• 1
  • 2
2014-06-16, 18:51
Medlem
Tjena. Är en kille på 190cm och 25 år, vikt ca 100kg.Tränat lite styrka i min ungdom.
Nu till min fråga..... jag lyfter efter en månads styrketräning 70 kg 3x5 i Knäböj och samma vikt och reps i bänkpress och marklyft. Har för mig att jag maxat 85kg i bänkpressen och skulle troligtvis få samma resultat i de andra två övningarna. Är det någon av övningarna som ni tycker att jag ligger långt under eller över i för min kroppstyp? Ange gjärna ratio ex. 0.8 eller 1,2 osv.
Senast redigerad av Elatixx 2014-06-16 kl. 19:04.
Citera
2014-06-16, 20:50
Medlem
Emols avatar
för att vara lite stark, ingen mega super stark så skulle jag säga
2xkv bänkpress
2,5xkv marklyft
2,5xkv knäböj
Citera
2014-06-16, 20:58
Medlem
Låter bra. Du tar förmodligen bra mycket mer i mark om du vågar ta i.
Citera
2014-06-16, 21:09
Medlem
B. Mystics avatar
Jag har kört med dålig disciplin i över ett år. Alltså, ibland varje morgon i en månad. Sedan en gång i månaden några månader.

Jag kör 80kg i knäböj. Kör kort paus, 10 andetag. Brukar bli 9 rep, 6 rep, 3 rep.
Marklyft 90 kg 8 rep.
Bänkpress kör jag inte :P Så det kan jag inte uttala mig om.

Väger 95 kg på 180 cm.

Vad vill jag ha sagt?
Att jag verkar vara starkare än åtminstone någon här på forumet haha Än så länge i alla fall.

Har alltid haft stockar till ben dock.
Citera
2014-06-16, 21:27
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emol
2xkv bänkpress
2,5xkv marklyft
2,5xkv knäböj

Så man är "lite stark" när man innehar flera svenska rekord i klassisk styrkelyft? Du har rätt skev verklighetsbild.

Elatixx, det är inte några dåliga resultat, men verkligen inga exceptionella heller. Ditt resultat i knäböj och, framför allt, i marklyft ligger efter både ditt resultat i bänkpress samt vad du "borde" ta.
Citera
2014-06-16, 21:29
Medlem
Citat:
2xkv bänkpress
2,5xkv marklyft
2,5xkv knäböj

jag ser inte många på 70 som bänkar 140, 80 - 160, 90 - 180 osv....
gör du??? 1.5kv bänk vill jag säga är stark. 2xkv är riktigt starkt.
Citera
2014-06-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Så man är "lite stark" när man innehar flera svenska rekord i klassisk styrkelyft? Du har rätt skev verklighetsbild.

Elatixx, det är inte några dåliga resultat, men verkligen inga exceptionella heller. Ditt resultat i knäböj och, framför allt, i marklyft ligger efter både ditt resultat i bänkpress samt vad du "borde" ta.

Var lite det jag hade på känn. Jag kan erkänna att jag inte orkar en reps i pull-ups för övrigt. Kommer upp en decimeter typ.
Citera
2014-06-16, 22:03
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elatixx
Var lite det jag hade på känn. Jag kan erkänna att jag inte orkar en reps i pull-ups för övrigt. Kommer upp en decimeter typ.

Hur ser ditt träningsuplägg ut?

Med ett bra upplägg som nybörjare kan man göra större framsteg än vad du har gjort.
Citera
2014-06-16, 22:11
Medlem
Citat:

prova negativa reps.. hoppa upp och håll emot tyngdkraften så mycket som möjligt på vägen ner..efter några veckor ska du klara 1-2 rep
Citera
2014-06-16, 22:31
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:

Gjorde inte jag heller för tre fyra månader sen. Sen gav jag mig bara fan på att jag skulle göra det. Det räcker med i början. Då maxar man ju. Rätt som det är så klarar man två. Sen helt plötsligt fyra. Och sex stycken. Och man undrar hur fan det kunde vara så jobbigt.

Nu klarar jag inte mer än 7-8 dock, men har verkligen inte varit flitig med det. Så fortsätt bara och gör det varannan dag så kommer det gå fort.

Klarade en chin up när jag började. Tidigare idag gjorde jag 10 och undrade var fan det kom ifrån.

Den mentala spärren är den jobbigaste.
Citera
2014-06-18, 03:30
Medlem
Green-manalishs avatar
Citat:
2xkv bänkpress
2,5xkv marklyft
2,5xkv knäböj

Jävlar i helvete vilka krav..

För TS del innebär det alltså

Bänk:200
Mark: 250
Knä: 250

Då blir han "lite" stark. Måste vara motiverande..
Citera
2014-06-18, 07:49
Medlem
Citat:
2xkv bänkpress
2,5xkv marklyft
2,5xkv knäböj

HA HA HA HA... Flashback i ett nötskal. När man har en kuk 30 cm slak, så har man en "liten men användbar pickadoll" men inget mer. Väger man 100 kg så är man lite stark i bänkpress om man som nybörjare kan ta 200 kg bänkpress efter en månad. Ja givetvis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in