• 1
  • 2
2014-09-07, 13:13
Medlem
Dags att bumpa tråden, motivet till dessa spel?

http://www.svd.se/sport/atg-stoppar-...ag_3890280.svd

Spel på plats för 19,2 miljoner kronor, i vanliga fall ligger insatsen på 50000kr.

Någon som vet mer?
Senast redigerad av skruvlampa 2014-09-07 kl. 14:00.
Citera
2014-09-07, 17:13
Medlem
1) Sabotage för att "fälla monopolet" nu när många av avtalen håller på att förhandlas om ( flera av ATGs partners kommer INTE att förlänga nu när villkoren försämras ).

2) Churchill Downs ( stort spelbolag i USA ) som kanske inte avser att förlänga gör så att man "straffar ut sig" och blir avstängda av ATG ( till synes utan egen förskyllan ). För att förbättra förhandlingsläget inför eventuell stämning.

3) Något slags märkligt utpressningsförsök där pengarnas verkliga ägare är satta under enorm press att utföra något annat ( som de kanske inte utförde ).

Ja, jag vet att det är tre ytterst konspirationsteoretiska förslag. Men det finns inte mycket annat som inte faller av logiska skäl. Om det skulle vara en slags provisionskupp så skulle man ha spelat allt på EN häst. Att sätta 3 av 3, som skulle behövas för att en sån kupp ska gå plus, är mycket svårt. Alla varianter som handlar om att manipulera oddsen för att spela hos någon annan ( i annan spelpool eller till fast odds ) faller eftersom det inte existerar några sådan i rätt storlek i hela världen.

Det finns helt enkelt ingen logisk förklaring som handlar om direkt vinning. Och det är därför som mina förslag är lite "out there".
Citera
2014-09-07, 18:22
Medlem
Valutakonverteringsfel i partners datasystem är det senast budet från ATG.

Hur som helst så spelar anledningen egentligen ingen roll. Det är med all önskvärd tydlighet visat att ATG varken har koll på sina partners kvalitetssäkring eller sina egna rutiner kring spelsäkerheten ( eftersom de inte stoppar spelet trots att de har minst 12 minuter på sig ).
Citera
2014-09-07, 21:50
Medlem
PhantomBlots avatar
Rimligen är det ett misstag. Att det spelas plats på en storfavorit bara för att få ett vinstkvitto är ju inget nytt (även om 19 miljoner är i mesta laget...), men det är knappast något man gör i ett sådant lopp, och man spelar inte på tre hästar i så fall, utan på en.

Fast väldigt dålig stil av ATG att först betala ut vinster till rätt odds, för att sedan stoppa alla utbetalningar, makulera de stora spelen i efterhand och räkna fram nya odds. Loppet borde aldrig har körts. Reagerade ingen på banan på det stora spelet och de skeva oddsen?
Citera
2014-09-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Rimligen är det ett misstag. Att det spelas plats på en storfavorit bara för att få ett vinstkvitto är ju inget nytt (även om 19 miljoner är i mesta laget...), men det är knappast något man gör i ett sådant lopp, och man spelar inte på tre hästar i så fall, utan på en.

Fast väldigt dålig stil av ATG att först betala ut vinster till rätt odds, för att sedan stoppa alla utbetalningar, makulera de stora spelen i efterhand och räkna fram nya odds. Loppet borde aldrig har körts. Reagerade ingen på banan på det stora spelet och de skeva oddsen?

De spelade som fan på de andra hästarna såklart. Under 4 minuter hann en del få ut sina rättmätiga vinster.

Om det handlar om ett misstag eller om det är något slags ont uppsåt spelar ingen roll. Inte heller om det var för att "få ett kvitto".

Mycket värre är att ATG gör flera misstag. Först och främst så lyckas man inte ta det LÄTTA beslutet att stoppa platsspelet och köra loppet utan den spelformen ( som man faktiskt gjorde i somras vid förra plats-kuppen ).

Sedan så är det t o m så att ATG inte har stöd i sina egna regler för att agera som de gjorde när de stoppade utbetalningen av vinsterna och sedan räknade om oddsen.

Förutom de här formella misstagen så har man haft totalt kaos i sitt sätt att hantera krisen fram tills idag. Nu börjar de få ordning på både uttalanden och beslut.

Jag kan dock aldrig tänka mig annat än att fler än en mellan- eller t o m toppchef får sparken.

Edit: Med "banan" menade du kanske funktionärerna? Det är så j-a hemskt att ATG själva visste om läget. Kontaktade domartornet i Östersund. Höll på starten i ca 3 minuter. Och släppte iväg loppet ändå med platsspelet igång.
Citera
2014-09-08, 09:26
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Edit: Med "banan" menade du kanske funktionärerna? Det är så j-a hemskt att ATG själva visste om läget. Kontaktade domartornet i Östersund. Höll på starten i ca 3 minuter. Och släppte iväg loppet ändå med platsspelet igång.

Ja, precis, jag menade personalen på banan, inte spelarna. Totochefen och sportchefen t.ex. Men de kände alltså till läget, och ATG kände till läget, men loppet kördes ändå? Det är ju inte speciellt snyggt gjort.
Citera
2014-09-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ja, precis, jag menade personalen på banan, inte spelarna. Totochefen och sportchefen t.ex. Men de kände alltså till läget, och ATG kände till läget, men loppet kördes ändå? Det är ju inte speciellt snyggt gjort.

Säk-chefen är numera belagd med munkavle. Att han inte får behålla sitt jobb särskilt länge känns som ett "säkert tips".
Citera
2014-09-09, 20:13
Medlem
Citat:
Rimligen är det ett misstag. Att det spelas plats på en storfavorit bara för att få ett vinstkvitto är ju inget nytt (även om 19 miljoner är i mesta laget...)

Det vinstkvittot hade inte varit värt ett skit eftersom dom även kollar insatsen.
Du kan säkert kräma ut 5-10% extra på en bong men då får inte insatsen vara för hög!

Det går absolut inte att lira hårt plats för att få ett kvitto, iaf inget som går att sälja!!
Senast redigerad av brasnyggman 2014-09-09 kl. 20:18.
Citera
2014-09-28, 10:31
Medlem
Citat:
Säk-chefen är numera belagd med munkavle. Att han inte får behålla sitt jobb särskilt länge känns som ett "säkert tips".

Verkar som att jag hade tok-fel här. VDn har hur märkligt det än låter fortsatt fullt förtroende för sin säkerhetschef.
Senast redigerad av Strappa71 2014-09-28 kl. 11:22.
Citera
2014-09-28, 12:09
Medlem
Citat:
Verkar som att jag hade tok-fel här. VDn har hur märkligt det än låter fortsatt fullt förtroende för sin säkerhetschef.

Tror inte man ska ha särskilt stort förtroende för någon som jobbar hos ATG.

http://www.mynewsdesk.com/se/atg/pre...kunder-1055180

ATG bröt själva mot vadhållningsbestämmelserna, snyggt.
Citera
2014-09-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvlampa
Tror inte man ska ha särskilt stort förtroende för någon som jobbar hos ATG.

http://www.mynewsdesk.com/se/atg/pre...kunder-1055180

ATG bröt själva mot vadhållningsbestämmelserna, snyggt.

Att ATG inte hade stöd för sitt agerande i vadhållningsbestämmelserna stod klart tidigt. Frågan var bara om ATG skulle backa och göra rätt för sig eller ej. Nu kostade det bara ett par 100k och inte miljonbelopp att göra det rätta och då var det ändå ett hyfsat lätt val för dem.

ATG har länge levt i en slags skyddad "totalisatorvärld". Det ska inte gå att misslyckas att driva ett stort totalisatorbolag egentligen. Man satsar aldrig några egna pengar utan står snarare bara för spelets infrastruktur och tar duktigt betalt för det. Om de hade haft en med bookmaker-liknande tradition så hade en sån här incident aldrig kunnat slinka igenom skyddslagren.

Problemet för ATG är att man har lyckats snubbla ut i den stora världen och försökt bygga avancerade och snabba lösningar med sitt egentligen uråldriga underliggande system. De har hängt på alla möjliga sekundära system med möjliga felkällor och det är det som de betalar priset för nu.

Jag är rädd för att jag inte överdriver när jag påstår att de har uppdämda investeringsbehov som ligger på 8- eller 9-siffriga belopp.
Citera
  • 1
  • 2
atg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in