Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2014-06-22, 15:13
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jag kollade samtliga inlägg av ts och såg ingenstans att han specifikt hade en 6,000 kr budget. Det fungerar nätt och jämnt, fast priset skjuter likt förbaskat i höjden när stång, vikter, bänk och kanske lite annat krimskrams ska med. Det blir tufft att hålla det mellan 4,000 - 6,000 kr med andra ord. För mig var det i alla fall en omöjlighet. Hur jag än vred och bände på saken så landade jag alltid på minst 12,000 kr. Ofta så blev det mer.
Vet inte om han har specifikt 6000kr men han skriver ju att han är villig att lägga ner runt 6000kr i första inlägget, det är därför jag utgår ifrån det. Det må vara en omöjlighet för dig, för mig med då jag hade satsat på ny utrustning från Eleiko och då hade bara stången och vikter hamnat runt 20000kr.

För att bevisa att det går att få tag i tillräckligt med utrustning för att kunna bygga en bra fysik med budgeten 6000kr kan jag länka hur jag skulle ha köpt (tar inte hänsyn till frakt osv.):

Från Gymkompaniet Skivstångsset 140kg Järn innehållandet:

Internationell (50mm) Träningsstång 220cm
1 x Internationell (50mm) Träningsstång 220cm
Klovelås för Internationella (50mm) Skivstänge
2 x Klovelås för Internationella (50mm) Skivstänger
4 st. Int. järnskiva (50mm) 1.25 kg
4 x Int. järnskiva (50mm) 1.25 kg
Int. järnskiva (50mm) 2.5 kg
4 x Int. järnskiva (50mm) 2.5 kg
Int. järnskiva (50mm) 5 kg
2 x Int. järnskiva (50mm) 5 kg
Int. järnskiva (50mm) 10 kg
2 x Int. järnskiva (50mm) 10 kg
Int. järnskiva (50mm) 15 kg
2 x Int. järnskiva (50mm) 15 kg
Int. järnskiva (50mm) 20 kg
2 x Int. järnskiva (50mm) 20 kg

Från blocket
Body Solid pss60x powerline squat rack 1000kr
Ställbar bänk för 969kr
Citera
2014-06-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Vet inte om han har specifikt 6000kr men han skriver ju att han är villig att lägga ner runt 6000kr i första inlägget, det är därför jag utgår ifrån det. Det må vara en omöjlighet för dig, för mig med då jag hade satsat på ny utrustning från Eleiko och då hade bara stången och vikter hamnat runt 20000kr.

För att bevisa att det går att få tag i tillräckligt med utrustning för att kunna bygga en bra fysik med budgeten 6000kr kan jag länka hur jag skulle ha köpt (tar inte hänsyn till frakt osv.):

Från Gymkompaniet Skivstångsset 140kg Järn innehållandet:

Internationell (50mm) Träningsstång 220cm
1 x Internationell (50mm) Träningsstång 220cm
Klovelås för Internationella (50mm) Skivstänge
2 x Klovelås för Internationella (50mm) Skivstänger
4 st. Int. järnskiva (50mm) 1.25 kg
4 x Int. järnskiva (50mm) 1.25 kg
Int. järnskiva (50mm) 2.5 kg
4 x Int. järnskiva (50mm) 2.5 kg
Int. järnskiva (50mm) 5 kg
2 x Int. järnskiva (50mm) 5 kg
Int. järnskiva (50mm) 10 kg
2 x Int. järnskiva (50mm) 10 kg
Int. järnskiva (50mm) 15 kg
2 x Int. järnskiva (50mm) 15 kg
Int. järnskiva (50mm) 20 kg
2 x Int. järnskiva (50mm) 20 kg

Från blocket
Body Solid pss60x powerline squat rack 1000kr
Ställbar bänk för 969kr

Jag behöver inga "bevis" då jag har sett samtliga erbjudanden på i stort sett varje sida på nätet.

Bara för att kommentera produkterna:

Body Solid pss60x powerline går loss för strax under $200 och är garanterat värdelös. Jag hade personligen inte ens ställt en stång med en mindre mängd vikt på den. Officiellt så tål den enbart upp till 300 lbs vilket motsvarar cirka 136 kg. Beroende på hans förutsättningar så får han nog leta efter ett annat, starkare rack inom kort igen.

Du kan hitta alla möjliga slags bänkar från 200 kr till 10,000 kr (kanske mer) - och av en anledning! Det är inte av en tillfällighet att det skiljer tusentals kronor mellan produkter. Man får i 10 fall av 10 vad man betalar för. Skivstångssetet valde jag bort eftersom 1,25 kg vikter, etc. bara för att göra paketet mer "imponerande", lockade mig inte ett dugg. För min del blev det separata vikter om 20x4 kg och 2x15 kg. Sedan finns det olika slags stänger som tål mellan t.ex. 200 kg - 600+ kg. Det finns även 180 cm stänger som väger mindre och är billigare. Etc. etc.

Om ts vill ha kvalitet med en budget på 6,000 kr så rekommenderar jag att antingen 1) fortsätta att på träna på gym eller 2) spara ihop tillräckligt med stålar och få bättre utrustning helt enkelt. Det ena utesluter visserligen inte det andra fast jag har för lite info att kunna utvidga diskussionen längre.

Sist men inte minst så blir träningen hemma inte bättre för att det står Eleiko på stången eller på vikterna. Man köper kvalitet efter plånboken. Mitt inköp hamnade som sagt på 12,500 kr och det står inte Eleiko någonstans på utrustningen.
Citera
2014-06-22, 18:21
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jag behöver inga "bevis" då jag har sett samtliga erbjudanden på i stort sett varje sida på nätet.

Bara för att kommentera produkterna:

Body Solid pss60x powerline går loss för strax under $200 och är garanterat värdelös. Jag hade personligen inte ens ställt en stång med en mindre mängd vikt på den. Officiellt så tål den enbart upp till 300 lbs vilket motsvarar cirka 136 kg. Beroende på hans förutsättningar så får han nog leta efter ett annat, starkare rack inom kort igen.

Du kan hitta alla möjliga slags bänkar från 200 kr till 10,000 kr (kanske mer) - och av en anledning! Det är inte av en tillfällighet att det skiljer tusentals kronor mellan produkter. Man får i 10 fall av 10 vad man betalar för. Skivstångssetet valde jag bort eftersom 1,25 kg vikter, etc. bara för att göra paketet mer "imponerande", lockade mig inte ett dugg. För min del blev det separata vikter om 20x4 kg och 2x15 kg. Sedan finns det olika slags stänger som tål mellan t.ex. 200 kg - 600+ kg. Det finns även 180 cm stänger som väger mindre och är billigare. Etc. etc.

Om ts vill ha kvalitet med en budget på 6,000 kr så rekommenderar jag att antingen 1) fortsätta att på träna på gym eller 2) spara ihop tillräckligt med stålar och få bättre utrustning helt enkelt. Det ena utesluter visserligen inte det andra fast jag har för lite info att kunna utvidga diskussionen längre.

Sist men inte minst så blir träningen hemma inte bättre för att det står Eleiko på stången eller på vikterna. Man köper kvalitet efter plånboken. Mitt inköp hamnade som sagt på 12,500 kr och det står inte Eleiko någonstans på utrustningen.
Tror inte ts drar på 136kg i första fallet då han verkar ha tagit till träningen nyligen och om han gör lär det vara i marklyft, ställningen håller och när den inte gör det så är det väl bara att gratulera att ts har kommit en bit på vägen med sin träning! Fattar heller inte hur du kan döma bort de lättare vikterna, vad snackar du om egentligen? Klart som fan att man har användning av lättare vikter om man vill öka sina vikter successivt. Själv tycker jag som du att man ska träna på gym i hans fall eller spara ihop, kan ju dock inte bestämma hur mycket pengar han vill lägga på sin träning.
Citera
2014-06-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Tror inte ts drar på 136kg i första fallet då han verkar ha tagit till träningen nyligen och om han gör lär det vara i marklyft, ställningen håller och när den inte gör det så är det väl bara att gratulera att ts har kommit en bit på vägen med sin träning! Fattar heller inte hur du kan döma bort de lättare vikterna, vad snackar du om egentligen? Klart som fan att man har användning av lättare vikter om man vill öka sina vikter successivt. Själv tycker jag som du att man ska träna på gym i hans fall eller spara ihop, kan ju dock inte bestämma hur mycket pengar han vill lägga på sin träning.

1,25 kg eller mindre är rent trams och en säljploj. Sådant kan man syssla med på gym som erbjuder ett koncept som en hemmatränare bara kan drömma om. Det skulle aldrig falla mig i tanken att beställa 1,25 kg vikter själv. Ligger du på absoluta toppen så gör det skillnad fast väldigt få ligger där i alla fall. Det är min filosofi. Var och en gör som den vill.

136 kg är inte mycket och väl där uppe så lär ställningen vingla och dingla till den grad att den blir allmänt otrevlig att hantera. Det är bottenkvalitet helt enkelt.
Senast redigerad av Centurion77 2014-06-22 kl. 18:33.
Citera
2014-06-23, 00:27
Medlem
Jag har Body Solids enklaste hemma som komplement. Går alldeles utmärkt att tex köra 12x5x120 knäböj. Räcker gott å väl för vad jag är ute efter. Sen är det ju splitsquats, clean and jerk, dips och andra övningar som man kanske inte behöver så mycket vikt. Personligen ångrar jag att jag köpte ställbar bänk. Köp åtminstone 20 och 15 i gummiutförande. 1.25 vikter skall du självklart köpa för kompleteringsövningar som French press och Bicepscurls det fattar dom flesta...Till TS Jag tycker du skall skippa det där åbäket till hemmagym. Jag har aldrig hört talas om någon som använder dessa under längre tid än mindre någon som fått några resultat. En bra början som tar mindre plats är ett dörrtrapetschinsräck, några kettelbells typ 16,24 och 32. Armhävningshandtag och maghjulet (billiga och bra).
Citera
2014-06-23, 01:03
Medlem
3dDiablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettrosatangentbors
Hej då var det dags för mig att införskaffa mig ett hemmagym och jag har sett ut detta för 2500 http://www.jula.se/hemmagym-951145

Men frågan är om ett gym från jula är bra? Är beredd att lägga ner upp till 6 tusen det finns bättre varianter

Hur är det med sådana här maskiner, bör jag investera i fria vikter och stänger också?
Såna där skapelser är totalt värdelösa och slutar alltid som klädhängare om dom inte hinner gå sönder första månaden. (Päronen hade ett sådant när man var en grabb)
Gymkort är det billigaste alternativet om du vill träna hela kroppen á la styrketräning/bodybuilding.
Är du folkskygg/bor 10 mil från närmsta gym så sök efter bänk, skivstång och hantlar med vikter på blocket lr liknande.
Finns massvis med bra tips och guider hur du billigt bygger en knäböj/bänkpress/allt-i-allo ställning av trä. Du kommer undan till samma kostnad som det där hemmagymmet men kommer fan ha så mycket bättre möjligheter

Sen är det bara att läsa nybörjarguiderna på kolozzeum forumet om du inte vet hur man tränar.

Lycka till vilken väg du än tar.
Citera
2015-10-18, 10:37
Medlem
rymdsols avatar
Hej.

Jag har det här paketet hemma: (det som skiljer sig är bänken, men min bänk är liknande. Stor och stabil)
http://www.sportgymbutiken.se/sv/art...c-power-2.html

Den här bänken har jag:
http://www.sportgymbutiken.se/sv/art...jtc-power.html

Min egna är i mycket bra skick. Bänkens skinn är helt oslitet. Det finns några repor på ställningen och lite på vikterna men det är allt. I övrigt är den som ny.

Vad är ett rimligt pris att lägga ut den på blocket för? Skulle uppskatta att jag använt ställningen vid kanske 50 olika tillfällen totalt.

Kanske vill du köpa den?
Senast redigerad av rymdsol 2015-10-18 kl. 11:00.
Citera
2015-10-18, 15:00
Medlem
För 6k vet jag inte hur många års medlemsskap du får på gym. Visst, hemmagym kan kännas skönt speciellt när du inte varit på gym förut och gruvar dig för att gå dit, vilket du märker efter första gången inte är så farligt för övrigt. Det du får för 6k kommer du växa ur inom ett halvår. Hemmagym från jula har vikter i plast fyllda med betong, det växer du ur första veckan typ och rörelsebanan på sånna maskiner är oftast ohärliga och onaturliga. Om du nu endå bestämmer dig för att köra på hemmagym så behöver du skivstång, vilket är bäst att köpa separat och viktskivorna också separat. Sen behöver du en bänk och ställning. Tror dock det är svårt att hitta allt detta i någorlunda kvalite för 6k. Skivstång vikter powerrack och bänk är egentligen allt man behöver men då får du nog lägga ner 20k totalt för vettiga grejer som kommer hålla och faktist ge dig nåt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in