och passion från gästerna.

Ja, det var några snabba tankar om podcasten och Kristoffer Triumfs intervjuteknik i stort. Vad skulle ni säga, gillar ni det han gör? Kan han göra det bättre? Hur då? Och om han skulle ställa obekväma frågor ibland, skulle det förstöra intervjuerna? Skrämma bort framtida podcastgäster?

Om ni vet någon annan podcast där det är klass på gästerna (såsom i Värvet) men där intervjuaren får fram intressantare intrevjuer skulle jag tacksamt ta emot tips.
__________________
Senast redigerad av von.Jekwel 2014-05-13 kl. 12:32.
Citera
2014-05-13, 12:37
  #2
Medlem
Fråga dig istället om han fyllde ett tomrum med sin teknik.
Citera
2014-05-13, 12:45
  #3
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eurochild
Fråga dig istället om han fyllde ett tomrum med sin teknik.
Nja, alltså han fyller väl ett lite tomrum i det avseendet att jag är nyfiken på många av hans gäster. Att intervjuer med de är lättillgängligt är egentligen det som jag tycker är bra.

Eller varför inte? Det tomrum han har fyllt är väl att jag introducerats till ett nytt sätt att intervjua folk på, nu känner jag dock att det här experimentet är färdigt och önskar högre klass på intervjuerna.
Citera
2014-05-13, 12:57
  #4
Medlem
Tror inte att han bryr sig om vad du tycker då han har vunnit priser och dessutom varit nominerad till Stora journalistpriset för sin POD. Däremot kommer väl Värvet att börja köra internationellt denna sommar.
Citera
2014-05-13, 13:15
  #5
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eurochild
Tror inte att han bryr sig om vad du tycker då han har vunnit priser och dessutom varit nominerad till Stora journalistpriset för sin POD. Däremot kommer väl Värvet att börja köra internationellt denna sommar.
Ja, har jag sagt att han skulle bry sig? Jag uttrycker bara mina åsikter och vill få fram en diskussion kring huruvida ni andra här på Fb tycker att det han gör är bra eller inte.
Citera
2014-05-14, 11:00
  #6
Medlem
mrtowlies avatar
Jag gillar hans lugna och sansade sätt. Däremot ogillar jag att han tvingar in sina favoritämnen (alkoholism, ångest) i varenda intervju även om det knappt känns relevant. Han är dålig på att ställa följdfrågor, han verkar följa en mall och checka av frågorna.
Citera
2014-05-15, 17:41
  #7
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag gillar hans lugna och sansade sätt. Däremot ogillar jag att han tvingar in sina favoritämnen (alkoholism, ångest) i varenda intervju även om det knappt känns relevant. Han är dålig på att ställa följdfrågor, han verkar följa en mall och checka av frågorna.
Har också den känslan, verkar som att han följer den där mallen lite väl hårt och följden blir intervjuer som saknar det lilla extra. Han måste våga ställa följdfrågor såväl som lite obekväma frågor ibland.
Citera
2014-05-15, 17:47
  #8
Medlem
Lyssnade på Triumf i "början" av hans färd igenom podd-Sverige. Vad jag minns så kändes allting rätt såsigt och formellt och de ljusglimtar som svepte förbi berodde då inte på Triumf.
Citera
2014-05-15, 17:51
  #9
Avstängd
Så fort han försöker gå djupare än sitt manus så målar han in sig i ett hörn. Han försöker imponera på killarna och stöter på tjejerna.
Citera
2014-05-15, 19:48
  #10
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Lyssnade på Triumf i "början" av hans färd igenom podd-Sverige. Vad jag minns så kändes allting rätt såsigt och formellt och de ljusglimtar som svepte förbi berodde då inte på Triumf.

Han gör rätt i att inta en passiv roll och låta gästen stå i centrum. Intevjun (läs: monologen) med Alexander Bard är det bästa exemplet på där gästen lever fritt och Triumf tillhandahåller fundamentet. Han brister dock i nyfikenheten och att få till ett samtal. Hans sävlighet är kanske dels hans personlighet men även en avväpnande strategi för att få gästen att öppna sig, men också hans svaghet. Jämför Christian Luuk som ligger på en helt annan nivå när det kommer till att engagera sig med gästerna.
Citera
2014-06-20, 05:30
  #11
Medlem
Bairuilongs avatar
Jag har konsumerat ganska många avsnitt av Värvet och nära på det enda positiva Kristoffer Triumf tillfört är att han faktiskt lyckats få personerna till mikrofonen och sedan publicerat resultatet. Kristoffers egna tillskott i själva inspelningen är nästan uteslutande till skada då han dels inta alls har någon talang för att genomföra en intervju, och detta i kombination med att han inte kan låta bli att prata om sig själv vilket absolut inte tillför annat än att det stör. Det hade högst sannolikt blivit betydligt bättre och gästen pratat helt själv under hela podden.

Allt för stor del av det som Kristoffer säger visar att han har en gigantisk önska att få vara en del av "kändis-Sverige" och att dessa intervjuer är hans försök att dels få någon form av personlig relation med de han intervjuar och därmed komma ett steg närmare hans önskan "att vara tjenis" med dessa kändisar.

Sannolikt har han lyckats ta ett steg i den riktningen eftersom att Värvet i någon mån har blivit en känd plattform, men jag gissar att de flesta av hans gäster ser igenom honom på samma sätt som jag tror att de flesta lyssnare gör.

Mvh
Citera
2014-06-20, 16:24
  #12
Medlem
Lyssna på Värvet Special där Luuk intervjuar Triumf själv. Luuk är en fantastiskt mycket bättre intervjuare! Poddens briljans ligger i konceptet och dess svaghet ligger i Triumf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback