Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-04, 14:28
  #1
Medlem
Det lär ju inte gått någon förbi att Wii U inte blivit den succé Nintendo hoppats på. Många av spelen reas ut redan nu till vrakpriser både till höger och vänster, och utbudet är ganska knapert även om Mario kart 8 innebar ett uppsving.

Det ligger nära till hands att anta att Wii U kommer gå ett öde till mötes inte helt olikt det som hände GameCube, och till den konsolen finns ju som bekant ett gäng eftertraktade spel.

Vilka Wii U-titlar tror ni kommer bli svårfunna eller eftertraktade när Nintendo dödar Wii U och eventuellt utannonserar ny hårdvara? Nu pratar jag inte nödvändigtvis om spel som kommer säljas för tusentals kronor utan det kan också vara "värdebeständiga" spel, dvs spel som begagnat säljs för ungefär vad de kostade när de släpptes i butik. Ungefär som Twilight Princess, Paper Mario och Metal Gear Solid till Gamecube gör idag.

I första hand tror jag formatexklusiva spel kommer stiga i värde, utan att för den sakens skull vara mest ovanliga. Jag är lite inne på Monster Hunter 3 Ultimate, Wonderful 101 samt den fysiska kopian av New Super Mario Bros U och New Super Luigi U tillsammans. Det sistnämnda kan jag inte hitta någonstans där jag letat, åtminstone inte i PAL.

Ja, det kan ju anses tidigt att spekulera kring det här eftersom Wii U knappt funnits ute i två år i Sverige, och visst kanske Nintendo har en del ess i rockärmen t ex i form av ett nytt Zelda och Smash Bros. Men jag tror inte det spelar någon roll - varken Mario Kart, Metroid, Super Mario, Smash Bros eller Zelda räddade Gamecube, eller Nintendo 64 för den delen, från att bli ett kommersiellt fiasko.
__________________
Senast redigerad av Blodpixel 2014-06-04 kl. 14:31.
Citera
2014-06-04, 14:50
  #2
Medlem
Nintendo idag kommer aldrig bli lika hypad som deras 8-bit konsol eller 16-bit konsol
Citera
2014-06-04, 14:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Nintendo idag kommer aldrig bli lika hypad som deras 8-bit konsol eller 16-bit konsol

Om du menar att antalet värdefulla spel kommer bli färre så absolut, det håller jag med om. Dagens spel trycks i betydligt större upplagor, och de skeppas inte i ömtåliga papperskartonger som i sig själva blir ovanliga och dyra. Men de värdefulla spelen finns till GameCube och jag tror de kommer finnas till Wii U också. I synnerhet om man har kvar dem inplastade.

Eftersom du gick lite OT med första inlägget här så låt mig ställa en direkt fråga:

Finns det något spel till Wii U som är släppt eller kommer släppas, som du tror kan komma att säljas för lika mycket eller mer än dagens butikspris, om låt säga tio år?
Citera
2014-06-04, 15:17
  #4
Medlem
Hehe my bad jag gillar diskutera tv- spel. Samt har varit lite inne på o skaffa wii u

Vissa titlar till wii tycktes glömmas bort rätt snabbt. Jag älskar storyn i twilight princess. Är nyfiken på sadness som släpps i år. Vet inte om den släpps till wii u med.

Skulle nog säga att Nintendo behöver bli mer kreativa och våga se mer än de gamla titlar de alltid propagerar för.

Allt med zelda kommer ju ha ett andrahandsvärde.
Citera
2014-06-04, 17:35
  #5
Medlem
PrinceMeandors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodpixel
Om du menar att antalet värdefulla spel kommer bli färre så absolut, det håller jag med om. Dagens spel trycks i betydligt större upplagor, och de skeppas inte i ömtåliga papperskartonger som i sig själva blir ovanliga och dyra. Men de värdefulla spelen finns till GameCube och jag tror de kommer finnas till Wii U också. I synnerhet om man har kvar dem inplastade.

Eftersom du gick lite OT med första inlägget här så låt mig ställa en direkt fråga:

Finns det något spel till Wii U som är släppt eller kommer släppas, som du tror kan komma att säljas för lika mycket eller mer än dagens butikspris, om låt säga tio år?

Jag tror att onlinemarknaden eventuellt kommer döda den fysiska retromarknaden. Varför betala en massa pengar för retrospel som Nintendo eller Sony själva kränger för en struntsumma i sin onlinebutik?
Citera
2014-06-04, 17:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Jag tror att onlinemarknaden eventuellt kommer döda den fysiska retromarknaden. Varför betala en massa pengar för retrospel som Nintendo eller Sony själva kränger för en struntsumma i sin onlinebutik?

Finns argument både för och emot digital speldistribution, men det är ämne för en annan tråd, som jag också händelsevis startat:

(FB) Kan digital speldistribution skada spelbranschen på sikt?

Posta gärna ditt inlägg där istället.

Vill påminna alla om topic. Avsikten med tråden är att diskutera potentiellt värdefulla Wii U-spel i framtiden, inte vilka spel som är bra till föregångaren Wii... vänligen försök hålla er till ämnet...
Citera
2014-06-04, 17:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Allt med zelda kommer ju ha ett andrahandsvärde.

Själv skaffade jag Wii U ganska snabbt efter jag insåg hur dåligt det faktiskt går för den på marknaden. Jag har köpt på mig ett 20-tal spel redan och många av dom kommer jag inte öppna.

Zelda-spel har alltid varit värdebeständiga på begagnatmarknaden, jämfört med andra spel.

Vad tror du då om Legend Of Zelda: Wind Waker HD, det enda Zelda-spel som finns ute till Wii U just nu? Spelet verkar finnas i överflöd i handeln just nu. Har dock en Limited Edition som kanske kan bli nåt i framtiden.
Citera
2014-06-04, 20:16
  #8
Medlem
Angry Birds-spelen tror jag på också. De har funnits nästan gratis till mobiler och surfplattor i åratal och plötsligt förväntas folk betala flera hundra för samma spel till Wii U...? undrar om det är någon mer än jag som köpt dem :-P
Citera
2015-08-01, 17:29
  #9
Medlem
Ser att priset på New Super Luigi U skenat den sista tiden, nyligen gick ett inplastat exemplar på Tradera för över 900 kr. Och detta var ett budgetspel när det släpptes i butik. Ser vi början till riktigt dyra Wii U titlar nu?
Citera
2015-08-01, 23:13
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Jag tror att onlinemarknaden eventuellt kommer döda den fysiska retromarknaden. Varför betala en massa pengar för retrospel som Nintendo eller Sony själva kränger för en struntsumma i sin onlinebutik?
Så tänker jag med när jag läser inläggen.

I vissa fall är ju inte emulatorerna perfekta men rimligtvis bra nog.

Det känns som att se antikvitetsprogrammen på TV.

För den som gillar att spela spelet är det ju egentligen precis skitsamma hur det körs. Rimligtvis finns det alltid folk som vill ha saker och ting på riktigt men vi är ju rätt många som inte är lockade av att ha ett jättearkiv med gamla spel stå och skräpa med.

Det besvarar ju inte frågan dock. Bara för att många av oss tycker det är bekvämt med inmateriella varor så slutar ju inte de andra existera helt och hållet.

Jag vet inte vad som har släppts för WiiU men att ett spel som Paper Mario har ett värde helt enkelt för att det är ett bra spel någon kan tänkas vilja spela känns ju som uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in