Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-16, 17:09
Medlem
GrandPoobahs avatar
Sedan SR började rapportera om de politiska oroligheterna i Ukraina har jag lyssnat på radioreportagen från SR:s reporter Maria Persson-Löfgren (MPL). Som så ofta när det gäller politik är SR:s rapportering ytterst tendentiös till förmån för globalism. Även MPL allmänna politiska hållning är klart vänsterliberal och illustreras i användningen av ord som ”hen” i hennes tweets och frekventa retweets av andra som delar hennes åsikter om världen.

MPL: vänsterliberala hållning föranleder henne naturligtvis att vara en fanatisk supporter av Euromaidan i SR:s reportage. Jag gissar dock att hennes agendasättande journalistik - så länge den begränsar sig till SR:s radiokanaler - håller sig inom samma ramar som SR behandlar Sverigedemokraterna i Sverige, d.v.s. man försöker vara så negativ man kan inom ramen för SR:s regler om opartiskhet.

Dessa regler ser i korthet ut så här:

Citat:
Regler för SVT, SR och UR
http://www.radioochtv.se/Tillsyn/Reg...SVT-SR-och-UR/
Programverksamheten ska bedrivas opartiskt, vilket innebär att
• en klart utpekad part som utsätts för kritik ska få möjlighet att bemöta kritiken
• kontroversiella ämnen eller händelser inte får behandlas på ett ensidigt sätt
• en representant för programföretaget inte får ta ställning i en kontroversiell fråga.

Programledare, reportrar och andra som kan uppfattas som företrädare för programföretaget får inte göra värderande uttalanden eller ta ställning i kontroversiella frågor.

Man kan tala länge om MPL:s Maidanvänlighet i SR-reportagen, men jag tänkte istället att denna tråd skulle handla om MPL:s Twitterkonto (https://twitter.com/MariaPeLofgren). MPL har nämligen förvandlat sitt Twitterkonto till rena propagandamegafonen för Maidanrörelsen trots att hon klart identifierar att hon twittrar som SR-journalist:

Citat:
(”Moscow correspondent Swedish radio now in Kiev SRradioreporter@sverigensradio.se http://bit.ly/9Y83lg
Kiev Ukraine • sverigesradio.se/ekot)
.
I Twitterkontot retweetar MPL dagligen från EuroMaidans officiella Twitterkonto och från andra som tydligt tagit ställning för den nya regimen i Kiev och/eller är kända för att de hatar Putin, som skattebrottslingen Bill Browder.

Inte någonstans retweetar MPL något från separatist/federalist-sidan, trots att även dessa har Twitterkonton.

Kanske mest anmärkningsvärda är MPL:s egna fenomenalt aggressiva tweets som jag tycker verkar bryta klart mot SR:s regler. Några färska exempel:

Citat:
Anti-Kiev-aktivister utpekas som ”vapenviftande banditer” av MPL:
Maria PerssonLöfgren ‏@MariaPeLofgren 4h
Mediaintresset för "folkrepubliken" i Donbass minskar bra om fokus flyttas från vapenviftande banditer till uppbyggn av Ukraina som pågår

Citat:
MPL utnämner separatisternas talesmän till ”lögnare”:
Maria PerssonLöfgren ‏@MariaPeLofgren May 13
Hur var det m Khersons guvernör gillar han Hitler som ryska medier påstår http://bit.ly/1jd0mPJ Kharkivs MR aktiva avslöjar lögnerna

Citat:
MPL går till aggressiva personangrepp på RT:s korrespondenter i Ukraina, som rapporterar till Rysslands fördel:
Maria PerssonLöfgren ‏@MariaPeLofgren May 10
@GrahamWP_UK @OliverBullough "I stand up for myself" very true Graham it is the only thing you stand up for and sums up to very little

Maria PerssonLöfgren ‏@MariaPeLofgren Apr 27
@OnlineMagazin @LynxGAV @GrahamWP_UK Sorry you are just not listening to any arguments stick your nose in the sand it is better for you

Citat:
MPL varudeklarerar sig själv (AB:s kulturchef Åsa Linderborg är en av få svenska journalister som skrivit kritiskt om Maidanrörelsen):
Maria PerssonLöfgren ‏@MariaPeLofgren May 7
Aftonbladets kulturchef har lyckats få visum t Moskva o är på samma flyg som jag ska jag ta en debatt om Ukraina eller sova

Citat:
MPL förklarar sin syn på de människor i Ukraina som inte vill styras av den nya regimen i Kiev:
Maria PerssonLöfgren ‏@MariaPeLofgren May 5
@WiniarskiM malätna sovjetnostalgiker som funnit ny mening i tillvaron helgjuten analys om läget i östra Ukraina i DN

MPL:s driver en öppen Maidanpropaganda och hennes minst sagt oprofessionella attityd mot andra journalister som råkar ha en annan uppfattning är förvånanade. Mest förvånande för mig är att hennes propaganda sker i Sveriges Radios namn. Är detta lämpligt givet SR:s regler, exempelvis att "Programledare, reportrar och andra som kan uppfattas som företrädare för programföretaget får inte göra värderande uttalanden eller ta ställning i kontroversiella frågor."? Är det riskfritt för henne att bryta mot SR:s regler om opartiskhet eller är det fritt fram att rapportera partiskt som SR-journalist så länge det sker i en annan kanal än P1?
Senast redigerad av GrandPoobah 2014-05-16 kl. 17:16.
Citera
2014-05-16, 17:44
Medlem
Herostratoss avatar
Bra span. Väldigt tendensiöst. Ukrainarapporteringen verkar ha fått sin egen Cecilia Udden.
Citera
2014-05-16, 17:46
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandPoobah
Sedan SR började rapportera om de politiska oroligheterna i Ukraina har jag lyssnat på radioreportagen från SR:s reporter Maria Persson-Löfgren (MPL). Som så ofta när det gäller politik är SR:s rapportering ytterst tendentiös till förmån för globalism. Även MPL allmänna politiska hållning är klart vänsterliberal och illustreras i användningen av ord som ”hen” i hennes tweets och frekventa retweets av andra som delar hennes åsikter om världen.

MPL: vänsterliberala hållning föranleder henne naturligtvis att vara en fanatisk supporter av Euromaidan i SR:s reportage. Jag gissar dock att hennes agendasättande journalistik - så länge den begränsar sig till SR:s radiokanaler - håller sig inom samma ramar som SR behandlar Sverigedemokraterna i Sverige, d.v.s. man försöker vara så negativ man kan inom ramen för SR:s regler om opartiskhet.

Dessa regler ser i korthet ut så här:

Man kan tala länge om MPL:s Maidanvänlighet i SR-reportagen, men jag tänkte istället att denna tråd skulle handla om MPL:s Twitterkonto (https://twitter.com/MariaPeLofgren). MPL har nämligen förvandlat sitt Twitterkonto till rena propagandamegafonen för Maidanrörelsen trots att hon klart identifierar att hon twittrar som SR-journalist:

.
I Twitterkontot retweetar MPL dagligen från EuroMaidans officiella Twitterkonto och från andra som tydligt tagit ställning för den nya regimen i Kiev och/eller är kända för att de hatar Putin, som skattebrottslingen Bill Browder.

Inte någonstans retweetar MPL något från separatist/federalist-sidan, trots att även dessa har Twitterkonton.

Kanske mest anmärkningsvärda är MPL:s egna fenomenalt aggressiva tweets som jag tycker verkar bryta klart mot SR:s regler. Några färska exempel:

MPL:s driver en öppen Maidanpropaganda och hennes minst sagt oprofessionella attityd mot andra journalister som råkar ha en annan uppfattning är förvånanade. Mest förvånande för mig är att hennes propaganda sker i Sveriges Radios namn. Är detta lämpligt givet SR:s regler, exempelvis att "Programledare, reportrar och andra som kan uppfattas som företrädare för programföretaget får inte göra värderande uttalanden eller ta ställning i kontroversiella frågor."? Är det riskfritt för henne att bryta mot SR:s regler om opartiskhet eller är det fritt fram att rapportera partiskt som SR-journalist så länge det sker i en annan kanal än P1?

Observant
Samma MPL var det som skrev den tveksamma artikeln om att Ryssland skulle vara på väg att förbjuda Karlsson på taket http://www.dn.se/dnbok/ryssland-kan-...ren/?nrdr=true

Trovärdig journalistik?

Edit: Inlägg om hennes artikel Karlsson på taket
(FB) Artikel: Ryssland vill förbjuda Karlsson på taket (flashback.se)
Senast redigerad av Kaita 2014-05-16 kl. 18:26.
Citera
2014-05-17, 11:13
Medlem
Det är inte bara hon.Frågorna om Ryssland brukar ställas så att man förstår att Ryssland har fel.
Även av programledaren .
Citera
2014-05-17, 14:00
Medlem
Mikojans avatar
Hmm, och MPL ska alltså vara opartiska, oberoende Sveriges Radios tant i Ukraina/Ryssland? Hennes skandalösa tweetande måste vara nåt för Ekochefen Anne Lagercrantz att ta itu med. Allt annat är tjänstefel.

Jag har tidigare bara retat mig på korrespondentens tragiskt tråkiga röst och ointressanta rapporter. Nu måste jag skärpa bevakningen av eländet.
Citera
2014-05-17, 20:12
Moderator
bernad_laws avatar
Fast jag kan tycka att det är klädsamt att våra journalister för en gångs skull tar ställning FÖR Väst i något de gör, det hör ju inte till vanligheterna annars...
Citera
2014-05-18, 10:18
Medlem
GrandPoobahs avatar
MPL har haft i snitt 5-10 tweets per dag sedan hon började, ibland uppåt 20-30 stycken.

Men sedan denna tråd lanserades på Flashback har det inte kommit en enda ny tweet från henne...
Citera
2014-05-18, 10:25
Medlem
Oberoende och sanningssökande mainstreammedia. Allt annat är propaganda och vinklat.

Jag förstår inte att i dessa Twitter och Facebook-tider att journalister påstår sig företräda nån slags sanning med stort S samtidigt som alla som inte hör till mainstreammedia pekas ut som propagandister och lögnare. Journalisterna har självklart också en agenda.
Citera
2014-05-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast jag kan tycka att det är klädsamt att våra journalister för en gångs skull tar ställning FÖR Väst i något de gör, det hör ju inte till vanligheterna annars...
Grejen är bara att de säger att de är neutrala.
Citera
2014-05-18, 11:53
Medlem
Intressant att se hur hon rapporterar ifrån segerparaden på Röda Torget från 9 maj i år. Segerparaden firas i minne över Rysslands seger över Nazityskland 1945.

Citat:
Maria PerssonLöfgren ‏@MariaPeLofgren May 9
Om alla de som nu går på Röda torget beordrades ta hand om föräldralösa barn o rensa förorenad natur då skulle Ryssland bli stort
Ryssland förlorade över 20 miljoner man, civila och militärer, under konflikten 1941-1945. I den blodigaste mellanstatliga konflikt världen skådat. Det är naturligtvis svårt för en svensk journalist att förstå att ryssarna snart 70 år efter andra världskriget vill fira detta och hålla parader. Att ryssarna anser detta viktigt måste ses obegripligt för för en svensk journalist uppvuxen i ett radhusområde i ett land som inte varit i krig sedan 1814.

Citat:
Maria PerssonLöfgren ‏@MariaPeLofgren May 9
Det spröda klirret av deras medaljerade bröst är ändå det viktigaste att ta med sig från Röda Torget idag.
Verkligen? Jag trodde att segern över Nazityskland och hur ett folk kan besegra en övermäktig fiende samt de oerhörda uppoffringar (över 9 miljoner ryssar stupade på slagfältet) var det viktigaste att komma ihåg från denna dagen.

Men en svensk opartisk journalist vet ju alltid bäst.
Citera
2014-05-20, 12:45
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandPoobah
MPL har haft i snitt 5-10 tweets per dag sedan hon började, ibland uppåt 20-30 stycken.

Men sedan denna tråd lanserades på Flashback har det inte kommit en enda ny tweet från henne...

… och tystnad fortsätter råda

”No Tweet results for maria persson löfgren” meddelar hennes tomma sida.

Ingen snack om saken, Flashback har fått SR-ledningen att reagera mot skandaltwittrandet. Övrig media tiger förstås.
Citera
2014-05-20, 23:44
Medlem
Mailbomba:
Red@dagensmedia.se
Red@resume.se
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto