2014-05-26, 17:13
Medlem
Finns det något land man skulle kunna flytta till som har human narkotikapolitik, och där man som svensk skulle kunna få jobb med eller utan utbildning? Vad för jobb i så fall?

Tjeckien och Portugal skrev jag i topic men ska egentligen inte låtsas som om jag vet vad jag pratar om. Har bara hört att de avkriminaliserat innehav eller nåt liknande. Kan man få nåt jobb i dessa länder?

Har inga barn eller nåt sånt så jag skadar ingen annan genom att överväga detta, så please inga "tips" om att söka sig till akut-psyk eller liknande....

Tack så mycket
Citera
2014-05-26, 18:07
Medlem
Hej!

Menar du att man kan få ett jobb i länderna och samtidigt använder droger, eller bara generellt sätt få ett jobb? Du kan i princip få ett jobba i ALLA länder i Europa och använda vilka droger du vill, utan att bli sparkad för att ha använt en drog.

Portugal och Tjeckien och avkriminaliserat för eget bruk. Om du blir tagen i Portugal med någon form av drog, så blir du skickad till ett möte med en läkare, någon från socialtjänsten och en person till, där ni kommer överens hur du ska bli av med ditt missbruk. Om du inte har några problem med bruket, så kan ni komma överens att du får bruka din drog. Du får inte böter eller något för att bruka en drog i Portugal eller inneha för personligt bruk.

I Tjeckien är jag inte helt säker, men det är lagligt att inneha och bruka en viss mängd av olika droger, då det är personligt bruk.

Spanien har också en liberal narkotika politik, där du får inneha och bruka alla droger i ditt privata hem. Du får även odla 1-2 cannabisplantor för personligt bruk. Nackdelen är att du kan få böter om du röker eller har på dig Cannabis på gatan. Böter är inte speciellt hög och polisen kommer med högsta sannolikhet inte ta dig och ge dig böter ifall du röker en joint.

Det är väldigt svårt att få jobb i Spanien om du inte kan språket eller inte har någon speciell utbildning. Ingen kan Engelska i Spanien, så jag tror du måste kunna Spanska om du ska jobba i Spanien.

I Portugal kan stora delar av befolkningen Engelska (eftersom de inte dubbar tvprogram) och därför skulle det nog kunna vara lättare att jobba i Portugal, men landet har också varit djupt nere i Eurokrisen, och därför är det väldigt svårt att få jobb där.

Har ingen aning om Tjeckien, skulle tro att det är lättast att få jobb där av dessa tre länderna.

Schweiz har också en liberal syn när det gäller Cannabis och självklart Holland.

Skulle nog tro att det är lättast att få jobb i Holland och Schweiz
Citera
2014-05-27, 10:42
Medlem
Tack så mycket aejhnsn.

Spanien, intressant. Kan inte spanska men polaren jobbade för något callcenter där för några år sen. Det är i och för sig ett av de sista jobben jag skulle kunna tänka mig att göra men ändå.

Någon som vet vilka sorts jobb man har största chans på i Schweiz, Holland, Tjeckien och Portugal då? Eller något annat land med liberal narkotikapolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in