Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-05-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Fridolin vinner ju detta överlägset eftersom han ser det stora perspektivet.
Rasismen ÄR ju problemet.

Björn Söder vill skicka tiggarna någonstans där han slipper se dom. Han tycker det är jobbigt med fattiga utlänningar och tittar ur grodperspektiv.

Fridolin ser ju en större bild.

Och jag är väl ensam i den här tråden om att se det.

Hur tycker du vi ska lösa det problemet då, med rasismen alltså? Du kanske kan tala för Gustav för han kom nämligen inte med en enda konkret lösning. Han skulle nog uppskatta om du kunde hjälpa honom komma på något!
Citera
2014-05-23, 21:25
Medlem
Benutzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Hur tycker du vi ska lösa det problemet då, med rasismen alltså? Du kanske kan tala för Gustav för han kom nämligen inte med en enda konkret lösning. Han skulle nog uppskatta om du kunde hjälpa honom komma på något!

SD anses ju vara rasistiskt enligt Fridolin. En del i att bekämpa SD och därmed rasismen borde vara att förbjuda de tiggande romerna. För idag fungerar de tiggande romerna som valarbetare åt just SD.. Seriöst alltså! Tiggarna är egentligen en lysande affär för SD såhär inpå de stundande valen.
Citera
2014-05-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benutzer
SD anses ju vara rasistiskt enligt Fridolin. En del i att bekämpa SD och därmed rasismen borde vara att förbjuda de tiggande romerna. För idag fungerar de tiggande romerna som valarbetare åt just SD.. Seriöst alltså! Tiggarna är egentligen en lysande affär för SD såhär inpå de stundande valen.

Det håller jag med dig om, det brukar jag säga till mina polare också.

Så för Fridolin skulle det alltså vara okej om något annat parti än SD lade förslaget, eftersom det bara är deras "rasistiska" inställning som gör förslaget problematiskt? Intressant.
Citera
2014-05-23, 21:31
Medlem
LagomSnigels avatar
Citat:
Man skulle kunna försöka med massiv hjärntvätt, åsiktsförföljelse och förbud. Fast det har de ju redan försökt... Lobotomering nästa?
Citera
2014-05-23, 21:31
Medlem
HerrRobots avatar
Citat:
Fridolin vinner ju detta överlägset eftersom han ser det stora perspektivet.
Rasismen ÄR ju problemet.

Björn Söder vill skicka tiggarna någonstans där han slipper se dom. Han tycker det är jobbigt med fattiga utlänningar och tittar ur grodperspektiv.

Fridolin ser ju en större bild.

Och jag är väl ensam i den här tråden om att se det.

Mmm, visst men berätta igen hur man hjälper de rumänska zigenarna att integreras i det rumänska samhället genom att låta dem sitta och tigga utanför en ICA i Alingsås?
Citera
2014-05-23, 21:35
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:

haha Tack för erbjudandet.

Nej det är inte lätt att komma med en konkret lösning på problemet rasism.
Vi får nog hjälpas åt allihop. Vissa tycker att människor har olika värde beroende på varifrån de kommer. Det är ju svårt att övertyga det klientelet. Men det finns säkert många som röstar på SD som INTE tycker att människor har olika värde.

Om Rumänien skiter i romer och tycker att de är mindre värda så hjälper det ju inte romerna att skicka dom dit. SD pratar ju om att tiggarna ska ha det bra och det har de ju inte i Rumänien, då hade de väl stannat kvar istället för att åka hit och sitta på gatan.

Därför måste vi på ett större sätt bekämpa rasism. Då kan vi inte tillåta åsikter som att Afrika ska drabbas av Ebola (Som Fridolin helt relevant var inne på). Vi måste tänka större.

Jag skulle lite diffust vilja likna det vid förbränningsmotorn.
Om nu oljan tar slut så hjälper det inte att enbart fokusera på att göra snålare motorer. Man måste hitta ett alternativt bränsle som är hållbart i ett längre perspektiv.
Citera
2014-05-23, 21:36
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrRobot
Mmm, visst men berätta igen hur man hjälper de rumänska zigenarna att integreras i det rumänska samhället genom att låta dem sitta och tigga utanför en ICA i Alingsås?

Genom att inte skicka tillbaka tiggarna till Rumänien där de inte får det bättre. Istället bör man förbjuda rasismen i den rumänska regeringen som gör att de har kommit hit över huvudtaget.
Citera
2014-05-23, 21:40
Medlem
Benutzers avatar
Citat:
Det håller jag med dig om, det brukar jag säga till mina polare också.

Så för Fridolin skulle det alltså vara okej om något annat parti än SD lade förslaget, eftersom det bara är deras "rasistiska" inställning som gör förslaget problematiskt? Intressant.

Ja det skulle jag tro. S och M vacklar väl när det gäller tiggerifrågan och andra enl. miljöpartiet "rasistiska" frågor? Dock skriker inte Mp Rasister åt dem.

Det är jävligt ledsamt att man inte kan diskutera invandringsfrågorna utan en massa känslomässiga utspel. Man klarar av att sätta pengar på skola och sjukvård men man klarar inte av att göra detsamma för invandringen.

Det skulle vara intressant att få en siffra på hur många procentenheter av SD:s valresultat som genererats av all hets som varit emot dem under de senaste åren!
Citera
2014-05-23, 21:42
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Istället bör man förbjuda rasismen i den rumänska regeringen.

Ni bolsjeviker är bra smarta ni

Bara en fråga:

Använder du svarta lakan istället för vita? Det är väl rasism att ha vita lakan?
Senast redigerad av Zloth 2014-05-23 kl. 21:51.
Citera
2014-05-23, 21:44
Medlem
Citat:
haha Tack för erbjudandet.

Nej det är inte lätt att komma med en konkret lösning på problemet rasism.
Vi får nog hjälpas åt allihop. Vissa tycker att människor har olika värde beroende på varifrån de kommer. Det är ju svårt att övertyga det klientelet. Men det finns säkert många som röstar på SD som INTE tycker att människor har olika värde.

Om Rumänien skiter i romer och tycker att de är mindre värda så hjälper det ju inte romerna att skicka dom dit. SD pratar ju om att tiggarna ska ha det bra och det har de ju inte i Rumänien, då hade de väl stannat kvar istället för att åka hit och sitta på gatan.

Därför måste vi på ett större sätt bekämpa rasism. Då kan vi inte tillåta åsikter som att Afrika ska drabbas av Ebola (Som Fridolin helt relevant var inne på). Vi måste tänka större.

Jag skulle lite diffust vilja likna det vid förbränningsmotorn.
Om nu oljan tar slut så hjälper det inte att enbart fokusera på att göra snålare motorer. Man måste hitta ett alternativt bränsle som är hållbart i ett längre perspektiv.

Nu tycker jag faktiskt du är ute och cyklar lite. Du pratar om rasism som ett vardagligt samhällsproblem, alltså avskilt från tiggarfrågan. Och jag ska säga dig något: Vi kommer aldrig bli av med det. Rasismen är en så naturlig del av människan så det kommer finnas kvar så länge som du och jag lever.

Om vi istället fokuserar på tiggarfrågan, som uppenbarligen grundar sig i att romerna utsätts för en rasism i Rumänien (vilket förvisso inte är klarlagt att det är orsaken till att de är här, men låt gå). Där finns det självklart saker vi kan göra för att sätta press på Rumänien. Till exempel hota med uteslutning ur EU, om de inte kommer till rätta med sina problem. Som du säger är detta något svårt att bekämpa, jag tror inte att klimatet i Rumänien kommer förändras över en natt.

Och för att avsluta ska jag vara lite väl känslokall: I den här debatten tar vi faktiskt inte enbart hänsyn till romernas bästa. Det finns nämligen en annan grupp som berörs, och som vi måste tänka på; svenska folket. Vi har inga skyldigheter gentemot något annat lands befolkning egentligen, och det är vår rättighet att slippa se utländsk misär i vårat eget land. Skulle det bara handla om romernas bästa hade vi såklart gett dem hus och pengar, men det är inte bara dem som är intressenter i den här debatten. För att vi ska kunna gå på våra gator och torg utan att känna obehag, och för att romerna ska kunna på sikt kunna få ett drägligt liv, så behöver vi både göra något åt tiggeriet här i Sverige och sätta ordentlig press på Rumänien. Då är ett tiggeriförbud och utvisning en utmärkt kompromiss.
Citera
2014-05-23, 21:44
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benutzer
Ja det skulle jag tro. S och M vacklar väl när det gäller tiggerifrågan och andra enl. miljöpartiet "rasistiska" frågor? Dock skriker inte Mp Rasister åt dem.

Det är jävligt ledsamt att man inte kan diskutera invandringsfrågorna utan en massa känslomässiga utspel. Man klarar av att sätta pengar på skola och sjukvård men man klarar inte av att göra detsamma för invandringen.

Det skulle vara intressant att få en siffra på hur många procentenheter av SD:s valresultat som genererats av all hets som varit emot dem under de senaste åren
!

Det är nog väldigt många. Men de väljarna är väl vilsna och missnöjda. Kanske är de lite rasistiska också och äntligen har de fått ett parti som pratar nedsättande om andra nationaliteter än Svenska.
Jag tror att SD har många väljare som röstar på SD för att de hör "Inga invandrare i Sverige"
Citera
2014-05-23, 21:45
Medlem
Citat:
Genom att inte skicka tillbaka tiggarna till Rumänien där de inte får det bättre. Istället bör man förbjuda rasismen i den rumänska regeringen som gör att de har kommit hit över huvudtaget.
Zigenare har åkt runt i tusentals år. det är deras kultur. Det har inget med rasism att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in