Citat:
Ursprungligen postat av
-Oxalic-
Bumpar tråden med en del funderingar jag har angående veteproteinets toxiska eller icke toxiska effekter på kroppen. Kanske moderator kan baka in mitt inlägg i annan tråd om det passar bättre där...
Är som så att det hävdas att dubbelt fler kvinnor än män är drabbade av celiaki, undrar vad detta beror på? Har kvinnor per se sämre immunförsvar eller ökad permeabilitet i tarmen jämfört med män? Känsligare immunförsvar?
Sedan påstås rökning ge ett visst skydd gentemot att råka ut för glutenintolerans, undrar också hur den medicinska vetenskapen förklarar det.
Kan man isf, rent amatörmässigt hävda, att t ex rostning av bröd sänker glutenhalten eller mildrar glutenets verkan i tarmen/kroppen?
Som det är nu har jag inte diagnosticerats med celiaki, men känner igen flera av symtomen (som är legio ju) och undviker kategoriskt gluten i födan.
Btw, någon mer än jag som tycker att glutenfritt bröd och pasta smakar skit?
Förstår ju hur smakförstärkande och gott veteproteinet ter sig i maten, särskilt i degig pasta och limpbröd...Jämfört med glutenfritt bröd och pasta.
//Oxalic
Du drar en parallell mellan en svärtad rostad brödskiva och en cigg? Är det så du tänker? Nu är det ju inte bra att äta kraftigt brännrostade mackor. Har inte läst att det skulle skydda med cigg mot celiaki. Jag säger dock inte att det inte är så.
Det stämmer dock att fler kvinnor än män får celiaki, särskilt blåögda och blonda.
Glutenfritt. Man kan skilja mellan glutenfritt och naturligt glutenfritt. "Glutenfritt" är sådant med vetestärkelse och "naturligt glutenfritt" är sådant som bakats utan vetestärkelse också och med mjöl som durra, teff, majs, ris etc.
Jag bakar det mesta själv. Man får kompensera en del i smak med mer av brödkryddorna än vad som står i receptet- En del färdigköpta produkter är tråkiga, men vissa är mina smakmässiga favoriter.
Gillar ej särskilt mycket: Fria Bröds brödlimpor, Schärs färdigförpackade ljusa formbröd, Schärs färdigförpackade tortillabröd, Sempers pepparkakor, digestivekex eller havrekex, Sempers kardemummaskorpor, Pasta primas majspasta, Almondy Citrontårta.
Gillar: Fria Bröds äpplemuffins! Hans & Gretas thékakor, Schärs pepitas (småkakor), Friends of Adams sirapslimpa, Risenta fruktmüsli, Finax fruktmüsli, Sempers Red Berries flingor, Schär corn flakes, Schär pasta, Semper pasta.