• 1
  • 2
2014-05-22, 23:16
Medlem
Hej!

Jag har under min gymnasieperiod varit vad man kan kalla en "lärares våta dröm". Jag har alltid legat top 3 i klassen betygsmässigt och aldrig misskött mig eller liknande. På senare tid har jag dock tröttnat på alla idioter till lärare, orsakerna behöver vi inte gå in på, och jag vill tvinga dem ge mig betyg på en uppsats som går emot deras politiska uppfattning.

Det kanske är värt att nämna att min skola är en av de mest vänstervridna i Sverige. Samhällslärarna babblar i evigheter om hur dåligt kvinnor har det kontra män och försöker hjärntvätta eleverna till att rösta rött. Visst få man ha en politisk åsikt men skolan är i min åsikt en objektiv lärobank där du själv får utveckla dina egna åsikter och ska inte påtryckas av feminister.

Jag tänker därför använda mina kunskaper inom uppsatsskrivning till att få tyst på lärarna genom att skriva en uppsats som ifrågasätter och eventuellt krossar feminismen. Uppsatsens syfte får inte sträcka sig hur långt som helst utan måste begränsas till den juridiska aspekten av ideologin. Planen är då att ifrågasätta varför feministerna som är samhällets jämställdhetsriddare inte arbetar aktivt för att jämna ut orättvisorna inom det svenska rättsväsendet (män får högre straff för samma brott och underhållet av barnen går till kvinnan). Jag simplifierar syftet rejält nu. Skrivandet kommer hållas på en objektiv nivå och inte gå till attack direkt mot feministerna som det kanske framgår nu.

Jag undrar nu om ni ser några brister i min frågeställning eller har fler aspekter inom rättsväsendet som jag kan fördjupa mig inom?

För er som inte är bekanta med den nya läroplanen så är gymnasiearbetet ett 100h arbete som endast kan betygsättas E eller F.
Citera
2014-05-22, 23:24
Medlem
Därför att feminism verkar för att stärka kvinnas roll i samhället. Feminism har inget med jämställdhet att göra. Där har du svar på din frågeställning.
Citera
2014-05-22, 23:26
Medlem
Jag skulle råda dig till inte göra det. Det spelar ingen roll hur bra du gör det, hur mycket bra källor du har etc, du riskerar att få underkänt pga dina åsikter. Det är sjukt fel att det är så men du får gilla läget och motarbeta feminism på andra sätt.
Citera
2014-05-22, 23:28
Medlem
Sök på "Girwriteswhat" och "Erin Pizzey feminsim", "Why men earn more" (warren farrel) på youtube.

Där har du mycket material att hämta.

Edit: Instämmer med ovanstående.
Citera
2014-05-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Därför att feminism verkar för att stärka kvinnas roll i samhället. Feminism har inget med jämställdhet att göra. Där har du svar på din frågeställning.
Jag vet redan svaret men det är vägen dit som räknas.
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Jag skulle råda dig till inte göra det. Det spelar ingen roll hur bra du gör det, hur mycket bra källor du har etc, du riskerar att få underkänt pga dina åsikter. Det är sjukt fel att det är så men du får gilla läget och motarbeta feminism på andra sätt.
Tack för din omtanke men jag kommer genomföra arbetet oavsett. Underkänner dem mig så får jag ju bara överklaga hos skolverket. Jag tror inte du förstår hur långt jag är redo att gå för att få dem att hålla käften.
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Sök på "Girwriteswhat" och "Erin Pizzey feminsim", "Why men earn more" (warren farrel) på youtube.

Där har du mycket material att hämta.

Edit: Instämmer med ovanstående.
Intressant! Kommer dock inte kunna gå in på löneskillnaderna då arbetet måste hållas inom dem juridiska ramarna men det hindrar inte mig från att kika igenom klippen i alla fall!
Citera
2014-05-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spectinator
Intressant! Kommer dock inte kunna gå in på löneskillnaderna då arbetet måste hållas inom dem juridiska ramarna men det hindrar inte mig från att kika igenom klippen i alla fall!

Bra skit, lycka till.

Utbildning betyder ändå inte så mycket på dagens arbetsmarknad.
Citera
2014-05-22, 23:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectinator
Hej!

Jag har under min gymnasieperiod varit vad man kan kalla en "lärares våta dröm". Jag har alltid legat top 3 i klassen betygsmässigt och aldrig misskött mig eller liknande. På senare tid har jag dock tröttnat på alla idioter till lärare, orsakerna behöver vi inte gå in på, och jag vill tvinga dem ge mig betyg på en uppsats som går emot deras politiska uppfattning.

Det kanske är värt att nämna att min skola är en av de mest vänstervridna i Sverige. Samhällslärarna babblar i evigheter om hur dåligt kvinnor har det kontra män och försöker hjärntvätta eleverna till att rösta rött. Visst få man ha en politisk åsikt men skolan är i min åsikt en objektiv lärobank där du själv får utveckla dina egna åsikter och ska inte påtryckas av feminister.

Jag tänker därför använda mina kunskaper inom uppsatsskrivning till att få tyst på lärarna genom att skriva en uppsats som ifrågasätter och eventuellt krossar feminismen. Uppsatsens syfte får inte sträcka sig hur långt som helst utan måste begränsas till den juridiska aspekten av ideologin. Planen är då att ifrågasätta varför feministerna som är samhällets jämställdhetsriddare inte arbetar aktivt för att jämna ut orättvisorna inom det svenska rättsväsendet (män får högre straff för samma brott och underhållet av barnen går till kvinnan). Jag simplifierar syftet rejält nu. Skrivandet kommer hållas på en objektiv nivå och inte gå till attack direkt mot feministerna som det kanske framgår nu.

Jag undrar nu om ni ser några brister i min frågeställning eller har fler aspekter inom rättsväsendet som jag kan fördjupa mig inom?

För er som inte är bekanta med den nya läroplanen så är gymnasiearbetet ett 100h arbete som endast kan betygsättas E eller F.
Ja, det är väl rätt stora brister i det du tar upp...

Kan du visa belägg för att kvinnor skulle dömas lindrigare för samma brott? Var hittar du juridiskt stöd för att döma olika om allt annat är samma?

Underhållsbidrag är inget som går till kvinnan utan till den som har vårdnad och omsorg om barnet - oavsett kön..
Citera
2014-05-22, 23:41
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är väl rätt stora brister i det du tar upp...

Kan du visa belägg för att kvinnor skulle dömas lindrigare för samma brott? Var hittar du juridiskt stöd för att döma olika om allt annat är samma?

Underhållsbidrag är inget som går till kvinnan utan till den som har vårdnad och omsorg om barnet - oavsett kön..
Det finns en s.k. kvinnorabatt. Detta är inte någonting som nämns i lag, förarbeten eller doktrin, men den finns där. Nu lär TS i och för sig ha ganska fel i hur stor denna "rabatt" är, men den finns likväl där. Om du studerar ett större antal mål, och hör dig för mer inofficiellt med våra domare, så kommer du att se den.
Citera
2014-05-22, 23:43
Medlem
MadMuffins avatar
Jag tycker att du gör helt rätt i att skriva den här uppsatsen. Utifrån din text att döma så tycker jag att du låter som en riktigt smart tjej som vågar tänka själv. Du gör även helt rätt i att lägga uppsatsen på den nivån så att du får med en kritisk bred bild istället för att gå på enskilda feminister då det kan uppfattas som mindre seriöst. Mitt bästa tips till dig är att försöka skriva uppsatsen så utförligt och professionellt som du bara kan och ta gärna inspiration från andra seriösa källor i ämnet om vilka punkter som du kan ta med. Men var noga med att kunna backa upp ditt påstående/punkt och gärna med flera olika argument. Jag vet att Belinda Olsson(tror jag hon hette) gjorde ett program på SVT som kallades för "Fittstim" eller liknande och som riktar kritik till feminismen som den ser ut idag i Sverige. Finns säkert att kolla på SVT play.

Har du en professionell och yrkeskunnig lärare så bör denne då kunna bedöma din uppsats utifrån ditt arbete och målen som finns uppsatta för kursen istället för att väga den mot sin egna åsikt.
Senast redigerad av MadMuffin 2014-05-22 kl. 23:51.
Citera
2014-05-22, 23:47
Medlem
Passepartouts avatar
Barnbidraget delas väl numera lika mellan föräldrarna, så där håller inte det juridiska argumentet. Något som vore intressant att lyfta fram är arbetsplatsolyckorna med dödlig utgång. De fortsätter år ut och år in och drabbar i stort sett uteslutande män. Det ryker väl en person i veckan (minst). Hur detta kan få fortgå är för mig en gåta.
Citera
2014-05-22, 23:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det finns en s.k. kvinnorabatt. Detta är inte någonting som nämns i lag, förarbeten eller doktrin, men den finns där. Nu lär TS i och för sig ha ganska fel i hur stor denna "rabatt" är, men den finns likväl där. Om du studerar ett större antal mål, och hör dig för mer inofficiellt med våra domare, så kommer du att se den.
Det finns en "kvinnorabatt" som inte finns någonstans --- skojar du med mig?

Domare skulle alltså säga att de väljer att döma kvinnor lindrigare som någon stor tyst konspiration mot män inom domarkåren..?

Vaknade du sen?
Citera
2014-05-22, 23:50
Medlem
MadMuffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal

Nej jag tycker det är fel att tänka så. Man ska aldrig låta sig skrämmas till tystnad utan man kan framföra sina åsikter på ett snyggt sätt. Klart att läraren kan underkänna uppsatsen men då tar man det vidare i så fall eftersom det trots allt finns ramar för hur man jobbar så läraren kan aldrig betygsätta helt fritt heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in