2014-06-29, 22:24
Medlem
GainerWheys avatar
Kan någon förklara Ramadan grejen för mig? Varför svälter ni er själva och sen äter nåt så in i helvette mitt i natten? Kan någon förklara poängen för mig?

Vet inte om detta stämmer men har hört att man "sparar mat" typ och sen när man gjort det då kan man äta. Men grejen är att ni käkar så sjukt mycket under ramadan . (har sett all mat för EN familj faktiskt)

Deffar ni för att sedan bulka eller vad?
Citera
2014-06-29, 22:31
Medlem
tomahawk13s avatar
Det är väll nåt om att påminna sig själva om att det finns dom som inte får någon mat.

Men dom flesta muslimer jag träffat är riktiga status jagare.

Religioner är riktigt jävla pinsamt. Snacka om att sträva efter att få gå tillbaka i tiden. Har dom missat att vi åker ut i rymden nuförtiden. Står det nått om dinosaurierna i Koranen eller Bibeln.
Citera
2014-06-29, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GainerWhey
Kan någon förklara Ramadan grejen för mig? Varför svälter ni er själva och sen äter nåt så in i helvette mitt i natten? Kan någon förklara poängen för mig?

Vet inte om detta stämmer men har hört att man "sparar mat" typ och sen när man gjort det då kan man äta. Men grejen är att ni käkar så sjukt mycket under ramadan . (har sett all mat för EN familj faktiskt)

Det är exakt samma procedur och anledning som Kristendomens fasta: Du ska motstå en del lyx för de som inte kan leva som du gör. Det är mer en symbolisk gärning och man har då sagt att det räcker med 12 timmar per dag (på ett ungefär, soluppgång-solnedgång). Både Islam och Kristendomen har fest efter fastan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ramadan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fastan
Citera
2014-06-30, 01:00
Medlem
sommarlovs avatar
Att äta på natten är ingen fasta!
Någon gång i historien missförstod någon mussla det hela.

Äkta fasta är att inte äta alls en tid.
De ska uppnå förståelse för fattiga...
Citera
2014-06-30, 08:13
Medlem
Ismails avatar
Citat:

Fastan handlar inte bara om att avstå från mat och dryck. Fastan handlar om att avstå från alla sorters frestelser. Man blir starkare både i kropp och själ under fastan. Kroppen blir ren när man fastar. En av fastans fördelar är att det dåliga fettet som finns lagrat i kroppen omvandlas till energi [1].

Sen är det fel att äta för mycket under ramadan. Gud säger i Koranen att man bör äta och dricka i måttliga mängder:
och ät och drick [det som är gott och hälsosamt], men visa måtta [i allt]; Gud är inte vän av dem som går till överdrift.7:31
Citera
2014-06-30, 10:15
Medlem
saeger inte maanga vetenskapsmaen och haelsofanatiker att det aer gott foer kroppen och dess matsmaelningsapparat att daa och daa laata den gaa ' i traeda' och goera sig fri fraan diverse gifter och slaggprodukter, och dessutom ger minskad skadlig oevervikt? men det daer om att kunna boerja kaeka efter solnedgaang innebaer ju att det INTE aer naagon FASTA.
Citera
2014-06-30, 10:49
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
saeger inte maanga vetenskapsmaen och haelsofanatiker att det aer gott foer kroppen och dess matsmaelningsapparat att daa och daa laata den gaa ' i traeda' och goera sig fri fraan diverse gifter och slaggprodukter, och dessutom ger minskad skadlig oevervikt? men det daer om att kunna boerja kaeka efter solnedgaang innebaer ju att det INTE aer naagon FASTA.
Helt klart kan kroppsrening vara helt relevant - MEN : det är på individuell basis.

Inte på religiös basis.. sådan bas.. är ingen bas.

Å andra sidan är mycket fokus på just matsmältning och metabolism.

du kan ju skölja nosen.. så du för det första tolkar stimulin bättre... smakämnen tt placera sig lite adekvat..

så du inte underkonsumerar.. i tron att fastan är mirakulös, i guds"kontakten".

jag vill ändå i sammanhanget framhåla att vill man uppnå mer slags optimalt finlir här i detta . då svänder man sig till vetenskapliga rön, INTE religiös dogmatik... då anatomi psykiatri.. sällan hanteras särskilt bra via religiös fanatism eller fastassiasmerande retoriker.. att orera "kunskaper" är en sak särskilt när man tror sig "förära gud" någonting av värde.. att då gynna kropp?

Detta har jag bevittnat åtskilliga gånger bland kollegor som är intelligenta och dumma i ett o samma andetag.

Väldigt patetiskt, enligt mig.. subjektiv bedömning men jag fick tyv rätt också (ang. patetiskt driven fasta.. som går malplacerade turen...) säger inte att alla är lika kontraproduktiva, men dessa finns... där man minst trodde de skulle plugga in sig.

För det första, vad ska du med kroppen till att förära.. var inte gud en immanent abstraktio i metaspekulativa sfären?

Hur går detta ihop.. det är idel pusselbitar som behöver pressas och bankas i varandra...

I övrigt så är rening sällan dåligt, men så här? please

närmast jag kommer på, är självbedrägeriets klimax

det är inte boken som anger din anatomiskt organiska flöde... att du inte ens vill fataa det snälle lille gudsdyrkare..

du blir alltså inte gud och du når inte gud mer el. bättre, , hur du än tömmer dig.. eftersom det är kroppsfixeringen i fokus gällande fasta, du kommer få dö med insikten att du var inget mer än en stycke människa, med tarmpaketet att tillfredsställa och enbart fyller på med egofixerad exalterad tro att det skulle gagna gud..

Så, vad har "gud" med kroppen nu att göra, ändå ? genom alla trådar säger ni att gud är "något annat".. var är relationen please? ditt ego nu än mer fixerat i självcentreringen..

ät normalt under hela året, hela livet.. så ska du se på effekter.

att rena sig, gagnar din KROPP, men begär inte att du inser kontradiktionen som är maxad här i just denna topic.
Citera
2014-06-30, 14:53
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:

Man äter under natten för att det är tillåtet att äta under natten, och det är tillåtet att äta under natten för annars hade man svält ihjäl och kollektivt tagit självmord.

Du kan inte mena allvar om du vill att man ska fasta totalt 24 timmar om dygnet i 1 månad så att man tar självmord. Hade Islam haft detta som regel så hade du sett vilka kritik ni hade riktat...

Ännu ett sådant argument som bara är riktat för att hata Islam, oavsett om det blir en sak blir det kritik oavsett om annan blir det kritik. Hade man inte fått äta under natten hade du sagt att detta kollektiva självmordet är fel (vilket det givetvis hade varit), hade man fått äta under dagen men inte natten, så hade kritikerna varit ännu större än dem du riktar nu. Och nu så klagar du på att man äter under natten...

Sen är inte alla människor lika. Vissa äter mer än andra, vissa äter mindre. En tjock människa kanske äter mycket under natten av naturliga anledningar, en som tränar mycket kanske inte äter ens hälften av det som den tjocke äter, och någon annan väljer istället att kanske bara sova under natten för han haft jobbig dag på jobbet eller något i den stilen. Alla är olika.

Sen kan du ju försöka tänka dig in i situationen här i Sverige där man måste fasta från 03.00 på natten till 22.00 på kvällen. Du måste fasta 19 timmar, och äta under 5 timmar. Även om du äter bara några måltider kommer ändå en stor del av natten gå åt att äta då du endast får lov att äta under 5 timmar.

Dels så skiljer sig alla människor åt, dels så skiljer sig dem geografiska förutsättningarna också ( I Saudi till exempel fastar man under kortare tid men där är det +50 grader ute istället så där dricker folk förmodligen 10 gånger mer under nätterna än vad man gör i Sverige).
Citera
2014-06-30, 16:07
Medlem
denna sk. ramadan aer ju ingen fasta. det aer bara aennu en order att visa tecken paa att man lyder sin gud, att man aer honom underdaanig. en order liknande den, att man skall bedja vissa klockslag vaend mot visst vaederstreck. liknande ceremonier finns ju i alla Religioner, inte minst i Judaismen. OCH haer, aaterigen, skiljer sig Kristendomen fraan Alla religioner. Varfoer? Daerfoer att i kristendomen aer Lag inskriven i hjaertat. Man firar jul och paask varje dag. Offer skedde en enda gaang, paa Golgata. och Guds rike bestaar inte i mat och dryck, utan i Ande.
Citera
2014-06-30, 16:11
Medlem
att be vissa klockslag. ; Paulus uppmanar oss kristna att be ALLTID. tyst eller hoegt, medvetet eller omedvetet.
Citera
2014-07-05, 21:33
Bannlyst
Vi fastar inte för att svälta ihjäl!
Det handlar om att känna till det fattiga och att fasta från allt dåligt!
Många muslimer gör tyvärr fel, och fastar helt fel.
Jag är säker på att majoriteten av muslimerna äter mycket på kvällarna på ljuger under dagarna av Ramadan, samt gör exakt motsatsen till vad Islam säger om Ramadan.
Sedan handlar det om att hålla kontroll över sig själv.

En annan historia är hur fastan är i Sverige.
Många muslimer tror även att Gud är en monster som skickar dig till helvetet för att du inte kan fasta.
Tyvärr är detta även fel, då det lärda muslimer vet tydligen att man ska fasta tills man klarar det.
Sedan finns det olika Fatwa's om hur man ska anpassa sig till den långa fastan-perioden här i Norden.

Nu är jag Shiamuslim och följer nog Sistanis Fatwa, som kan kortfattas med följande:
1 Du fastar mellan x och y (cirka 20-21 timmar)
2 Kan du inte det fastar du tills du kan, kan sedan äta en minimal-sak som låter dig kännas icke-mätt men så att du inte skadas det minsta på grund av fastan.

Det grundläggande med fastan är att man helt enkelt hoppar över 1 måltid bara.
I den arabiska halvön brukade folk äta frukost vid soluppgången och äta middag vid solnedgången.
Samma sak är det nästan med fastan, förutom att man hoppar över Lunchen.
Det är därför många lärda muslimer säger att man reser till passande områden (där fastan inte överstiger 16 timmar, dvs. ens hemland) om man har pengar och tid.
Citera
2014-07-06, 22:21
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR20
Vi fastar inte för att svälta ihjäl!
Det handlar om att känna till det fattiga och att fasta från allt dåligt!
Många muslimer gör tyvärr fel, och fastar helt fel.
Jag är säker på att majoriteten av muslimerna äter mycket på kvällarna på ljuger under dagarna av Ramadan, samt gör exakt motsatsen till vad Islam säger om Ramadan.
Sedan handlar det om att hålla kontroll över sig själv.

En annan historia är hur fastan är i Sverige.
Många muslimer tror även att Gud är en monster som skickar dig till helvetet för att du inte kan fasta.
Tyvärr är detta även fel, då det lärda muslimer vet tydligen att man ska fasta tills man klarar det.
Sedan finns det olika Fatwa's om hur man ska anpassa sig till den långa fastan-perioden här i Norden.

Nu är jag Shiamuslim och följer nog Sistanis Fatwa, som kan kortfattas med följande:
1 Du fastar mellan x och y (cirka 20-21 timmar)
2 Kan du inte det fastar du tills du kan, kan sedan äta en minimal-sak som låter dig kännas icke-mätt men så att du inte skadas det minsta på grund av fastan.

Det grundläggande med fastan är att man helt enkelt hoppar över 1 måltid bara.
I den arabiska halvön brukade folk äta frukost vid soluppgången och äta middag vid solnedgången.
Samma sak är det nästan med fastan, förutom att man hoppar över Lunchen.
Det är därför många lärda muslimer säger att man reser till passande områden (där fastan inte överstiger 16 timmar, dvs. ens hemland) om man har pengar och tid.

Jag befinner mig för tillfället i Jordanien och det känns som om att människorna här är ganska okej med att jag som turist inte följer alla regler ang. ramadan så länge jag inte gör det öppet. Jag har varit i andra muslimska länder under ramadan där det har varit/känts mer strängt. Samtidigt känns det lite konstigt att man måste smussla när man ska äta eller dricka. Eller att de inte serverar alkohol på många turistställen under ramadan. Det blir lite skenheligt (då man kan servera alkohol de resterande 11 månaderna). Om det ska handla om att undanhålla sig från mat och dryck under ramadan för bevisa något inför gud, är det inte märkligt att folk blir arga när jag äter/dricker/röker nära dem? Det är ju de själva som har valt det och det är något de gör inför gud. Jag har väldigt svårt för det är kollektiva tvånget. Borde inte alla själva få göra rätt inför sin gud? Och om de blir "lockade" av mig när jag äter/dricker/röker, borde det inte vara ett tecken på svag tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in