Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-25, 20:05
  #1
Medlem
Truxas avatar
Jag vill ha tag i ogräsmedel som FUNGERAR!

Inget fjolligt Roundup och liknande, utan dom numera förbjudna godingarna som Totex och Klorex.
Tips och recept mottages tacksamt.
Citera
2005-08-25, 21:10
  #2
Medlem
Mr Magoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Jag vill ha tag i ogräsmedel som FUNGERAR!

Inget fjolligt Roundup och liknande, utan dom numera förbjudna godingarna som Totex och Klorex.
Tips och recept mottages tacksamt.
Jag kör med äkta Round-Up. Inte den skiten som säljs i handeln. Den är utspädd ca 200 gånger. Jag kör med det som bönderna kan få tag i. Späder ca 1/20 och finns ingenting som överlever ett par duschar, jag lovar. Se till bara att du inte trampar i det och sen går över gräset. Det tvärdör. Vet en som duschade och en del hamnade på grannes häck med stora bruna luckor som följd.
Citera
2005-08-25, 21:12
  #3
Medlem
tjohos avatar
Diesel och en tändsticksask.
Citera
2005-08-25, 21:15
  #4
Medlem
Pendeltågs avatar
Borde inte bensin vara rätt effektivt? Spiller man lite på gräsmattan så brukar gräset dö. De ogräsmedel som säljs till vanliga konsumenter är alldeles för klena!
Citera
2005-08-25, 21:19
  #5
Medlem
palefaces avatar
precis,testa blanda ihop nån dunderkur själv. Bensin,Diesel,salt(kanske inte löser sig?) klorin, testa
Citera
2005-08-26, 14:38
  #6
Medlem
Diesel och vägsalt funkar kanon,
har testat på grusgångar och garageuppfarten
Sprid med vattenkannan,
Citera
2005-08-26, 15:11
  #7
Medlem
Dennos avatar
Jag körde Yes powerspray på mitt grillgaller över gräset. BIG MISSTAKE!

Stendött nu.
Citera
2005-08-26, 17:23
  #8
Medlem
Pettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paleface
precis,testa blanda ihop nån dunderkur själv. Bensin,Diesel,salt(kanske inte löser sig?) klorin, testa


ja, det går nog att exprimentera lite men klorin skulle jag nog passa mej för att blanda med diesel eller nån olja, vill minnas att jag läst nåt "recept på nån hemgjord bomb" med just olja o klorin, eller har jag fel? visserligen skulle ju detta blandas i en flaska som man sedan skulle stänga igen....... men om man gör en blandning för att använda lite senare så......
Citera
2005-08-26, 22:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Borde inte bensin vara rätt effektivt? Spiller man lite på gräsmattan så brukar gräset dö. De ogräsmedel som säljs till vanliga konsumenter är alldeles för klena!
Bensin är bra och tar bort växtlighet snabbt, men det luktar som satan så grannarna blir inte glada. Men själv köpte jag tio dunkar Roundup av en järnhandlare/cykelhandlare som lämnade in för några år sen. Han gav upp för omsättningen var för liten och han kunde inte livnära sig. Det konstiga var att när han slutade med sin verksamhet så ringde folk till honom och beklagade sig att ingen kunde reparera deras cyklar, mopeder och gräsklippare. Han svarade bara då "Lämna in dom där du köpt dom!" Bah!! Nåväl, jag har fortfarande roundup kvar och det kommer att räcka många år, kommer troligen att sälja en skvätt då och då.
Finns ytterligare en lösning, en kissnödig hund gör mer susning än vad ni tror, och är hunden en tik som gör det på rätt ställe så är snart ogräset botta!
Citera
2005-08-27, 17:24
  #10
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Bensin är bra och tar bort växtlighet snabbt, men det luktar som satan så grannarna blir inte glada. Men själv köpte jag tio dunkar Roundup av en järnhandlare/cykelhandlare som lämnade in för några år sen. Han gav upp för omsättningen var för liten och han kunde inte livnära sig. Det konstiga var att när han slutade med sin verksamhet så ringde folk till honom och beklagade sig att ingen kunde reparera deras cyklar, mopeder och gräsklippare. Han svarade bara då "Lämna in dom där du köpt dom!" Bah!! Nåväl, jag har fortfarande roundup kvar och det kommer att räcka många år, kommer troligen att sälja en skvätt då och då.
Finns ytterligare en lösning, en kissnödig hund gör mer susning än vad ni tror, och är hunden en tik som gör det på rätt ställe så är snart ogräset botta!

Bensin är skitbra, men det ger ingen långtidseffekt. Jag vill ha någonting som gör jorden ofruktsam under lång tid.

Använd glykol funkar faktiskt riktigt bra. Nackdelen är att det blir fläckar på stengångar, och dom är svåra att bli av med.
Och så är det kletigt.
Citera
2005-08-27, 19:39
  #11
Moderator
Tystnads avatar
Fanns tidigare ett ogräsmedel (klass 3)som hade handelsnamnet Casoron G med det verksamma ämnet diklobenil ,mycket effektivt mot ogräs

ett annat med handelsnamnet Gardoprim 50 var likvärdigt ovan

Tyvärr har är väl dessa två förbjudena numera och finns troligen inte i handeln.

Totex strö ,som om jag inte minns fel fanns i en mildare variant under ett antal år ,antar det också är förbjudet idag

Dem här ämnena fungerade på så vis att dem ingrepp i livscyklen på den lilla groddplantan ,och förhindrar dessa att växa ,fungerar alltså bäst på områden där man manuellt rensat först

Enda godkända idag är Ogräsättika ,men effekten är ytterst kortvarig ,och jag anser det är helt meningslöst hälla på sådant ,slöseri med arbetstid ,bättre låta ogräset växa då.
Citera
2005-09-19, 21:39
  #12
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Jag vill ha tag i ogräsmedel som FUNGERAR!

Inget fjolligt Roundup och liknande, utan dom numera förbjudna godingarna som Totex och Klorex.
Tips och recept mottages tacksamt.




Blanda Klorex och socker och du får ett PANGresultat

Totalt livsfarligt....men ändå
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback