Citat:
Ursprungligen postat av
Soda_Popinski
haha
Tack för erbjudandet.
Nej det är inte lätt att komma med en konkret lösning på problemet rasism.
Vi får nog hjälpas åt allihop. Vissa tycker att människor har olika värde beroende på varifrån de kommer. Det är ju svårt att övertyga det klientelet. Men det finns säkert många som röstar på SD som INTE tycker att människor har olika värde.
Om Rumänien skiter i romer och tycker att de är mindre värda så hjälper det ju inte romerna att skicka dom dit. SD pratar ju om att tiggarna ska ha det bra och det har de ju inte i Rumänien, då hade de väl stannat kvar istället för att åka hit och sitta på gatan.
Därför måste vi på ett större sätt bekämpa rasism. Då kan vi inte tillåta åsikter som att Afrika ska drabbas av Ebola (Som Fridolin helt relevant var inne på). Vi måste tänka större.
Jag skulle lite diffust vilja likna det vid förbränningsmotorn.
Om nu oljan tar slut så hjälper det inte att enbart fokusera på att göra snålare motorer. Man måste hitta ett alternativt bränsle som är hållbart i ett längre perspektiv.
Nu tycker jag faktiskt du är ute och cyklar lite. Du pratar om rasism som ett vardagligt samhällsproblem, alltså avskilt från tiggarfrågan. Och jag ska säga dig något: Vi kommer aldrig bli av med det. Rasismen är en så naturlig del av människan så det kommer finnas kvar så länge som du och jag lever.
Om vi istället fokuserar på tiggarfrågan, som uppenbarligen grundar sig i att romerna utsätts för en rasism i Rumänien (vilket förvisso inte är klarlagt att det är orsaken till att de är här, men låt gå). Där finns det självklart saker vi kan göra för att sätta press på Rumänien. Till exempel hota med uteslutning ur EU, om de inte kommer till rätta med sina problem. Som du säger är detta något svårt att bekämpa, jag tror inte att klimatet i Rumänien kommer förändras över en natt.
Och för att avsluta ska jag vara lite väl känslokall: I den här debatten tar vi faktiskt inte enbart hänsyn till romernas bästa. Det finns nämligen en annan grupp som berörs, och som vi måste tänka på; svenska folket. Vi har inga skyldigheter gentemot något annat lands befolkning egentligen, och det är vår rättighet att slippa se utländsk misär i vårat eget land. Skulle det bara handla om romernas bästa hade vi såklart gett dem hus och pengar, men det är inte bara dem som är intressenter i den här debatten. För att vi ska kunna gå på våra gator och torg utan att känna obehag, och för att romerna ska kunna på sikt kunna få ett drägligt liv, så behöver vi
både göra något åt tiggeriet här i Sverige
och sätta ordentlig press på Rumänien. Då är ett tiggeriförbud och utvisning en utmärkt kompromiss.