• 1
  • 2
2014-06-18, 19:00
Medlem
Jag vet att det finns glutenallergiker som helt enkelt inte tål gluten och mår dåligt av det.
Men det finns en doktor i STHLM som forskar om detta och påstår att gluten kan vara dålig för personer med autism, asperger, adhd/add och andra autism diagnoser.
Han påstår alltså att gluten kan vara en stor faktor till varför barn utvecklar autism i tidig ålder.

Enligt mig så låter det här som "BULLSHIT!", anledningen varför jag tar upp detta är för att min flickvän och hennes familj har gått till den där doktorn och han påstår att ingen av dom "tål" gluten.
Jag förstår bara inte vad han menar, Varken jag eller min flickvän mår dåligt av att äta gluten, sen så påstår han att det är dåligt.

Jag ser ingen som helst logik i att det skulle kunna bota eller förbättra någonting om man slutar äta det, Jag har läst att det inte finns någonting dåligt i gluten utan tvärt om att det finns viktiga proteiner i det som vi behöver och vi kan må dåligt UTAN gluten.

Jag tror bara att han fortfarande håller på och forskar i detta och vill helt enkelt se vad som händer om de slutar äta gluten. Jag vill inte att min flickvän ska sluta äta gluten bara för att en gubbe håller på och forskar i det.
Citera
2014-06-18, 19:03
Medlem
E.W.s avatar
Mår man bra av det man äter kan man ju fortsätta med det. Är man nyfiken kan man ju prova ett tag utan gluten och se om man märker någon förändring. Det är ju inte farligt att prova. Upp till var och en att välja hur man vill göra.
Citera
2014-06-18, 19:05
Medlem
jag utgår ifrån den här videon som beskriver vad gluten är och vad den är bra till.

https://www.youtube.com/watch?v=DXjpb7SFi3s
Citera
2014-06-18, 19:09
Medlem
E.W.s avatar
Det är ju inte farligt att undvika gluten.
Citera
2014-06-18, 19:12
Medlem
BNCs avatar
Jag skulle vilja säga att det är en trend som går, att man inte ska äta gluten.

För att avgöra om någon inte "tål" gluten (dvs. är glutenintolerant) tar man prover, och de ger i princip svart på vitt om man är glutenintolerant eller ej.
Så jag undrar, har den där doktorn faktiskt tagit prover eller bara sagt rakt ut att de inte tål gluten?

Finns säkert en och annan dålig sak med att äta gluten, precis som med allt annat, men jag tror knappast att någon som ej är glutenintolerant tjänar något på att låta bli det, snarare tvärt om.
Citera
2014-06-18, 19:28
Medlem
aoneatwos avatar
Är själv glutenintolerant sedan 15 år tillbaks. Jag mår heller inte dåligt av att äta det, men det skadar dig mycket ändå..

Enkelt förklarat: Man har "hår" i tarmen som tar upp näring. Är man glutenintolerant och får i sig gluten "kapas" dessa håren av och man tar upp mycket lite näring. Man kan även få följdsjukdomar såsom diabetes om man inte sköter sig..

Har du fått diagnos av läkaren ? Om inte gå dit och ta blodprov eventuellt få tid för biopsi (eller hur de stavas) för att säkerhetsställa.. Det är inte svårt att ändra sin kost till glutenfri idag heller, finns många produkter nu för tiden och det ökar mer och mer dessutom
Citera
2014-06-18, 20:45
Medlem
okej om jag säger såhär...
under någon gång av dina prover, har du någonsin suttit på en magnetmatta och blivit lindad i någon slags tråd ett par varv?

det låter som shamanism eller häxkonster för mig iallafall.
Citera
2014-06-18, 22:16
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igorrr
okej om jag säger såhär...
under någon gång av dina prover, har du någonsin suttit på en magnetmatta och blivit lindad i någon slags tråd ett par varv?

det låter som shamanism eller häxkonster för mig iallafall.

Ingen vettig människa kan tro att det fungerar.
Citera
2014-06-20, 04:51
Medlem
Jag fick lära mig i skolan att gluten inte är nyttigt. Jag har även läst mycket om det på andra ställen, och det verkar vara många som varnar för det.
Hälsonördar undviker ofta gluten. Du vet, sånt folk som aldrig blir sjuka, och som har en vältränad kropp och fin hy. Skolan snackar ofta skit, och människor har fel om saker hela tiden, så jag säger inte att det är sant bara för det.

Jag äter gluten, men jag tror inte det är bra för kroppen.

Det är sant att det finns bra grejer i gluten, men det finns det nog i motorolja också.
Citera
2014-06-21, 20:11
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Namn på läkaren?
Citera
2014-08-15, 16:12
Medlem
Bumpar tråden med en del funderingar jag har angående veteproteinets toxiska eller icke toxiska effekter på kroppen.

Kanske moderator kan baka in mitt inlägg i annan tråd om det passar bättre där...

Är som så att det hävdas att dubbelt fler kvinnor än män är drabbade av celiaki, undrar vad detta beror på? Har kvinnor per se sämre immunförsvar eller ökad permeabilitet i tarmen jämfört med män? Känsligare immunförsvar?

Sedan påstås rökning ge ett visst skydd gentemot att råka ut för glutenintolerans, undrar också hur den medicinska vetenskapen förklarar det.

Kan man isf, rent amatörmässigt hävda, att t ex rostning av bröd sänker glutenhalten eller mildrar glutenets verkan i tarmen/kroppen?

Som det är nu har jag inte diagnosticerats med celiaki, men känner igen flera av symtomen (som är legio ju) och undviker kategoriskt gluten i födan.

Btw, någon mer än jag som tycker att glutenfritt bröd och pasta smakar skit?
Förstår ju hur smakförstärkande och gott veteproteinet ter sig i maten, särskilt i degig pasta och limpbröd...Jämfört med glutenfritt bröd och pasta.

//Oxalic
Citera
2014-08-15, 16:50
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Bumpar tråden med en del funderingar jag har angående veteproteinets toxiska eller icke toxiska effekter på kroppen. Kanske moderator kan baka in mitt inlägg i annan tråd om det passar bättre där...

Är som så att det hävdas att dubbelt fler kvinnor än män är drabbade av celiaki, undrar vad detta beror på? Har kvinnor per se sämre immunförsvar eller ökad permeabilitet i tarmen jämfört med män? Känsligare immunförsvar?

Sedan påstås rökning ge ett visst skydd gentemot att råka ut för glutenintolerans, undrar också hur den medicinska vetenskapen förklarar det.

Kan man isf, rent amatörmässigt hävda, att t ex rostning av bröd sänker glutenhalten eller mildrar glutenets verkan i tarmen/kroppen?

Som det är nu har jag inte diagnosticerats med celiaki, men känner igen flera av symtomen (som är legio ju) och undviker kategoriskt gluten i födan.

Btw, någon mer än jag som tycker att glutenfritt bröd och pasta smakar skit?
Förstår ju hur smakförstärkande och gott veteproteinet ter sig i maten, särskilt i degig pasta och limpbröd...Jämfört med glutenfritt bröd och pasta.

//Oxalic

Du drar en parallell mellan en svärtad rostad brödskiva och en cigg? Är det så du tänker? Nu är det ju inte bra att äta kraftigt brännrostade mackor. Har inte läst att det skulle skydda med cigg mot celiaki. Jag säger dock inte att det inte är så.

Det stämmer dock att fler kvinnor än män får celiaki, särskilt blåögda och blonda.

Glutenfritt. Man kan skilja mellan glutenfritt och naturligt glutenfritt. "Glutenfritt" är sådant med vetestärkelse och "naturligt glutenfritt" är sådant som bakats utan vetestärkelse också och med mjöl som durra, teff, majs, ris etc.

Jag bakar det mesta själv. Man får kompensera en del i smak med mer av brödkryddorna än vad som står i receptet- En del färdigköpta produkter är tråkiga, men vissa är mina smakmässiga favoriter.

Gillar ej särskilt mycket: Fria Bröds brödlimpor, Schärs färdigförpackade ljusa formbröd, Schärs färdigförpackade tortillabröd, Sempers pepparkakor, digestivekex eller havrekex, Sempers kardemummaskorpor, Pasta primas majspasta, Almondy Citrontårta.

Gillar: Fria Bröds äpplemuffins! Hans & Gretas thékakor, Schärs pepitas (småkakor), Friends of Adams sirapslimpa, Risenta fruktmüsli, Finax fruktmüsli, Sempers Red Berries flingor, Schär corn flakes, Schär pasta, Semper pasta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in