• 1
  • 2
2014-05-31, 15:43
Medlem
Hubbe11s avatar
Jag ska gipsa ett badrum som idag består av spånskivor och sen blir det plastmatta på gipset. Vilkan tjocklek och typ av gips ska jag ha på väggar och på taket?
Citera
2014-05-31, 15:50
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Kör våtrumsgips Humidboard. De kan inte mögla som vanlig gips då det inte finns något organiskt i den. Taket kan du köra vanlig gips. http://www.beijerbygg.se/store/priva...0#.U4ndrWCKCUk
Citera
2014-05-31, 16:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Taket kan du köra vanlig gips.
Har läst det flera gånger men låter lika dumt varje gång jag läser det varje gång jag duschar kondenseras vatten på taket och det är inte ovanligt med vattendroppar, varför skulle risken för mögel va mindre bara för det är tak och inte vägg?
Citera
2014-05-31, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har läst det flera gånger men låter lika dumt varje gång jag läser det varje gång jag duschar kondenseras vatten på taket och det är inte ovanligt med vattendroppar, varför skulle risken för mögel va mindre bara för det är tak och inte vägg?
Väggarna är ju mer utsatta för vatten/ fukt och en fungerande ventilation ska ju suga ut fukt som stiger. Sen är det väl alltid någon form av tätskikt i taket i form av färg eller liknande.

Tycker själv man ska köra våtrumsgips runt om men det ska helt enkelt vara vanlig gips i taket.
Citera
2014-05-31, 16:27
Medlem
Hubbe11s avatar
Kan inte bli stor skillnad på totalpriset om man kör våtrumsgips även i taket. Vilken tjoklek ska man välja på vanligt gips finns det en tunn variant har jag sett.
Citera
2014-05-31, 16:35
Medlem
13 mm. Kör två lager cc30 i taket och cc 45 i väggar plyfa/ gips.
Citera
2014-05-31, 17:17
Medlem
ska du ha matta är det bara köra vanligt gips , våtrumsgipset sätter du i våtrumszon 1 om du ska ha kakel , vanligt gips i taket med du ska dock se till att måla taket med våtrumsfärg
Citera
2014-05-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boffri
ska du ha matta är det bara köra vanligt gips , våtrumsgipset sätter du i våtrumszon 1 om du ska ha kakel , vanligt gips i taket med du ska dock se till att måla taket med våtrumsfärg

Precis, jag körde med vanligt gips när jag gjorde badrummet och sedan våtrumstapet. Våtrumsgips är ju satans dyrt så kör med vanligt.
Citera
2014-05-31, 18:20
Medlem
mainfurers avatar
Verkar som ingen reagerar på att skicktet mellan matta och gips är viktigare, dessutom en försäkringsfråga där du ska ha en behörig att sätta ytskickt. Vad du har under ellet över är mer viktigt.
Småskvätt räcker primer, dusch osv ska ha gummitätning med viss tjocklek... Läs Per's branchregler.
Citera
2014-05-31, 18:28
Medlem
mainfurers avatar
Fattar inte varför ni okunniga lurar en ovetande hur han ska göra, detta är en ytterst viktig fråga. Är slarvputtar som er vi betalar onödiga försäkringspengar till eller så gnäller ni när det går åt helvete! Skicktet ska vara tätt bakom matta/kakel. Varje hörn och skruv ska primas och gummas av en certifierad plattsättare med legitimation som är anställd i en firma med behörighet.

Denna slår ni mig inte på fingrarna om!
Citera
2014-05-31, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Verkar som ingen reagerar på att skicktet mellan matta och gips är viktigare, dessutom en försäkringsfråga där du ska ha en behörig att sätta ytskickt. Vad du har under ellet över är mer viktigt.
Småskvätt räcker primer, dusch osv ska ha gummitätning med viss tjocklek... Läs Per's branchregler.
kanske missförstår dig men syftar du på att ingen nämner tätskikt ?? så behövs det ej när du har matta , jag förmodar också att han tar in en yreksman för att sätta den med , men frågan var ju just vad han ska ha för gips och går vi efter gvk så sätter du vanligt kartong gips på väggarna och även i taket måla dock med våtrumsfärg
Citera
2014-05-31, 18:45
Medlem
har du kakel på väggarna eller klinker är dock tätskiktet av yttersta vikt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem