Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-23, 22:58
Bannlyst
Vi hittar följande artikel på den judiska nyhetssajten JTA:

Swiss man jailed for anti-Semitism
Citat:
A Swiss man has been sentenced to two months in prison for violating the country’s racial hatred laws. The District Court last week handed down the sentence against Erwin Kessler, who wrote in a brochure that the Jewish ritual slaughter of meat is equivalent to the Nazi killing of Jews during World War II.
Citat:
“This is an anti-Semitic law,” said Thomas Lyssy, vice president of the Federation of Jewish Communities in Switzerland.
http://www.jta.org/1997/07/23/news-o...-anti-semitism

Den här schweiziske djurrättsaktivisten dömdes alltså till två månaders fängelse för "antisemitism". Här kan vi se hur "kosherslakt" går till:
Citat:
PETA's first investigation at Agriprocessors in 2004 revealed almost 300 instances of inhumane slaughter, in which cows' sensitive faces were shocked with electric prods, fully conscious cattle had their tracheas and esophagi ripped from their throats with meat hooks or knives, and they writhed in pools of their own blood, trying desperately to stand up for up to three minutes as blood poured from their throats.
http://www.peta.org/features/agriprocessors/

Vad tycker ni om detta, kära Flashback-användare? Är det rätt av judar att anklaga djurrättsaktivister för "antisemitism" för att de protesterar mot "kosherslakt"? Borde dessa personer dömas till fängelse? Jag är intresserad av era synpunkter.
Citera
2014-06-23, 23:12
Medlem
Jag skulle chansa på att anklagelserna kommer från att han jämför kosherslakt med förintelsen av judar under WW2, inte bara för att han kritiserat kosherslakt. Men jag vet inte, jag tycker det är lite väl hårt att kalla jämförelsen mellan slakt och förintelsen för antisemitism.
Citera
2014-06-23, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aastsvet
Jag skulle chansa på att anklagelserna kommer från att han jämför kosherslakt med förintelsen av judar under WW2, inte bara för att han kritiserat kosherslakt.
Det är endast en ursäkt. Enligt judar är det "antisemitism" att protestera mot "kosherslakt", och det framgår av följande del av artikeln:
Citat:
Shechitah, or Jewish ritual slaughter, has been forbidden in Switzerland for more than 100 years. “This is an anti-Semitic law,” said Thomas Lyssy, vice president of the Federation of Jewish Communities in Switzerland.
Vi hitter fler bevis för detta I min tråd Oy vey, judar får inte tortera djur i Polen! Antisemitism!:

https://www.flashback.org/t2204143

Tortyr av djur är en viktig del av judarnas religion, och icke-judar som protesterar mot detta är "antisemiter" som borde kastas i fängelse. Så resonerar dessa galningar.
Citat:
Men jag vet inte, jag tycker det är lite väl hårt att kalla jämförelsen mellan slakt och förintelsen för antisemitism.
Ja, det är det verkligen.
Citera
2014-06-24, 00:40
Moderator
bernad_laws avatar
Detta ämne är troligen mer relevant för Yttrandefrihet än för Politik Utrikes, jag skickar det dit.

Politik - Utrikes --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera
2014-06-24, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folklorist
Det är endast en ursäkt. Enligt judar är det "antisemitism" att protestera mot "kosherslakt", och det framgår av följande del av artikeln:

Vi hitter fler bevis för detta I min tråd Oy vey, judar får inte tortera djur i Polen! Antisemitism!:

Tortyr av djur är en viktig del av judarnas religion, och icke-judar som protesterar mot detta är "antisemiter" som borde kastas i fängelse. Så resonerar dessa galningar.

Ja, det är det verkligen.

Du skarvar rejält eller kan inte engelska. Det står att judarna hävdar att förbudet av kosherslakt är en antisemitisk lag, vilket man väl kan argumentera för (även om jag inte är säker på att jag håller med), inte att det skulle vara antisemitism att protestera mot kosherslakt.

Sedan är det rätt uppenbart att han döms för att ha jämfört kosherslakt med förintelsen, inte för att han kritiserat kosherslakt...

Edit: Har du förresten sett att artikeln är från 1997...?
Senast redigerad av Grillo 2014-06-24 kl. 01:28.
Citera
2014-06-24, 12:05
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Ja Grillo brukar ta en del sjuka saker i försvar.

Han tar ingenting i försvar. Han klarlägger bara hur det ligger till. TS är uppenbarligen en förvirrad människa som försöker få det att framstå som att något som hände 1977 just har hänt, eller också förstår han det inte själv.
Citera
2014-06-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Han tar ingenting i försvar. Han klarlägger bara hur det ligger till. TS är uppenbarligen en förvirrad människa som försöker få det att framstå som att något som hände 1977 just har hänt, eller också förstår han det inte själv.

1997. Dessutom har inte just det som TS lägger fram hänt, utan TS har antingen medvetet eller omedvetet missförstått artikeln.
Citera
2014-06-24, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Du är den som är förvirrad om du tror att artikeln är från 1977.
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
1997. Dessutom har inte just det som TS lägger fram hänt, utan TS har antingen medvetet eller omedvetet missförstått artikeln.
Struntprat. Trådrubriken lyder Djurrättsaktivist kritiserar "kosherslakt", döms till fängelse för "antisemitism", och det är ett faktum. Och i trådstarten skrev jag följande:

Den här schweiziske djurrättsaktivisten dömdes alltså till två månaders fängelse för "antisemitism".

Det är också ett faktum.
Citera
2014-06-24, 22:47
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

1997. Åh fan Ja då så.
Citera
2014-06-24, 23:03
Medlem
Citat:

Struntprat. Trådrubriken lyder Djurrättsaktivist kritiserar "kosherslakt", döms till fängelse för "antisemitism", och det är ett faktum. Och i trådstarten skrev jag följande:

Den här schweiziske djurrättsaktivisten dömdes alltså till två månaders fängelse för "antisemitism".

Det är också ett faktum.

Ja, 1997 dömdes han till två månaders fängelse för hatbrott. Det är helt korrekt. Det är heller ingen som argumenterat emot det.

Det jag invänder mot är att du påstår att det skulle vara antisemitism att protestera mot kosherslakt, när detta inte alls stämmer. Du undviker förstås att ta upp att det faktum att han döms för hatbrott är för att han har jämfört kosherslakt med förintelsen, en för varje sansad människa helt absurd liknelse. Om du inte förstår varför: jämförelsen gör att judar jämställs med djur.

Det går att framföra kritik mot kosherslakt på mer sansade grunder, och det gör folk också titt som tätt. Det finns liksom ett skäl till att kosherslakt är olagligt i Sverige och då åtminstone 1997 i Schweiz, vilket framgår av din länkade artikel. Vill man framföra kritik mot en viss slaktmetod gör man det dock med fördel genom att berätta om på vilket sätt den är grymmare än andra slaktmetoder, och helt utan att blanda in vilka religiösa övertygelser som står bakom den. Det är liksom totalt irrelevant i sammanhanget.

Det mest förbryllande i allt detta är dock varför du startar en tråd om en väldigt marginell händelse som hände för 17 år sedan.
Citera
2014-06-25, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det jag invänder mot är att du påstår att det skulle vara antisemitism att protestera mot kosherslakt, när detta inte alls stämmer.
Du har fel. Jag har länkat till flera artiklar i vilka judar säger att förbud mot "kosherslakt" är "antisemitiskt", men du fortsätter att strunta i det. Här har vi citaten:
Citat:
“This is an anti-Semitic law,” said Thomas Lyssy, vice president of the Federation of Jewish Communities in Switzerland.
Citat:
Alleged violations of animal rights trumped age-old Jewish religious practice.
Citat:
there may in fact be another, unstated reason for outlawing kosher slaughter: anti-Semitism.

Tortyr av djur är en viktig del av judarnas religion, och om man motsätter sig detta så är man en "antisemit".
Citera
2014-06-26, 13:00
Medlem
Citat:
Du har fel. Jag har länkat till flera artiklar i vilka judar säger att förbud mot "kosherslakt" är "antisemitiskt", men du fortsätter att strunta i det.

Ja, det går att argumentera för att förbud mot kosherslakt är antisemitiskt, även om man samtidigt kan argumentera emot. Däremot är det inte samma sak att argumentera emot kosherslakt som det faktum att kosherslakt är förbjudet i flera länder.

Jag struntar inte i något, jag tänker ett steg längre än "en jude säger såhär, därför är det sant".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in