• 1
  • 2
2014-05-25, 12:36
Bannlyst
Citat:
Mot oss som står upp för öppenhet och tolerans står de som vill annorlunda. Främlingsfientlighetens och Europafientlighetens krafter. Aggressiva nationalister som delar upp människor efter språk, hudfärg eller sexuell läggning, och som vill bygga murar mot dem som är annorlunda. Jag blir oroad när jag hör människor i allt skarpare tonläge tala i termer av vi-och-dom. När allt fler och starkare röster ropar på ett annat Europa, där den fria rörligheten ska begränsas och där människor ska hindras från att komma hit för att skapa sig ett bättre liv.

http://www.expressen.se/debatt/slang...iens-skraphog/

Reinfeldt väljer att lägga sitt huvudfokus under valdagen på motstånd mot Sverigedemokraterna och nationalism.

Vad tycker Flashbacks moderater om detta? Tror ni fortfarande att Moderaterna står för någon slags konservativ syn på migration? Invandringen har slagit rekord varje år under Reinfeldts regering men ändå fortsätter ni ha tillit till denna regering och vägrar rösta mot deras invandringspolitik, trots att de gång på gång visar att de kommer fortsätta slå rekord.
Citera
2014-05-25, 13:01
Medlem
Idioten456s avatar
Klart Reinne vill samla in lite PK poäng nu i slut spurten, det ser ju ut att bli ett rätt så dåligt val för Reinne och hans parti om man ska tro på undersökningarna.
Citera
2014-05-25, 14:08
Medlem
Ree81s avatar
Fortfarande samma snack om främlingsfientlighet (xenofobi) och rasism. Många påståenden, väldigt väldigt få källor från herr Reinfeldt.

Tycker han borde slänga sitt eget "vi-och-dom"-snack i historiens skräphög.

Citera
2014-05-25, 14:26
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Fortfarande samma snack om främlingsfientlighet (xenofobi) och rasism. Många påståenden, väldigt väldigt få källor från herr Reinfeldt.

Tycker han borde slänga sitt eget "vi-och-dom"-snack i historiens skräphög.

gällande spoilern: nej, tjänar ingenting till, är det sant så är det demokratikämpar som använt sin lagstadgade rätt till yttrandefrihet och att det fungerar inspirerar andra goda krafter till samma sak.

OnT: var det inte han själv som sa

"— Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer." som svar på det ökade våldet mot onda extremister.

http://hd.se/skane/2010/09/14/reinfe...ill-fornuftet/

begreppsförvirring kan det kallas. Det finns flera "vi och dom"-parametrar. När "jag" är "vi" är det ok, när "jag" är "dom" är det inte ok. Och hur var det med "den tärande delen av befolkningen", det kan ju inte vara ett "vi" inom M, det bör vara ett "dom", men så kan vi ju inte använda begreppen, det vore uteslutande. Dubbeltänk krävs för att få ihop det, som så ofta i svensk debatt.
Citera
2014-05-25, 16:28
Medlem
nins avatar
Hur kan man vara emot "vi och dom" när man hela tiden snackar om "vi" (="de goda") mot "dom" (="de onda", dvs SD)?
Citera
2014-05-25, 16:31
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Jag vill inte vara något vi tillsammans med en gudlös kannibalättling, glöm det för fanken.
Så jag är nöjd och glad att han fortfarande kör sitt vi och dom, för jag tänker aldrig vara vi med Reinfeldt, han är en landsförrädare och kommer så förbli.

Citat:
Ursprungligen postat av Ree81

Kontakta SD om vallokal osv.
De har ett formulär:
http://sverigedemokraterna.se/anmalan/
Senast redigerad av P4n0pl147h305 2014-05-25 kl. 16:33.
Citera
2014-05-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt
Vad tycker Flashbacks moderater om detta? Tror ni fortfarande att Moderaterna står för någon slags konservativ syn på migration? Invandringen har slagit rekord varje år under Reinfeldts regering men ändå fortsätter ni ha tillit till denna regering och vägrar rösta mot deras invandringspolitik, trots att de gång på gång visar att de kommer fortsätta slå rekord.
Jag tror att Reinfeldt måste bort innan man kan svara på frågan. Moderaterna har alltid haft den mest konservativa synen bland sjuklöverpartierna. De hade det senast 2005 när de var ensamma om att rösta nej till flyktingamnestin. Många av de gamla uvarna som Bildt och Hökmark är fortfarande verksamma. Jag vägrar tro att alla gammelmoderater plötsligt bytte åsikt över en natt.

Reinfeldt har styrt både M och alliansen med järnhand, det har varit The Reinfeldt Show. Order om ny stil och nya kläder från Schlingmann och tjoff så bytte de alla garderob som att de var påklädningsdockor. Emellanåt hör man dem (Borg, Billström, Bildt t.ex.) muttra bekymrat om invandringen i olika mindre publika sammanhang, men säger de för mycket är Reinfeldt framme och smäller dem på fingrarna. Moderatgubbar ute i kommuner har ofta en mer SD-liknande uppfattning, men det är väl snart bara Bo Franck kvar som vågar vara öppen med det.

Det är Reinfeldts eget race, han är helt besatt av frågan. Han tjatar om sin j-a multikulti-uppväxt i Tensta. Han blir svart i blicken när SD och invandring kommer på tal. Det är personligt. Han har tryckt ner det i halsen på alla andra moderater och de lyder blint för att han tog dem till rekordsiffror och fixade födkrok åt moderater som aldrig trodde de skulle komma in i riksdagen.

Förhoppningsvis tar han sin hatt och går efter ett svidande valnederlag i höst. Först då får vi veta om det finns något folkvett kvar under järnlocket där Reinfeldt har hållit M som gisslan, eller om ondskan har bitit sig fast för gott.
Citera
2014-05-25, 18:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Invandrarna kan man bara skylla på när de varit här ett tag och sällat sig till de dårar som tycker att alla ska få komma hit. Om de bara tänker på sin egen situation blir deras sökande efter ett nytt hemland förståeligt.

Med vi och "Dom" menar jag i allra högsta grad pk-svinen med Fredrik Reinfeldt i spetsen landsförrädarna. Dom är fienden de ska bekämpas.

Reinfeldt till historiens skräphög. Får de bara 15% i EU valet hoppas jag de sparkar ut honom. Otroligt oskickligt att tappa halva partiets sympatisörer på en enda valperiod.
Citera
2014-05-25, 18:06
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror att Reinfeldt måste bort innan man kan svara på frågan. Moderaterna har alltid haft den mest konservativa synen bland sjuklöverpartierna. De hade det senast 2005 när de var ensamma om att rösta nej till flyktingamnestin. Många av de gamla uvarna som Bildt och Hökmark är fortfarande verksamma. Jag vägrar tro att alla gammelmoderater plötsligt bytte åsikt över en natt.

Reinfeldt har styrt både M och alliansen med järnhand, det har varit The Reinfeldt Show. Order om ny stil och nya kläder från Schlingmann och tjoff så bytte de alla garderob som att de var påklädningsdockor. Emellanåt hör man dem (Borg, Billström, Bildt t.ex.) muttra bekymrat om invandringen i olika mindre publika sammanhang, men säger de för mycket är Reinfeldt framme och smäller dem på fingrarna. Moderatgubbar ute i kommuner har ofta en mer SD-liknande uppfattning, men det är väl snart bara Bo Franck kvar som vågar vara öppen med det.

Det är Reinfeldts eget race, han är helt besatt av frågan. Han tjatar om sin j-a multikulti-uppväxt i Tensta. Han blir svart i blicken när SD och invandring kommer på tal. Det är personligt. Han har tryckt ner det i halsen på alla andra moderater och de lyder blint för att han tog dem till rekordsiffror och fixade födkrok åt moderater som aldrig trodde de skulle komma in i riksdagen.

Förhoppningsvis tar han sin hatt och går efter ett svidande valnederlag i höst. Först då får vi veta om det finns något folkvett kvar under järnlocket där Reinfeldt har hållit M som gisslan, eller om ondskan har bitit sig fast för gott.

Närhelst Fredde yttrar sig nuförtiden har jag svårt att ta honom på allvar. Han påminner om en gammal LP-spelare som hakat upp sig. Det som fick mig att rösta på honom 2006 och 2010 var just att det kändes som om han faktiskt menade vad han sade, att han kunde backa upp sina påståenden och att han hade en nykter syn på samhället och omvärlden. Men han verkar ha tappat det fullständigt. I sin iver att markera mot SD tappar han procentenhet efter procentenhet men vägrar reflektera över varför. Det är inte vad en rationell människa (eller, tja, politiker) skulle göra. Därför får vi hoppas att han försvinner fortare än kvickt efter valet.
Citera
2014-05-25, 18:08
Medlem
Fredrik Reinfeldt är en aggressiv kulturmarxist som delar upp människor efter politiskt uppfattning och som vill bygga murar mot dem som har annorlunda åsikter. Jag blir oroad när jag hör makthavare i allt skarpare tonläge tala i termer av vi-och-dom där "dom" inte ska tas i med tång. När allt fler och starkare politiska röster ropar på ett annat Europa, där den åsiktsfriheten ska begränsas och där människor ska hindras från att uttrycka sin oro inför framtiden.

Jag bejakar yttrandefrihet och åsiktsfrihet. Fredrik Reinfeldt vill ha åsiktsförtryck där samtalet endast ska begränsas till en sluten och totalt åsiktslikriktad grupp.
Citera
2014-05-25, 18:51
Medlem
Det är märkligt hur Fredrik Reinfeldt så ofta utgår från sig själv när han talar om en "typisk svensk", fast han är bland det mest otypiska som finns. "Min farfars far var barn till en mörkhyad amerikan och en kvinna från Lettland".

"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån."

Oj, där var ett "vi-och-dom tänkande". Fast i den goda sakens namn, den personligt goda.
Citera
2014-05-25, 20:28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Fredrik Reinfeldts hela politiska karriär bygger ju på ett hysteriskt vi-och-dom tänkande, där vi-sidan är god och dom-sidan demoniseras. Politiken är till för att gynna en grupp och krossa en annan. Han har ständigt fört fram samma budskap, det är endast terminologin och föremålet för hat som skiftat mellan sovande, tärande, sjukskrivna, utanförskap...

Sverigedemokraterna är, jämfört med partierna i sjuklövern, sällsynt fria från sådant tänkande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in