Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-14, 11:45
Medlem
Vnner! Vi lever i en ovrdig tid, vill jag inleda med men missta mig inte fr den sakens skull. Din reptilhjrna kanske fr dig att tro att jag r din like att jag r p gng att raljera ver hur vra friheter inskrnks och inskrnks; nej, det tnker jag inte gra... mer troligt r att jag raljerar ver sna som du!

Fr i vilka sammanhang r det vi beropar yttrandefriheten? Gr vi de i rimliga sammanhang?

Det allra mest ovrdiga var under verrstningarna av SD-talen. SD-vljarna, som alltid har fredragit moralism framfr all form av saklighet, brjade genast grta krokodiltrar, och jmra sig ver hur yttrandefriheten inskrnktes! Kra nn!

Men vad r det fr yttrandefrihet vi talar om hr?

Yttrandefriheten gller s som vedertaget gentemot det allmnna. Detta r den definition som terspeglar det som en mnsklig rttighet, och ocks den rttighet som garanteras i Regeringsformen. Den innebr att det krvs srskild lagstiftning med sdana ndaml som anges i regeringsformen fr att lagstiftarna ska kunna inskrnka vr rtt att yttra oss.

Detta begrepp fr frsts stor normativ tyngd genom att det r en s.k. mnsklig rttighet. I vr tid r det emellertid s, att man grna plockar lite hur som helst bland de vrdeladdade begrepp som vi har, och anvnder dem fr att bevisa en pong som i sjlva verket inte alls existerar!

Nr SD verrstas vid sina framfranden r det verhuvudtaget en yttrandefrihetsfrga? nej, inte alls.

r det en yttrandefrihetsfrga nr Jimmie trtas? nej, inte alls.

r det en yttrandefrihetsfrga nr Kartellen stngs av frn Peace & love? nej, inte alls.

r det en yttrandefrihetsfrga nr Expressen hnger ut kommentarsfltherrar? nej, inte alls.

S fort vi anvnder "yttrandefrihet" i ett sdant sammanhang, som allts inte har ngot med det allmnna att gra, s frsvinner all retorisk tyngd frn begreppet. Man kan inte komma som en jvla pajas och hnvisa till FN och allt vad det heter, fr vad man syftar r allts ett helt annat begrepp, n vad som syftas i formuleringen av nn rttighet verhuvudtaget.

S visst, detta r p mnga vis en semantisk frga. Inget hindrar en frn att kalla vad som helst fr yttrandefrihet man kan vl brja kalla stolar fr "yttrandefriheter" om man vill. Frgan r vad det finns fr mening till att hnvisa till friheter som det allts inte finns ngon konsensus om verhuvudtaget. D blir det ju bara ens egna lilla phittade frihet och vem bryr sig om dina sm phittade friheter? Om jag stller mig och pissar p din ytterdrr och hvdar pissfriheten ja, vad fr slags auktoritet kan jag d hnvisa till, vilken massa av mnniskor r det som garanterar mig friheten att pissa p vilken drr jag vill? Liksom detta s saknar en "yttrandefrihet" gentemot det civila, privata, eller vad man ska sga, all normativ tyngd. Det r inget mer n en id du och dina likar har i ditt huvud. Ingen bryr sig!

Diskussionsfrgor:

- Har jag rtt eller fel? Finns det ngon aspekt som jag har missat?

- Knner ni som i otid diskuterar yttrandefrihet att ni inte har ngot bttre att komma med? Det finns vl massor god kritik att komma med, istllet fr en nonsensartad yttrandefrihetsdiskussion? ja, vad ni fr vrigt skulle kunna fresl r begrnsningar av yttrandefriheten, nr det kommer till att verrsta andras torgmten. Vgar ni ta upp en sn frga?

- Missbrukar ni inte begreppet "yttrandefrihet" likvrdigt med de som t.ex. slnger med fascist bde hit och dit? eller kanske inte ens likvrdigt, utan nnu vrre!?
Citera
2014-06-14, 12:03
Medlem
DrDeathAnianssons avatar
Vem som helst fr vistas p offentliga platser, vilket gr det mjligt fr grupper av en annan politisk inriktning att demonstrera helt fritt, s lnge som det grs fredligt. Det finns lika mnga positiva som negativa argument med det, men det r absolut yttrandefrihet!

Jag kan tycka att svenska arbetsplatser verkligen krnker individens yttrandefrihet om ngot. Inom vissa underkvalificerade yrken finns risken att man str utan jobb om man r ppen med att man rstar p ett parti som inte anses vara riktigt rumsrent.
Citera
2014-06-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDeathAniansson
Vem som helst fr vistas p offentliga platser, vilket gr det mjligt fr grupper av en annan politisk inriktning att demonstrera helt fritt, s lnge som det grs fredligt. Det finns lika mnga positiva som negativa argument med det, men det r absolut yttrandefrihet!

Jag kan tycka att svenska arbetsplatser verkligen krnker individens yttrandefrihet om ngot. Inom vissa underkvalificerade yrken finns risken att man str utan jobb om man r ppen med att man rstar p ett parti som inte anses vara riktigt rumsrent.

Att de fr mtas och yttra sig hr sjlvklart yttrandefriheten till men att andra i civilsamhllet verrstar andra r ingen yttrandefrihetsinskrnkning.

Det som du gr in p i andra stycket r allts inte ett yttrandefrihetsfrga enligt den konstitutionella definitionen. Det blir mrkligt att tala om friheter, dr ingen garanteras oss friheterna. D r det helt enkelt en frga om personligt tyckande jfr med min utlggning om "pissfriheten". Jag tycker personligen att arbetsgivare br vara toleranta men jag kallar det inte fr "yttrandefrihet".
Citera
2014-06-15, 14:09
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Mycket av det du nmner har diskuterats i denna trden:
(FB) Yttrandefrihet i praktiken

Annars hller jag med om att ord som yttrandefrihet och censur har frvridits rejlt frn sin sanna betydelse hr p flashback.
Citera
2014-06-15, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Nr SD verrstas vid sina framfranden r det verhuvudtaget en yttrandefrihetsfrga? nej, inte alls.

Vad skulle du kalla det d, nr folk frsker tysta sina meningsmotstndare?

Citat:
r det en yttrandefrihetsfrga nr Jimmie trtas? nej, inte alls.

terigen: du mste frklara vad du anser att det borde kallas istllet.

Citat:
r det en yttrandefrihetsfrga nr Kartellen stngs av frn Peace & love? nej, inte alls.

P&L-styrelsen var tydlig med att Kartellens utestngning frn festivalen berodde p att de sikter som yttras i Kartellens ltar inte var i linje med MittMedias vrderingar. Det finns mnniskor som tl att arbeta med folk som har andra sikter n de sjlva. MittMedias chefer r uppenbarligen inte sdana mnniskor. S jo, det var en ren yttrandefrihetsfrga.

Citat:
r det en yttrandefrihetsfrga nr Expressen hnger ut kommentarsfltherrar? nej, inte alls.

Och terigen: vad kallar du det istllet? Att stta meningsmotstndare i skamstocken fr att de har yttrat andra sikter n de man sjlv har r enligt mig en yttrandefrihetsfrga.
Citera
2014-06-15, 17:30
Medlem
SvenskOppositions avatar
TS har flera ponger, samtalen kring yttrandefrihet r ofta ondigt infantil. Jag tror att det beror p att mnga har svrt att skilja p orsak och verkan. Och det r synd, fr yttrandefriheten r verkligen under press i Sverige.

Ofta brukar tyvrr yttrandefrihetshot exemplifieras med att t.ex. Aftonbladet inte skriver positivt om Sverigedemokraternas politik. Det r ju givetvis helt felaktigt, medier ska vara fria att skriva vad de vill. Detta oavsett om det gller Aftonbladet eller Avpixlat.

Att det som kallas MSM entonigt stder statssanktionerad, skattefinansierad, asylinvandring r sklart besvrligt ur demokratisynpunkt d mnga vljare p s stt fr ett smre beslutsunderlag fr sitt riksdagsval. Men det har givetvis inget med yttrandefrihet att gra s lnge det gller privata medier.

Mer problematiskt r lagstiftning som HMF som i bokstavens mening inskrnker yttrandefriheten fr framfrallt alternativa medier. Det r enligt statens frmenande oproblematiskt att hnga ut nthatande privatpersoner, men problematiskt att hnga ut kriminella blattar. Det r oproblematiskt om ngon i media hetsar mot homofober med vldigt problematiskt om ngon hetsar mot judiska bankirer.

Denna asymmetri tycker jag r mycket problematisk. Helst skulle jag se att all lagstiftning kring hat och hets avskaffades helt och hllet.

Man br ven skilja p privat media och public service. Jag r helt fr att t.ex. Aftonbladet, TV4, Avpixlat och Nordfront fr uttrycka vad de vill, dremot finns problematik rrande public service. Fr public service gller den s kallade "demokratiparagrafen" vilken inskrnker public services mjligheter att vinkla nyheter och reportage utifrn t.ex. ett nationalistiskt perspektiv, detta trots att nationalister r del av det kollektiv som av staten tvingas att finansiera public service.

Det strsta hotet mot yttrandefriheten gller dock inte media, utan den svenska grundskolan. Vi har en statlig skolplikt, och en statlig tvngsfinansiering av skolan. D knns det frbaskat obehagligt att det ska finnas en central s kallad "vrdegrund" med tillhrande siktspaket som den tvngskollektiva skolan ska arbeta fr, och i vilket eleverna ska fasas in i.
Senast redigerad av SvenskOpposition 2014-06-15 kl. 17:33.
Citera
2014-06-17, 14:26
Medlem
Europes avatar
I alla lnder som saknar yttrandefrihet och demokrati, men som samtidigt uppfattar orden som vrdeord, s brukar man anvnda orden i verfld, men uppenbart felaktigt i jmfrelse med ordens normala innebrd internationellt och historiskt (s.k. nysprk). Uppenbarast r det med lnder dr regimen knner sig ndgade att t.o.m. ha ordet "demokratiska" i landets officiella titel. Alla kan ju sjlva bedma hur demokratiskt DDR var en gng och Kongo-Kinshasa r idag. Eftersom vi inte har yttrandefrihet och riktig demokrati i Sverige, samt regimen inte heller har ngra som helst tankar p att infra det, samt statliga myndigheter, svensk ljugmedia m.fl. av naturliga skl stdjer den antidemokratiska och yttrandefrihetsfientlig linjen, samtidigt som de knner sig tvingade att ge sken av motsatsen, s fr begrepp som "demokratisk" och "yttrandefrihet" en helt annan betydelse n de har normalt, samt mnga gnger strider dessa betydelser s uppenbart mot ordens verkliga innebrd att det blir nrmast komiskt fr den allmnbildade, normal- och ver normalbegvade medborgaren (vilka olyckligtvis i Sverige endast utgr en frsvinnande liten minoritet av befolkningen).

Ett typiskt exempel r t.ex. nr samtliga medverkande i ett teveprogram i svensk regimmedia unisont plderar fr att man i en "demokrati" som Sverige inte kan tillta att "vissa" mnniskor framfr "odemokratiska" sikter/uppfattningar som strider mot "den gemensamma vrdegrunden". Eftersom Sverige inte r en modern demokrati, s har ordet "demokrati" uppenbarligen ngon annan betydelse n den gngse. Inte heller definierar man p ngot stt vad "odemokratiska" sikter skulle vara, vilket verkligen skulle vara behvligt, d demokrati i frsta hand refererar till ett statsskick som samma medverkare r ppet motstndare till. "Den gemensamma vrdegrunden" r inte heller vrst klarare definierat, n de lgner som svenska regimen framfr fr tillfllet, samt de ideologier de finansierar med de gemensamma resurserna (t.ex. postmarxistiska konspirationsteorier, pseudovetenskap som t.ex. genuspseudovetenskapen, religis aktivism som t.ex. islamism o.s.v.). Snarare r det lttare att veta vad som inte ingr i "den gemensamma vrdegrunden", nmligen alla former av kritik mot det svenska statsskicket (inklusive frnvaron av rttsstatsordning och demokratisk statsskick), kritik mot den svenska regimen, kritik mot dess politruker eller allierade, samt kritik mot spenderandet av gemensamma resurser p viss ideologisk och pseudovetenskaplig verksamhet. r det "demokratiskt" att ingen medborgare ska f diskutera eller kritisera ngot av regimens verksamhet och politik offentligt, dessutom en verksamhet och politik som medborgarna kan i rtt liten grad pverka p.g.a. bristen p demokrati? Nej, med liknande "diskussioner" i svenska offentligheten inom ljugmedia och regimstyrd verksamhet rr vi oss hr rimligtvis inom komikens sfr, eller mjligtvis t.o.m. inom absurdismen...

Notera ven de nya begrepp inom svensk politisk nysprk som dk upp inom bl.a. svensk ljugmedia, nr svenska regimen som respons p att man brjade tappa kontrollen ver all media i och med teknikutvecklingen, brjade frn och med brjan av 1990-talet i allt vxande grad infra gummiparagrafer fr att ytterligare minska mjligheten att yttra sig som medborgare. Ngra av dessa nysprkliga begrepp var bl.a. "yttrandefrihet med ansvar" eller "yttrandefrihet med begrnsningar". ven det sistnmnda r ju lite komiskt, fr hur mnga samhllen har det existerat dr det r frbjudet att yttra ngonting alls frn vaggan fram till graven? Rimligtvis existerar det endast lnder med yttrandefrihet och lnder som har "yttrandefrihet med begrnsningar". Tvrtom brukar ju just lnder som Sovjetunionen, Nazityskland och Sverige ofta vara vldigt positiva till att folk samlas ihop fr att gemensamt brla ut sina uppfattningar och sikter, frutsatt att det inte r enligt regimen "fel" uppfattningar och sikter, givetvis.
Senast redigerad av Europe 2014-06-17 kl. 14:32.
Citera
2014-06-18, 14:19
Medlem
Korkade sikter r det gott om tydligen.
Saboterar man ett av polisen godknt offentligt appellmte s r det saboterande av offentlig sammankomst och strande av allmn ordning. De verfeta miljpartistmammorna som slog p kastrulllock skulle slunda ha tagits om hand av polisen.
Finns prejudikat sedan tidigare d fascister av ett annat slag frn Hells Angels krde in med motorcyklar i en offentlig sammankomst i Gteborg.
Citera
2014-06-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Vad skulle du kalla det d, nr folk frsker tysta sina meningsmotstndare?

terigen: du mste frklara vad du anser att det borde kallas istllet.

P&L-styrelsen var tydlig med att Kartellens utestngning frn festivalen berodde p att de sikter som yttras i Kartellens ltar inte var i linje med MittMedias vrderingar. Det finns mnniskor som tl att arbeta med folk som har andra sikter n de sjlva. MittMedias chefer r uppenbarligen inte sdana mnniskor. S jo, det var en ren yttrandefrihetsfrga.

Och terigen: vad kallar du det istllet? Att stta meningsmotstndare i skamstocken fr att de har yttrat andra sikter n de man sjlv har r enligt mig en yttrandefrihetsfrga.

Det kan vara mnga olika saker, och det r mnga olika saker, s jag ser inte behovet av ett enda begrepp fr det. Det r dock ingen frihet, det r inget du som medborgare har garanterats rtt till, s jag frstr inte varfr man skulle kalla det fr yttrandefrihet, annat n fr att vilseleda.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
TS har flera ponger, samtalen kring yttrandefrihet r ofta ondigt infantil. Jag tror att det beror p att mnga har svrt att skilja p orsak och verkan. Och det r synd, fr yttrandefriheten r verkligen under press i Sverige.

Ofta brukar tyvrr yttrandefrihetshot exemplifieras med att t.ex. Aftonbladet inte skriver positivt om Sverigedemokraternas politik. Det r ju givetvis helt felaktigt, medier ska vara fria att skriva vad de vill. Detta oavsett om det gller Aftonbladet eller Avpixlat.

Att det som kallas MSM entonigt stder statssanktionerad, skattefinansierad, asylinvandring r sklart besvrligt ur demokratisynpunkt d mnga vljare p s stt fr ett smre beslutsunderlag fr sitt riksdagsval. Men det har givetvis inget med yttrandefrihet att gra s lnge det gller privata medier.

Mer problematiskt r lagstiftning som HMF som i bokstavens mening inskrnker yttrandefriheten fr framfrallt alternativa medier. Det r enligt statens frmenande oproblematiskt att hnga ut nthatande privatpersoner, men problematiskt att hnga ut kriminella blattar. Det r oproblematiskt om ngon i media hetsar mot homofober med vldigt problematiskt om ngon hetsar mot judiska bankirer.

Denna asymmetri tycker jag r mycket problematisk. Helst skulle jag se att all lagstiftning kring hat och hets avskaffades helt och hllet.

Man br ven skilja p privat media och public service. Jag r helt fr att t.ex. Aftonbladet, TV4, Avpixlat och Nordfront fr uttrycka vad de vill, dremot finns problematik rrande public service. Fr public service gller den s kallade "demokratiparagrafen" vilken inskrnker public services mjligheter att vinkla nyheter och reportage utifrn t.ex. ett nationalistiskt perspektiv, detta trots att nationalister r del av det kollektiv som av staten tvingas att finansiera public service.

Det strsta hotet mot yttrandefriheten gller dock inte media, utan den svenska grundskolan. Vi har en statlig skolplikt, och en statlig tvngsfinansiering av skolan. D knns det frbaskat obehagligt att det ska finnas en central s kallad "vrdegrund" med tillhrande siktspaket som den tvngskollektiva skolan ska arbeta fr, och i vilket eleverna ska fasas in i.

ven om jag inte delar dina slutsatser i vrigt s r jag helt verens med dig om vad som r en YF-frga. HMF, public service, hur elever fr uttrycka sig i skolor, m.m..

Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Korkade sikter r det gott om tydligen.
Saboterar man ett av polisen godknt offentligt appellmte s r det saboterande av offentlig sammankomst och strande av allmn ordning. De verfeta miljpartistmammorna som slog p kastrulllock skulle slunda ha tagits om hand av polisen.
Finns prejudikat sedan tidigare d fascister av ett annat slag frn Hells Angels krde in med motorcyklar i en offentlig sammankomst i Gteborg.

Vad r det du frsker sga med detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in