2014-06-28, 15:19
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Och detta har inget att göra med att plaggen du nämner kan anses som sexuellt utmanande? Vad har det då med att göra?

Det känns som att vi är eniga eller? Någonstans finns en gräns för när ett klädval blir för sexigt för att passa i en yrkesroll på en bank.
Har ett sexigt klädval något att göra med sex eller inte?

Fast det finns ju massor med andra sorters kläder som inte anses passande på jobb med dresscode?

På ett sånt jobb handlar det väl snarare om vilka fåtal plagg man FÅR ha som ger det rätta intrycket än alla de mängder plagg man inte får ha och i så fall varför inte.
Citera
2014-06-28, 15:24
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Orkar inte researcha Jenninfers trovärdighet. Det har ändå ingen större bäring på trådens frågeställning huruvida Jenninfer är ett troll eller inte. ...

Eftersom du utgår från en "kvinnas" kommentar och tankar runt "sin" klädsel, har det mycket att göra med din frågeställning. Sedan kan ju du diskutera kvinnors slampiga kläder om du nu känner för det, vassego men det blir ju något annat det.
Citera
2014-06-28, 15:29
Medlem
10sekunders avatar
Citat:

Ok, ponera då att jag av rent estetiska skäl har rakat huvud, bomberjacka, kängor och en kaxig uppsyn. Bör jag förvånas om någon förväxlar mig med en nynazist?

Det känns ju som en betydligt smalare subkultur. Men grejen är ju kombination av kläder och attribut. Alla de där sakerna tillsammans skulle kanske få folk att dra slutsatser men enbart bomberjacka, rakad skalle eller kängor för sig blir en annan sak.

Alla fattar att det är utmanande med superkorta kjolar i kombination med urringat och push up men om man har en tight kjol och en standardtopp på en kropp med lite former, blir det slampigt då? Avgör tightheten eller längden på kjolen mest? Hur tänker ni kring shorts?
Citera
2014-06-28, 15:31
Medlem
Citat:
Och detta har inget att göra med att plaggen du nämner kan anses som sexuellt utmanande? Vad har det då med att göra?

Det känns som att vi är eniga eller? Någonstans finns en gräns för när ett klädval blir för sexigt för att passa i en yrkesroll på en bank.
Har ett sexigt klädval något att göra med sex eller inte?

Men det var du som jämförde med bank-kläder och menade att de alltid skulle vara förtroendeingivande.

Citat:
För denna trådens syften drar vi gränsen för sexuellt utmanande vid klädsel/smink du inte skulle bära i ett sammanhang där det är viktigt att framstå som förtroendeingivande. Exempelvis i arbetet på ett bankkontor.
Slut citat.

Jag säger att du kan ha samma längd på kjolen och samma urringning på olika plagg men det ena passar inte på banken. Det behöver inte ha med endast sexighet att göra, det är också andra faktorer som avgör hur vi bedömer folks kläder.

Tyget i sig, är det åtsittande så är det mer olämpligt i bankmiljö om det är av stretchtyg än om det är en formsydd klänning i vävt tyg, färger och material. Det är oftast sexigare med bra materialval och mer "slampigt" med material som ser billiga ut, både på män och kvinnor.

De förtroendeingivande klädvalen behöver inte vara anti-sexiga, det som ger bristande förtroende är när vi bedömer klädseln som icke lämplig, fin, passande till figuren osv. inte endast om vi sitter och blir sexuellt upphetsade av vad vi ser.

Det verkar som att det är endast burka som friar kvinnor från att bli sexobjekt, det är skrämmande.
Citera
2014-06-28, 15:41
Medlem
Citat:
[...]
Hur är det då möjligt att kvinnor kan betrakta sexuellt utmanande klädsel som ett renodlat modeuttryck, och helt förbise att man framkallar sexuell åtrå?
[...]
Men här, i Flashens anonymitet, har jag en förhoppning om att vi kan släppa fasaden och tala klarspråk. Så vad säger ni kvinnor?
[...]

Citat saxat ur öppningsinlägget.

Svarar från en annan vinkel för det har väl redan avhandlats att det står "sexigt" och "utmanande" i rubriken.

Förr såldes bilar med hjälp av tjejer i baddräkter. Sålde man då baddräkten, tjejen, eller bilen?

Vad säger ni, män?
Citera
2014-06-28, 15:48
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag är kvinna (om nån missat det)

Och jag betraktar främst klädsel som uttryck för personlig stil. Även om den inkluderar t.ex urringning eller kort kjol. Dvs inte som något som främst är tänkt att skicka sexuella budskap utan som handlar om estetik och smak när det gäller klädsel.

Det finns dock undantag, och de hör grovt tillyxat till klädsel som är så pass "utmanande" att man inte kan gå gatan ner utan att folk verkligen vänder sig om och råglor, dvs sånt som inte är inkluderat i någon sorts någorlunda accepterat mode/stil.

Då snackar jag om sånt som är närmast parodiskt utmanande, så som ja muskort kjol i bemärkelsen att åker den upp en cm ser man fittan eller så pass djup urringning att tuttar bokstavligen hänger ut ur ur den t.ex. Väl synliga underkläder hör också hit.

Sammanfattningsvis: Ja, det är korrekt att jag uppfattar sådan stil som ett uttryck för smak och estetik och inte ett tecken på att man försöker skicka sexuella budskap. Undantag finns dock vid påfallande extrema utstyrslar.

Jag hajar. Det kan helt enkelt vara så att kvinnor och män i allmänhet värderar sexighetsgraden olika.

I fallet du anser extremt (muskort kjol, så pass djup urringning att tuttar bokstavligen hänger ut, väl synliga underkläder), är vi eniga där om att kvinnan som bär denna utstyrsel aktivt försöker locka fram sexuell åtrå hos andra?
Citera
2014-06-28, 15:51
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Fast det finns ju massor med andra sorters kläder som inte anses passande på jobb med dresscode?

På ett sånt jobb handlar det väl snarare om vilka fåtal plagg man FÅR ha som ger det rätta intrycket än alla de mängder plagg man inte får ha och i så fall varför inte.

Sant. Jag valde bankyrket eftersom det mig veterligen inte finns någon dress code (a la McDonalds), men där kan jag mycket väl ha fel eftersom min insyn i bankvärlden är begränsad.

För resonemangets skull kan vi ersätta bankjobbet med vilket tjänstemannajobb som helst utan dresscode.
Citera
2014-06-28, 15:53
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Jag hajar. Det kan helt enkelt vara så att kvinnor och män i allmänhet värderar sexighetsgraden olika.

I fallet du anser extremt (muskort kjol, så pass djup urringning att tuttar bokstavligen hänger ut, väl synliga underkläder), är vi eniga där om att kvinnan som bär denna utstyrsel aktivt försöker locka fram sexuell åtrå hos andra?

Nja. Så kan det vara. Det finns också andra möjliga förklaringar som att damen i fråga är begåvningshandkappad eller psykiskt sjuk och inte förmår värdera sin klädsel utifrån hur den kommer att uppfattas av omgivningen. En annan möjlighet är att det rör sig om någon form av parodi, eller samtidssatir.

Men vilket det är kan man ofta utläsa av beteende och kroppsspråk. Kastar hon ideligen med lockarna, kletar på mer billigt läppglans och ser exalterad ut när killar tittar ner i urringningen så...
Citera
2014-06-28, 15:56
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Eftersom du utgår från en "kvinnas" kommentar och tankar runt "sin" klädsel, har det mycket att göra med din frågeställning. Sedan kan ju du diskutera kvinnors slampiga kläder om du nu känner för det, vassego men det blir ju något annat det.

Uhh... Det blir lite tröttsamt när man explicit i trådstarten påpekar att det inte handlar om moraliserande. Jag skiter totalt i vad folk väljer att ha på sig. Frågan det handlar om är i vilken utsträckning signalen som avsändaren vill förmedla motsvarar signalen mottagaren uppfattar.

Jenninfer (troll eller inte) säger i korthet att sexiga kläder inte har med sexuella signaler att göra.
Har hon fel i detta? Isåfall varför?
Citera
2014-06-28, 16:04
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jag misstänker att detta bara är en fasad. Om man som kvinna klär sig sexuellt utmanande är det för att framkalla sexuell åtrå hos det motsatta könet, i syfte att få olika sorters bekräftelse som uppmärksamhet och sexuella närmanden. Att man sedan inte erkänner detta är sannolikt för att man inte vill uppfattas som "slampig" eller "ytlig".

Ja så är det.

Citat:
Men här, i Flashens anonymitet, har jag en förhoppning om att vi kan släppa fasaden och tala klarspråk. Så vad säger ni kvinnor? Visst förstår ni väl att sexuellt utmanande klädsel i första hand fungerar som sexuellt stimuli för män? Visst är den eventuella moderiktigheten ett sidospår, eftersom det finns moderiktig klädsel som inte är sexuellt utmanande? Visst är den sexuellt utmanande klädseln i allra högsta grad ett meddelande som lyder "jag vill knulla"*?

(*Naturligtvis inte med vem som helst)

Nej det är tvärtom kvinnor tror att de kläder de har på sig uppfattas som mer sexuella än vad män uppfattar dem i verkligheten. Så om en kvinna går runt i vanliga kläder, tror hon att män tycker att hon är sexuellt utmanande.

Citat:

Exempel på klädsel som inte är sexuellt utmanande:

http://vodkainfusedlemonade.com/wp-c...4.19.57-PM.png

http://borderingonobsessed.files.wor...003-214742.jpg

http://favimages.net/image/280477/

http://favimages.net/image/280473/

Kvinnor tror att det här är sexuellt utmanande det är därför de klär sig så.
Citera
2014-06-28, 16:04
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10sekunder
Det känns ju som en betydligt smalare subkultur. Men grejen är ju kombination av kläder och attribut. Alla de där sakerna tillsammans skulle kanske få folk att dra slutsatser men enbart bomberjacka, rakad skalle eller kängor för sig blir en annan sak.

Alla fattar att det är utmanande med superkorta kjolar i kombination med urringat och push up men om man har en tight kjol och en standardtopp på en kropp med lite former, blir det slampigt då? Avgör tightheten eller längden på kjolen mest? Hur tänker ni kring shorts?

Tror inte vi kommer så långt genom att söka den exakta gränsdragningen mellan sexuellt utmanande och inte.

Jag misstänker däremot att gränsen hos betraktaren (i regel mannen) går tidigare än den uppklädda (i regel kvinnan). Det kan mycket väl vara så att en man upplever en kvinna som sexigt klädd när hon upplever att hon inte klätt sig sexuellt utmanande.

Är vi överens om att i ditt extremfall "med superkorta kjolar i kombination med urringat och push up" är hon ute efter sexuell uppmärksamhet*?

(*Naturligtvis inte från vem som helst)
Citera
2014-06-28, 16:09
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Tror inte vi kommer så långt genom att söka den exakta gränsdragningen mellan sexuellt utmanande och inte.

Jag misstänker däremot att gränsen hos betraktaren (i regel mannen) går tidigare än den uppklädda (i regel kvinnan). Det kan mycket väl vara så att en man upplever en kvinna som sexigt klädd när hon upplever att hon inte klätt sig sexuellt utmanande.

Är vi överens om att i ditt extremfall "med superkorta kjolar i kombination med urringat och push up" är hon ute efter sexuell uppmärksamhet*?

(*Naturligtvis inte från vem som helst)

Nej så är det inte. Alla kvinnor tror att de är sexuellt utmanande när de går ut på gatan även om de har "icke sexuella kläder" (det är bara mer plausible deniability). Det är väldigt enkelt om kvinnan inte bär burqa så är hon en hora. "Fornication in a woman is in the raising of the eyes."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in