Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-29, 10:21
Medlem
Undrar vad ni har för syn om Lyrica borde bli klassad som narkotika?

Själv är jag tveksam till det. Har sysslat med mycket droger, och jag tycker Lyrica känns som den garanterat lugnaste. ATn är avskyvärd, men så är det med alla former av substanser kör man hårt under en längre tid så blir det ett helvete.

Jag tror inte den kommer bli klassad, när väl tiden kommer. Men vem vet...
Citera
2014-05-29, 10:59
Medlem
Hm, var hemma hos en dealer och hans tjej för x antal år sedan, dem hade kört allt, heroin osv osv och tjejen (som var riktigt sliten) sa att Lyrica helt klart var värst för henne, hon hade blivit skelögd osv av det, värsta ATn etc.

Så ja det borde bli klassat
Senast redigerad av zombah 2014-05-29 kl. 11:06. Anledning: förtydligande aaa
Citera
2014-05-29, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombah
Hm, var hemma hos en dealer och hans tjej för x antal år sedan, dem hade kört allt, heroin osv osv och tjejen (som var riktigt sliten) sa att Lyrica helt klart var värst för henne, hon hade blivit skelögd osv av det, värsta ATn etc.

Så ja det borde bli klassat

Ja fast hon borde ha missbrukat det grovt under flera år. Jag menar alla droger som man missbrukar kraftigt ger konsekvenser. Röker du på överdrivet blir du efterbliven, amfetamin pajjar kroppen , likaså alkohol, alltså alla droger har konsekvenser speciellt vid extremt missbruk. Risken att utveckla ett grovt missbruk av lyrica är ju betydligt mindre än tex. amf. Jag har själv hållt på med det mesta ,visst ATn är förjävlig men om man ser vad tex. dem starkare dogerna gör med personligheten så tycker jag att lyrica är rätt mild. Svår att sluta med men trappar man ur lugnt så är det lugnt. Man kan säkert få skador av lyrica, om man kört grams doser i flera år och klipper rakt av, men då har man inte direkt vidtagit försiktighet.
Citera
2014-05-29, 11:18
Medlem
Zot^s avatar
Tycker narkotikaklassning av vad som helst är fel och att allting borde vara beskattat och gå att köpa på apoteket i rimlig mängd hur som helst utan recept eller dylikt.

Lyrica är annars en utmärkt kandidat för narkotikaklassning om nu något skall bli det, ATn är så avskyvärd att folk borde få extra varningar från sin doktor innan dem stoppar i sig detta helvetespreparat ovetande. Och om nu lyrica skall narkotikaklassas så borde även gabapentin bli det av exakt samma orsak.

Dock så har narkotikaklassning ingenting alls att göra med hur farligt preparatet i sig är eller hur beroendeframkallande det må vara, det enda som droger klassas för är för att man kan bli hög på dem. Om nu lyrica blir klassat kommer all byta till gabapentin och när det är klassat är det väl atagabalin + 4-metylpregabalin som gäller så hela grejen med narkotikaklassning är ju så värdelös så det finns inte.
Senast redigerad av Zot^ 2014-05-29 kl. 11:24.
Citera
2014-05-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Tycker narkotikaklassning av vad som helst är fel och att allting borde vara beskattat och gå att köpa på apoteket i rimlig mängd hur som helst utan recept eller dylikt.

Lyrica är annars en utmärkt kandidat för narkotikaklassning om nu något skall bli det, ATn är så avskyvärd att folk borde få extra varningar från sin doktor innan dem stoppar i sig detta helvetespreparat ovetande. Och om nu lyrica skall narkotikaklassas så borde även gabapentin bli det av exakt samma orsak.

Jag tycker gabap. är betydligt mildare, varje gång jag trappat ur Lyrica har det fungerat utmärkt med hjälp av gabap. Jag har sett drogen som att det är bra att det är en kraftig AT, man blir mer försiktig vilket gör att man inte kör på för hårt, och därmed minskar risken för beroende & missbruk. Men för dem ovetande som enligt läkarens underskrift sitter på 600/dag under flera år sen klipper läkaren rakt av...inte så smart. Dem lider jag med, men troligtvis får dem trappa ur under en lång tid och då bör det vara lugnt.
Citera
2014-05-29, 12:24
Medlem
I sig tycker jag att alla droger ska vara lagliga och gå att få tag på (t.ex apoteket) som man vet vad det innehåller. Men hur det ser ut nu idag så tycker jag att det ska narkotikaklassas. Egentligen bara för att Pfizer ska förlora enorma summor pengar av det pga deras lögner om att det inte är beroendeframkallande m.m. Men däremot så drabbas vanliga människor som kan komma att behöva medicinen då det blir mer restriktivt.

Så, som det ser ut nu, narkotikaklassning. Skulle vi dock införa en avkriminalisering av alla droger samt i framtiden eventuellt legalisera så skulle min ståndpunkt se annorlunda ut. Men nu känns det som att fler oskyldiga fastnar i ett beroende bara pga Pfizers (samt läkare) lögner och korruption för att tjäna mer pengar.
Citera
2014-05-29, 18:37
Medlem
Sezlows avatar
Jag har tagit Lyrica nu dagligen i tre år. Min dygnsdos ligger i allmänhet på 300mg. Jag har det utskrivit tillsammans med Baklofen och får det fritt under större delen av året p.g.a. högkostnadsskyddet. Jag ser ingen vits med att klassa det som narkotika. Då blir läkarna bara restriktiva med föreskrivningen och de som skulle bli hjälpta av och behöva Lyrica, de blir då utan.

Självfallet håller jag med de som vill avkriminalisera droger. De som är beroende kan då utan rädsla få behandling utan att polis och rättsväsende blandas in.
Citera
2014-05-29, 19:18
Medlem
Gabrielswes avatar
Ja, absolut därför att man blir fet av det

Nej, ärligt talat verkar det ställa till det en hel del problem för vissa personer, inte alla dock, tveksam.
Jag får öht inte ut ett skit av denna medicin, hjälper inte ens mot mina nervsmärtor som den primärt skulle vara så bra mot.
Citera
2014-05-31, 01:48
Bannlyst
Ungdomar hamnar ju på behandlingshem för Lyrica-missbruk numera. Det är ju fruktansvärt beroendeframkallande. Har man gått in sig på det så är det nästan omöjligt att sluta själv. Hade själv 600 mg om dagen i två-tre år. När jag skulle sluta så fick jag en nedtrappning på 6 veckor, från 600 mg till 0. Höll på att dö, trots att jag käkade benso och ibland opioider under tiden. Försökte sluta CT några gånger, och det var den värsta avtändningen jag varit med om. Slår horse och benso. Sedan lyckades jag få läkaren att gå med på ett långsammare nedtrappningsschema. Tog 6 månader att trappa ner till noll. Då gick det.

Jag hoppas det narkotikaklassas så idiotiska läkare slutar skriva ut Lyrica till intet ont anande ungdomar. Ungdomar som aldrig knarkat förr hamnar sjukt lätt i Lyrica-träsket när läkarna är så vårdslösa.
Citera
2014-05-31, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfume-V
Ungdomar hamnar ju på behandlingshem för Lyrica-missbruk numera. Det är ju fruktansvärt beroendeframkallande. Har man gått in sig på det så är det nästan omöjligt att sluta själv. Hade själv 600 mg om dagen i två-tre år. När jag skulle sluta så fick jag en nedtrappning på 6 veckor, från 600 mg till 0. Höll på att dö, trots att jag käkade benso och ibland opioider under tiden. Försökte sluta CT några gånger, och det var den värsta avtändningen jag varit med om. Slår horse och benso. Sedan lyckades jag få läkaren att gå med på ett långsammare nedtrappningsschema. Tog 6 månader att trappa ner till noll. Då gick det.

Jag hoppas det narkotikaklassas så idiotiska läkare slutar skriva ut Lyrica till intet ont anande ungdomar. Ungdomar som aldrig knarkat förr hamnar sjukt lätt i Lyrica-träsket när läkarna är så vårdslösa.

Håller med, vettefan hur jag ska lyckas sluta med detta utan att begå självmord känns det som, har fått rekommendationer till olika missbrukarkliniker (inte för att jag missbrukar). Visste nästan vad jag gick mig in på, men äckligt hur det påverkar (tacka vare nervsmärtor... DÖ läkare DÖ som skriver ut dessa utan att medge att det är beroendeframkallande).

Edit: Snara runt halsen känns allt mer lockande.
Citera
2014-05-31, 02:06
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Håller med, vettefan hur jag ska lyckas sluta med detta utan att begå självmord känns det som, har fått rekommendationer till olika missbrukarkliniker (inte för att jag missbrukar).

Hur höga doser kör du med?

Och du tar det varje dag?
Citera
2014-05-31, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hur höga doser kör du med?

Och du tar det varje dag?

600mg mot nervsmärta.

300mg morgon och kväll, fast har försökt trappa ned med smärtklinik och andra läkare utan framgång s.a.s, och minsta nedtrappning ger världens panikångest.

Edit: Även med hjälp av opiater / benso vilket inte hjälper så bra. ^
Senast redigerad av Dicevy 2014-05-31 kl. 02:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in