2014-05-30, 19:41
Bannlyst
Varför har de flesta livsmedelsaffärer (ICA, Hemköp, COOP, Willys osv) ungefär liknande priser på samma varor? Är det företagen som gör produkterna som har ett minsta pris eller är det helt enkelt en dold kartell vi har och göra med? Tycker det är skumt iallafall.
Citera
2014-05-30, 19:52
Medlem
Kungztors avatar
är du helt dum i huvudet? hur skulle det se ut om coop tog 200kr för 1,5 liter cola och ica tog 20kr?
klart dem ligger i samma stadie prismässigt, beror ju också på vad butiken får för inpris, ibland vill leverantörerna lätta på lagret och erbjuder större mängd varor till t.ex 20% billigare.
Citera
2014-05-30, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungztor
är du helt dum i huvudet? hur skulle det se ut om coop tog 200kr för 1,5 liter cola och ica tog 20kr?
klart dem ligger i samma stadie prismässigt, beror ju också på vad butiken får för inpris, ibland vill leverantörerna lätta på lagret och erbjuder större mängd varor till t.ex 20% billigare.

Men är du själv trög? Om ICA tar 20 kr för 1.5 liter cola så borde ju rimligtvis coop lägga sig på 17 kr för att sälja mer. Men som det ser ut nu tar båda 20 kr.
Citera
2014-05-30, 19:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PabloPicachu
Men är du själv trög? Om ICA tar 20 kr för 1.5 liter cola så borde ju rimligtvis coop lägga sig på 17 kr för att sälja mer. Men som det ser ut nu tar båda 20 kr.

Men om colan kostar 18kr i inköp så kan inte coop lägga sig på 17kr för då går dom back utan dom måste också lägga sig på 20kr för att täcka sina omkostnader osv
Citera
2014-05-30, 21:44
Medlem
-=Damian=-s avatar
här i stan körde en butik med ett visst pris en hel vecka på utvalda varor för att fira sin "födelsedag" vips så ändrade konkurerande butiker i omgivningen sitt pris på dessa varor till det snorbilliga erjudandet.. självklart för att inte tappa kunder.
Citera
2014-05-30, 21:51
Medlem
Jafan89s avatar
Butiker har sina inköpspriser från leverantörer + omkostnader, och någonstans vill de gärna gå plus , därför är priserna ungefär samma, och såklart matchar de sina största konkurenter vid erbjudanden utan att överdriva i hur lågt de går, för det handlar i slutet om vinster.
Senast redigerad av Jafan89 2014-05-30 kl. 21:54.
Citera
2014-06-08, 03:13
Medlem
Askenars avatar
OffT:

Jag måste fråga, vad gör butikerna med all överbliven mat som kött, mjölk etc. Ibland har jag sett ICA sänka priset med 50% men det är enstaka gånger.

Är det jag som är sent ute med att fynda eller?
Citera
2014-06-08, 04:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
OffT:

Jag måste fråga, vad gör butikerna med all överbliven mat som kött, mjölk etc. Ibland har jag sett ICA sänka priset med 50% men det är enstaka gånger.

En del säljer till reducerat pris, en del skänker till "välgörenhet" (matkassar åt fattiga, skänker till soppkök/härbärgen osv) och en del kastar det bara trots att det är helt okej/ätligt.
Citera
2014-06-08, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
OffT:

Varje butik har en liten hörna någonstans i affären där de lägger kort utgångsdatum produkter till ett nedsatt pris precis som du säger. Sen skänks en del och det MESTA slängs. Köttfärs märker dom om.
Citera
2014-06-09, 00:05
Medlem
Muppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PabloPicachu
Varje butik har en liten hörna någonstans i affären där de lägger kort utgångsdatum produkter till ett nedsatt pris precis som du säger. Sen skänks en del och det MESTA slängs. Köttfärs märker dom om.

Märks att det är dina fördomar och okunnighet som talar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in