Citat:
Ursprungligen postat av
ArgBlattePostar
För att det inte är deras terminologi.
Red-pilled är helt enkelt en bekväm metafor för att se bortom mainstream-medias lögner och tänka själv. När alt-right använder begreppet syftar dom på sinnessjuka konspirationsteorier om judar, porr och att kvinnor skulle vara sämre än män och därför inte förtjänar rösträtt. Rätt stor skillnad där.
En annan sak värd att påpeka är att de faktiskt skrämmer bort folk eftersom de får människor som mig att se dåliga ut. Någon som vill förklara hur Sveriges invandringspolitik är orimlig blir plötsligt sammankopplad med antisemiter och kvinnohatare. Tänk dig en vanlig person som inte är så insatt i ämnet, upptäcker en av mina videos och finner det intressant, sen scrollar dom ner till kommentarsfältet och ser värsta tänkbara idiotin. Blir dom då mer sugna på att lära sig mer, eller mindre? Det är det jag syftar på.
Jo, det är lätt hänt att det blir guilt by association här, men det är inte min avsikt. Jag menar att, oaktat vem som använder termen, så finns en risk att eftersom man ju trätt in i ny verklighet så blir denna verklighet en absolut sanning. Den finns en risk att man missar nyanserna, såsom att traditionella media rapporterat om brottslighet i utanförskapsområden, att man rapporterat om problem som inte skulle finnas där om vi inte har den invandring vi har nu (moralpoliser, hatpredikanter, hedersmord osv), samt även om det är ängsligt och ynkligt att tumma på konsekvensneutraliteten så är det inte nödvändigtvis lögn.
Jag säger inte att du missar nyanserna, men att det finns personer som lever i bubblor blev ju tydligt med den person i tråden som blev så oerhört kränkt över att jag ens ställde frågan.