2014-05-14, 14:47
Medlem
Hall.

Sett ibland folk som kt runt p el-scootrar och lnge tnkt, det dr mste ju vara jtte smidigt o snabbt som transportstt till jobb osv. bestmde mig fr att googla runt lite och fick fram detta p wikipedia ang "Goped"

P vanlig Svenska betyder det att 1) den fr endast vara fr en person, 2) personen ska vara i kontroll ver den och 3) den fr MAX gra 20 km/h. I hastigheter ver detta s blir den en EU moped och fraren mste eventuellt ha frarbevis, hjlm och trafikfrskring. Det sista kriteriet (hastigheten) r allts det du mste se upp med om du kper en Goped eller liknande produkt i Sverige, annars blir det ett fordon du bara fr anvnda p privat mark - eller som registrerad EU Moped.

Jag hade grna haft en som kunde n 45 kmh fast man inte nyttjade den hastigheten alltid nd, bara fr att det ska g lttare i backar. Har t.ex haft en gammal EU moped frut som gjorde 45kmh men detta gllde ju inte uppfrsbackar. Vore roligare att ha en som i alla fall inte behver kmpa s vrst mycket fr att klara uppfrsbackarna. Kper man en som "klarar 20 kmh" antar jag att man lr ka i 10 uppt.

Frgan jag har r hur petigt r detta? Om man kpte en som "gr" i 30 t.ex men inte kr som en dre..?
Hur kan man registrera den som EU Moped? mste man inte ha skyltar p d? hur gr det till?
Citera
2014-05-14, 14:57
Medlem
DuSomTroddes avatar
Blir du tagen av farbror bl r det skitpetigt. Men kr bara, vad kan g fel. S lnge du inte kr den varje dag framfr polishuset borde du klara dig rtt galant.
Citera
2014-05-14, 15:01
Medlem
Och om jag skulle bli tagen nr jag ker en sdan? Fr man bter eller riskerar man krkortet?

Den strsta anledningen en sn sak vore s smidig r att man bara kan ta hem den etc.
Dr jag bor fr man inte ha mopeder utomhus ifred och kan inte slpa in en moped i lgenheten varje dag :P Att hyra garage fr den sakens skull vore inte heller vrt.

Nr jag kommer att tnka p det s ligger en polisstation typ 200m bort frn mitt jobb, kanske inte alltfr bra..
Senast redigerad av szatan 2014-05-14 kl. 15:08.
Citera
2014-06-03, 16:11
Medlem
ImImpalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av szatan
Och om jag skulle bli tagen nr jag ker en sdan? Fr man bter eller riskerar man krkortet?

Den strsta anledningen en sn sak vore s smidig r att man bara kan ta hem den etc.
Dr jag bor fr man inte ha mopeder utomhus ifred och kan inte slpa in en moped i lgenheten varje dag :P Att hyra garage fr den sakens skull vore inte heller vrt.

Nr jag kommer att tnka p det s ligger en polisstation typ 200m bort frn mitt jobb, kanske inte alltfr bra..

Bter
Citera
2014-06-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImImpala
Bter

Det blir bara bter, frr i tiden hade ditt fordon varit jmfrt med ett ltt fordon utan typgodknnande, och det var grnsfall att man fick behlla krtkortet, hade fraren skt lmplighetsintyg s hade denne bitit i grset, men det var frr, det var hrdare d, nu vet inte ens Polisen vad en moped r.
Citera
2018-07-16, 22:41
Medlem
Tablettaskens avatar
Lnar trden lite, hoppas de r ok

Inhandlat en el sparkcykel som gr runt 20km/h.
Behver jag frskra den precis som en moped eller klassas den som ngot annat ?
Citera
2018-07-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tablettasken

Du fr verhuvud taget inte kra p allmnna platser
Enbart kra innanfr inhgnat omrde (staket)
Tnk om du krockar kr p ngon fr du kan inte f ngon frskring, s du fr s fr skadekostnaderna sjlv, plus att du ker dit fr framfrande av oregistrerar fordon med bter inte f lmplighetsintyg fr vningskrning mm
Citera
2019-06-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tablettasken

Lnar ocks trden lite. Blev omkrd i dag av en sparkcykel nr jag tog det lite lugnt. Upptckte att det var en sparkcykel och hngde p men kom inte nrmare inte ens uppfr och inte nedfr dr jag brukar toppa 43 p min elcykel men den slutar supporta vid 25 s ska det g fortare mste jag gra jobbet sjlv. Sedan frsvann han dr det blev lite trixit p cykelvgen.

Hrde han snacka i telefon nr han krde om mig att, "nu blser jag p i 30". En cykel r vl bttre lmpad att f kra fortare, typ 35 eller 40 skulle jag vilja ha. Hade han ramlat i backen dr det gr utfr i 40 hade han varit dd nu. Hur fan bromsade han, det gr en korsande vg precis nedanfr backen.
Citera
Idag, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Lnar ocks trden lite. Blev omkrd i dag av en sparkcykel nr jag tog det lite lugnt. Upptckte att det var en sparkcykel och hngde p men kom inte nrmare inte ens uppfr och inte nedfr dr jag brukar toppa 43 p min elcykel men den slutar supporta vid 25 s ska det g fortare mste jag gra jobbet sjlv. Sedan frsvann han dr det blev lite trixit p cykelvgen.

Hrde han snacka i telefon nr han krde om mig att, "nu blser jag p i 30". En cykel r vl bttre lmpad att f kra fortare, typ 35 eller 40 skulle jag vilja ha. Hade han ramlat i backen dr det gr utfr i 40 hade han varit dd nu. Hur fan bromsade han, det gr en korsande vg precis nedanfr backen.

Dd vet jag inte om han hade varit, min frra spark gjorde 60, fick upp den i 80 utfr. S fortsatte jag i den backen ngra mnader ven nr bromsarna hade dtt rejlt s att jag fick bromsa flintstone-style med bda hlarna i asfalten.
En vacker dag drar jag utfr denna backen igen, trycker 60 och rullar upp i 80 innan jag brjar stampa, men denna gngen stampade jag frsent och jag ser att jag r p rutt ut i T-korsningen s jag trycker hrdare och lyfter frn sadeln och vinglar rappt ner i asfalten.

Vet inte exakt hastighet just d men skert ver 60. Slog upp tummen ganska bra, skrapade ena knt och under hakan. Sparken startade men gick inte att gasa lngre. Men det var bara upp och kicka vidare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in