• 1
  • 2
2014-06-17, 23:09
Medlem
En tjej som jag lärde känna lite smått för några år sedan. Sa typ fyra gånger minst. Att jag använde "stora ord". Det kändes lite konstigt och så där. Och när jag slutade träffa henne reflekterade jag över det. Och såg det som en subtil pik. Är det så?

Jag minns jag frågade vad hon menade och jag fick något snabbt tekniskt svar tillbaka. Jag kommer inte ihåg vad det var.

Någon som vet vad det kan tänkas ha betytt? Eller vad det betyder?
Citera
2014-06-17, 23:10
Medlem
Kan ju vara om du använde älskar/hatar ofta. Vissa tycker att de orden betyder jättemycket, andra inte.
Citera
2014-06-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejnej123
Kan ju vara om du använde älskar/hatar ofta. Vissa tycker att de orden betyder jättemycket, andra inte.
Okej. Älskar säger jag aldrig. Typ. Men hatar kan jag nog ha sagt ibland.
Citera
2014-06-17, 23:23
Bannlyst
Att du inte har förståelse och kanske inte respekt för språket och använder kraftuttryck i fel situationer?

Hata tex det är ett väldigt starkt ord, HATAR man verkligen att det råkar regna lite nej men det är tråkigt , älskar man verkligen glassen man precis köpt ... förmodligen inte men man tycker den är väldigt god.
Citera
2014-06-17, 23:24
Medlem
Stora ord kan även innebära skryt osv, kanske dock inte är det som personen syftar på
Citera
2014-06-18, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Stora ord kan även innebära skryt osv, kanske dock inte är det som personen syftar på
Nej. Skryter gör jag inte precis. Så säker är jag i mig själv. Så jag behöver inte skryta. Typ.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2014-06-18 kl. 00:48.
Citera
2014-06-18, 01:13
Medlem
Louises avatar
"Stora ord" förknippar jag med vanan somliga har att krydda sitt vardagsspråk med akademiska ord som t ex "diskursiv", "problematisera", "stratifiering" etc. Särskilt när detta görs i syfte att lägga ut dimridåer. Möjligen är jag påverkad av engelskan, och det kan vara att det betyder något annat på svenska.
Citera
2014-06-18, 01:52
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
En tjej som jag lärde känna lite smått för några år sedan. Sa typ fyra gånger minst. Att jag använde "stora ord". ...
Signaturen Maxjohan… kanske kan vara ett tips i sig. Bokstavligt stora ord är magnifik, excellent, enorm, grandios, superb, imposant, majestätisk …
Citera
2014-06-18, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Bokstavligt stora ord är magnifik, excellent, enorm, grandios, superb, imposant, majestätisk …
Jag använder inga av de orden. I princip. Vilket jag inte tror var vad hon menade. Utan jag tror mer att det var typ "hatar" som första kommentaren sa.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2014-06-18 kl. 02:46.
Citera
2014-06-18, 08:36
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
"Stora ord" förknippar jag med vanan somliga har att krydda sitt vardagsspråk med akademiska ord som t ex "diskursiv", "problematisera", "stratifiering" etc. Särskilt när detta görs i syfte att lägga ut dimridåer. Möjligen är jag påverkad av engelskan, och det kan vara att det betyder något annat på svenska.
Troligtvis det här, eller att hon helt enkelt hade dåligt ordförråd och inte förstod vad du sa. Men troligtvis ovanstående.
Citera
2014-06-18, 09:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Signaturen Maxjohan… kanske kan vara ett tips i sig. Bokstavligt stora ord är magnifik, excellent, enorm, grandios, superb, imposant, majestätisk …

Det gamla uttrycket...

"Stor i orden, liten på jorden" är kanske aktuellt i sammanhanget?
Citera
2014-06-18, 10:26
Medlem
Louises avatar
Urban dictionary erbjuder en ganska piffig förklaring:

http://www.urbandictionary.com/defin...rm=big%20words

Dvs alla ord som verkar onödigt komplicerade för åhöraren (och möjligen får denne att känna sig liten). Med tanke på att engelska talesätt för närvarande sugs upp i svenskan som vore denna en torr svamp kan det vara en tänkbar förklaring. Eller plausibel konnotation, för att använda stora ord.
Senast redigerad av Louise 2014-06-18 kl. 10:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in