• 1
  • 2
2014-05-19, 19:42
Medlem
SmokeOns avatar
Fr ett par r sedan var det ganska bra fart p den svenska narkotikadebatten. Gerhard Larsson presenterade sin rapport om frslag till en ny missbruksvrd, tankesmedjan CATO publicerade tiorssummering av den Portugals mjuka linje, Kalifornien rstade om att legalisera cannabis och flertalet sydamerikanska presidenter lyfte frgan om en ny, internationell narkotikalagstiftning.

Maria Larsson fick backa bde ett och tv steg gllande substitutionsbehandling (som hon p bsta sndningstid i SVT:s Agenda berttade skulle bli mer tillgnglig) och massmedia avsljade skandalen kring Narconon.

Nu, tv delstatslegaliseringar senare, s verkar det ganska tyst. D och d figurerar ngon representant fr stureplanscentern i TV och pratar sig varm om en reglerad cannabishandel, men frgan tycks i stort ha svalnat av rejlt. Vad gller missbruksvrden s har tminstone inte jag hrt ngot intressant p ett bra tag.

Kom den svenska narkotikadebatten av sig?
Citera
2014-05-19, 19:44
Medlem
Olga-Reets avatar
Valdebatten kom emellan.
Citera
2014-05-19, 19:56
Medlem
BigFatCones avatar
Man vgar inte ta debatten. Det har gtt enorm prestige i att frsvara The Swedish Way in absurdum.
Citera
2014-05-19, 20:24
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olga-Reet
Man vgar inte ta debatten. Det har gtt enorm prestige i att frsvara The Swedish Way in absurdum.

Fr ngra r sedan skulle jag hlla med om den bedmningen, men inte lngre. Sverige har tagit tten i en rad frgor som rr mnniskors rttigheter och har idag vrldens kanske mest genersa invandringspolitik. Vi har omvrderat s mnga politiska omrden att en omsvngning i narkotikapolitiken knappast skulle generera ngra hjda gonbryn i vr omvrld.

Min personliga gissning r att den svenska opinionen r alldeles fr ovillig att acceptera en mer tilltande narkotikapolitik. Kanske r den rent av den sista frgan som opinionen faktiskt ger ver politiker och media.
Citera
2014-05-20, 06:44
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Fr ngra r sedan skulle jag hlla med om den bedmningen, men inte lngre. Sverige har tagit tten i en rad frgor som rr mnniskors rttigheter och har idag vrldens kanske mest genersa invandringspolitik. Vi har omvrderat s mnga politiska omrden att en omsvngning i narkotikapolitiken knappast skulle generera ngra hjda gonbryn i vr omvrld.

Min personliga gissning r att den svenska opinionen r alldeles fr ovillig att acceptera en mer tilltande narkotikapolitik. Kanske r den rent av den sista frgan som opinionen faktiskt ger ver politiker och media.

Nu har det blivit ngot fel i citatet eftersom det var jag som hade skrivit det dr, nja.

Tycker du verkligen att ngra riksdagspolitiker i dagslget faktiskt tar debatten p en sansad niv? Det r fortfarande samma sak fast med nya ord, det vill sga: drugs are bad, mmmkay... Tar man upp det hr med sprutbytesprogram till exempel s blir det i 9 fall av 10 ett nej motiverat med ngot i stil med att "vi ska minsann inte uppmana mnniskor till att injicera droger". Till och med Bjrn Fries har ndrat stllning i frgan men det r nd ingen politiker som gr.

Viss tisslas det lite i ungdomsfrbunden men tisslas r allt det gr och ven om det r fantastiskt infr framtiden att det hnder ngot men det betyder inte ens nstan att det kommer f ngot utslag i moderpartiet.
Citera
2014-05-20, 12:38
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:

Det r ju Sveriges absoluta ignorans mot omvrlden i denna frga och motvilja mot frndring som genererar hjda gonbryn.

Citat:

Snarare r det s att RNS ideologi fortfarande har grepp ver opinionen inom riksdagen. Flera organisationer och myndigheter driver fortfarande agendan om ett "narkotikafritt" samhlle. Den folkliga uppfattningen har dremot svngt rejlt, dock r svensken spass frsiktig och foglig att h*n inte krver att politiken/politikerna rttar sig efter henom, snarare n tvrtom.
Citera
2014-05-20, 15:39
Avstngd
Melange5738s avatar
Antiknarklobbyn i Sverige r underskattad.
Citera
2014-05-20, 17:24
Medlem
SmokeOns avatar
Jag skrev ett frslag p hur man frndrar den svenska narkotikapolitiken. Det r nog ganska enkelt, bara man trycker p rtt knappar.

(FB) S hr gr ni fr att f CB legaliserat i Sverige
Citera
2014-05-20, 19:40
Medlem
Javalangs avatar
Den folkliga opinionen har faktiskt svngt ngot oerhrt de senaste ren, i alla fall i de yngre generationerna. Kanske inte s att mnga r ppna fr en fullskalig legalisering, men en hel del mnniskor verkar i alla fall villiga att diskutera och utvrdera huruvida vr nuvarande nolltoleras mot (vissa) droger verkligen fungerar s bra.
Citera
2014-05-20, 19:42
Medlem
Herostratoss avatar
Locket p precis som gllande den vansinniga asylpolitiken. Intressant r att bda influerats av extremvnstern, gllande narkotikapolitiken s var vl frbudsivraren Nils Bejerot en rabiat kommunist. Fr ej ifrgasttas, att gra s r liktydigt med socialt sjlvmord.
Citera
2014-05-20, 20:30
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Locket p precis som gllande den vansinniga asylpolitiken. Intressant r att bda influerats av extremvnstern, gllande narkotikapolitiken s var vl frbudsivraren Nils Bejerot en rabiat kommunist. Fr ej ifrgasttas, att gra s r liktydigt med socialt sjlvmord.

I och fr sig var ju det svenska Vnsterpartiet det enda riksdagsparti som rstade nej till kriminalisering av eget bruk 1988 (d de ju hette Vnsterpartiet Kommunisterna) och straffskrpningen 1993. De har haft avkriminalisering som en punkt i deras officiella partiprogram sedan dess.
Citera
2014-06-05, 21:37
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Min uppfattning r att vnsterpartiet i dagslget faktiskt har den minst fascistiska hllningen gentemot missbrukare i riksdagen. Ingen slump att mnga gamla missbrukare rstar p Vnstern. Moderaterna r dom vrsta. Moderaterna sger oftast NEJ till sprutbyte och fr hrdare straff mot missbrukare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in