Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-14, 12:52
Medlem
Som rubriken lyder, skulle det funka att ha en stor hink att odla i, sedan hål i botten och ställa den där det är ca 1cm vattennivå så att det sugs upp vatten underifrån och på så sätt slipper man vattna på hela sommarn?

Bör man kolla ph värdet på vattnet? kan det vara giftigt eller liknande? Är typ en myr där det är väldigt blött, man ser vatten på några ställen men insåg när jag ställde en hink full med jord att bottnen blev helt blöt, tankar och idéer uppskattas får gärna delas!
Citera
2014-05-14, 13:01
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Ja, ph kan ju vara viktigt.
Men jag tror nog de e lugnt.
Viktigast är soltimmarna.
Samt att dom står emot sydväst.
Lycka till.
Citera
2014-05-14, 13:27
Medlem
10Ls avatar
Googla swamp tubes
Citera
2014-05-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Ja, ph kan ju vara viktigt.
Men jag tror nog de e lugnt.
Viktigast är soltimmarna.
Samt att dom står emot sydväst.
Lycka till.

Dom står under helt uppen yta så de borde få maximalt med soltimmar!
Citera
2014-05-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Googla swamp tubes
Kanske det man ska börja med istället
Citera
2014-05-14, 22:53
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarutanugglor
Kanske det man ska börja med istället
Om det är blött så är de grymma.
Citera
2014-05-15, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Om det är blött så är de grymma.

Grejen är den att jag har som hinkar nu, och ställde dem på den här marken som är rätt så blöt, sen när jag fyllde på med massa jord och sådär så sjönk dem ner nån cm och lyfte jag så rann det massa vatten, så bör kanske kolla ph't i vattnet, kanske slipper vattna nånsin då? kan tillägga att det växer ett par "granar" helt random i den här sumpmarken(bra eller dåligt?^^)
Citera
2014-05-15, 12:55
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Grejen är den att jag har som hinkar nu, och ställde dem på den här marken som är rätt så blöt, sen när jag fyllde på med massa jord och sådär så sjönk dem ner nån cm och lyfte jag så rann det massa vatten, så bör kanske kolla ph't i vattnet, kanske slipper vattna nånsin då? kan tillägga att det växer ett par "granar" helt random i den här sumpmarken(bra eller dåligt?^^)

Jag tror du får det för blött i hinken om du inte lättar upp det en del med ex perlite. Men läs in dig på swamp tubes så fixar du nog det. Är en lite speciell teknik men många som lyckas bra med den.
Citera
2014-05-15, 18:06
Medlem
Bara-Robins avatar
Som tidigare skribenter har sagt så är ju PH en viktig faktor då det annars kristalliserar sig salter kring stammen som sabbar vätske och näringsupptaget.

Sen måsta man också komma ihåg att rötter behöver syre, så om det är blött hela tiden så kommer inte tillräckligt med syre att komma åt rötterna.
Citera
2014-05-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Som tidigare skribenter har sagt så är ju PH en viktig faktor då det annars kristalliserar sig salter kring stammen som sabbar vätske och näringsupptaget.

Sen måsta man också komma ihåg att rötter behöver syre, så om det är blött hela tiden så kommer inte tillräckligt med syre att komma åt rötterna.
Ska checka ph värdet imorgon eventuellt, om det är rätt ph, är det bara låta dem vara där och hoppas på det bästa? eller är det stor risk att de mår dåligt då?

Off topic, tänkte fråga, om det regnade igår, klarar sig plantorna tills imorgon kväll? Alltså 2 dagar utan vatten utan det har bara regnat(vet inte exakt hur mycket) Och jag vattnade ca 1 liter i varje samma dag.
Citera
2014-05-15, 21:59
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ska checka ph värdet imorgon eventuellt, om det är rätt ph, är det bara låta dem vara där och hoppas på det bästa? eller är det stor risk att de mår dåligt då?

Off topic, tänkte fråga, om det regnade igår, klarar sig plantorna tills imorgon kväll? Alltså 2 dagar utan vatten utan det har bara regnat(vet inte exakt hur mycket) Och jag vattnade ca 1 liter i varje samma dag.

Alltså, det är väldigt, väldigt viktigt att rötterna får syre. Dels för att det blir rotröta då, men även för att plantan i sig använder sig utav syre ifrån rötterna, koldioxid och ljus ifrån bladen, för att bilda sockerarter som plantan är uppbyggd utav. Syre till rötterna är alltså ett måste, lika mycket som ljus är.
Om det nu är som du säger, sumpmark/våtmark likt dessa bilder:

http://www.google.se/imgres?imgurl=h...tart=0&ndsp=25

http://www.google.se/imgres?imgurl=h...w=1280&bih=933

Där det då är vått i jorden, hela tiden, dygnet runt, så kommer det absolut INTE att gå. Jorden måste torka ut lite då och då, eller så måste vattnet syresättas, och i stillastående våtmark/sumpmark, så finns det inte tillräckligt med syre i vattnet.
Du måste alltså välja en plats som antingen har flödande vatten med mycket syre i (som precis brevid en fors), eller en plats som torkar ut åtminstonde 50% av tiden.
De kommer alltså inte endast att må dåligt, utan det kommer inte att fungera överhuvudtaget. Det gror säkert, och hinner nog bli en 5cm eller något, men det kommer inte bli en vuxen planta utav det.

Angående din OT-fråga, ja ja, herregud.. Det är inte bra att vattna för ofta, och gav du unga plantor en liter så är 2 dagar ingenting. Det är snarare bara bra om det får torka till ordentligt mellan vattningarna, just för att luft/syre ska ha lättare att nå rötterna.
Det är en växt som lever i naturen liksom, och det regnar inte varje dag i naturen, så plantan klarar sig allt!
Citera
2014-05-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Alltså, det är väldigt, väldigt viktigt att rötterna får syre. Dels för att det blir rotröta då, men även för att plantan i sig använder sig utav syre ifrån rötterna, koldioxid och ljus ifrån bladen, för att bilda sockerarter som plantan är uppbyggd utav. Syre till rötterna är alltså ett måste, lika mycket som ljus är.
Om det nu är som du säger, sumpmark/våtmark likt dessa bilder:

http://www.google.se/imgres?imgurl=h...tart=0&ndsp=25

Där det då är vått i jorden, hela tiden, dygnet runt, så kommer det absolut INTE att gå. Jorden måste torka ut lite då och då, eller så måste vattnet syresättas, och i stillastående våtmark/sumpmark, så finns det inte tillräckligt med syre i vattnet.
Du måste alltså välja en plats som antingen har flödande vatten med mycket syre i (som precis brevid en fors), eller en plats som torkar ut åtminstonde 50% av tiden.
De kommer alltså inte endast att må dåligt, utan det kommer inte att fungera överhuvudtaget. Det gror säkert, och hinner nog bli en 5cm eller något, men det kommer inte bli en vuxen planta utav det.

Angående din OT-fråga, ja ja, herregud.. Det är inte bra att vattna för ofta, och gav du unga plantor en liter så är 2 dagar ingenting. Det är snarare bara bra om det får torka till ordentligt mellan vattningarna, just för att luft/syre ska ha lättare att nå rötterna.
Det är en växt som lever i naturen liksom, och det regnar inte varje dag i naturen, så plantan klarar sig allt!

Okej skönt att höra, de står dock i 30l jord så 1 liter vatten är väll inte så mycket kanske, men då behöver jag inte stressa dit! Problemet är att jag kanske måste ställa mina hinkar i sån här våt mark, borde jag köpa typ sand eller liknande och hälla och göra en platform där hinken ska stå eller hur kan jag göra på bästa sätt tror du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in