Citat:
Ursprungligen postat av
KallePigg
Mjae, det kan vara Sverige. Och bara för att folk kritiserar vissa drag i svensk mentalitet betyder det inte att de hatar svenskar.
Självklart inte, det handlar inte bara om VAD som sägs utan även HUR det sägs. Sett till kritiken från invandrare gentemot Sverige och svenskar så innehåller den i regel både direkta felaktigheter och brist på acceptans för det som är annorlunda. Det behöver inte handla om hat, det räcker att de inte gillar dragen. Det är okej men nu är det som så att det är EABT och övriga invandrare som sökt sig till Sverige vilket innebär att de är i en position där de antingen ska hålla käft eller resa till sina, eller till sina föräldrars, hemländer.
Lyssnar man på EABTs kritik låter han som vilken random invandrare som helst i form av att han kritiserar något han inte förstår, som att läsa någon annans filmrecension och sedan skriva en egen utan att ha sett filmen. EABTs beskrivning (som han delar med många invandrare som inte förstår eller gillar det som är typiskt svenskt) av svenskar haltar mer än den går upprätt. Det EABT är tydlig med att det han ogillar, vilket han delar med många invandrare, är exakt det vi som svenskar gillar och jo, vi både gillar oss själva, våra familjer och andra svenskar. Det vi inte gillar, inklusive alla från vänster till höger, är människor som avviker alltför mycket från oss själva. Vissa av oss är alltså hycklare, och det är en av de saker som EABT noterat, vilket å andra sidan är ett drag som stämmer in på ungefär alla folkslag, och i jämförelse skulle jag inte ens säga att svenskar tillhör de värsta.
Citat:
Han har ju själv sagt att målet med boken är att få svenskar att reflektera över dessa drag.
Jag hörde det, vilket gör honom ännu mer aktuell för återvandring. Vad ska vi reflektera över? Hans villfarelser av att han verkligen känner svenskar? Hans beskrivning av svenskar har poänger, absolut, men på stora hela låter han som en ortenmusse från valfritt skitland.
Citat:
Det finns mycket med svensk mentalitet som delvis förklarar varför Sverige är/har varit ett relativt bra land.
Givetvis. Sverige var fram till 80-talet ett av världens mest framgångsrika länder inom alla mätbara områden. Dvs när landet till största del bestod av etniska svenskar, nordbor och en handfull européer, innan mussar från Bosnien och alla möjliga sorters konfliktdrypande skitländer hittade hit. Att Sveriges stjärna dalat i takt med migrationsintaget beror givetvis inte på etniska svenskar. Hade de som kommit till Sverige uppträtt och agerat som invandrarna som kom innan 80-talet så hade Sverige sannolikt fortfarande varit ett helt fantastiskt land fyllt av etniska svenskar och assimilerade tacksamma invandrare.
EABT har gjort Sverige bättre genom att...vad? Jag är inte en av hans beundrare, jag plågade mig igenom intervjun med Aron Flam och jag gissar följande om EABT:
Han visar uttryck av klass- och akademikerkomplex, han kommer alltså från enkla förhållanden, kanske ensamstående lågutbildad mamma som slavat i kök/lokalvård eller är sjukpensionär, och han har inte pluggat på universitet - för att han inbillar sig att han är så smart att han inte behöver, sanningen är att han inte orkar för han saknar driv, killen föddes utan motor. Gissar jag lite till så tror jag att det är tveksamt att han ens är klar med gymnasiet och om han är det så är betygen dåliga. Hela hans uppsyn tyder på att han håller på med något, gissningsvis är han torsk på röka och piffar till det med alkohol och kanske tabletter när han har möjlighet - skälet till det är att han har någon sorts diagnos, autism och generell ångest- och depressionsproblematik kanske? Psykisk ohälsa iaf.
Jag avrundar med att fråga: under hur många år har EABT haft ett 40h/veckan arbete som gett vit lön och boostat välfärdssystemet med skattemedel?
Om jag har 50% rätt i något av min profilering så är han, inklusive sina uttalanden om Sverige och svenskar, själva definitionen av havererad migrationspolitik och han borde flytta hem till sitt älskade Bosnien. Har han spenderat större delen av sitt liv genom att helt eller delvis försörjas av andra skattebetalare då är han också själva urtypen av en gnällig, otacksam, svenskhatande invandrare som förstör landet.
Citat:
Men faktum kvarstår ju att i de här olika kulturmätningarna som görs internationellt hamnar svenskar på ena extremen och sudaneser på den andra.
Ja, och Sverige kan också skryta med att fram till för inte så länge sedan ha varit världens mest framgångsrika land inom alla mätbara områden.