2014-07-02, 13:15
Medlem
Hej,

kanske hör frågan bäst under "politik" här på FB, men då tillämpningen är för att bedöma politisk risk i värdepappersinvestering så prövar jag här först.

Som en del av min due diligence när jag investerar så är jag ibland intresserad av att veta vart våra politiska partier står i en rad olika frågor. Tillåtelse av spel på internet, höjning av arbetsgivaravgifter för unga, höjd momsskatt etc. Men googling brukar vara tidsödande och ibland hittar man bara gamla partiprogram/pressmeddelanden som man ibland vet är inaktuella. Att partier ändrar åsikter i sakfrågor är ju inte helt ovanligt.

Gissar att det borde finnas sajter som kompilerar ihop sådana åsikter? Nationella som internationella är båda intressanta.

tack på förhand
Citera
2014-07-02, 16:08
Medlem
Run3s avatar
Förstår inte riktigt hur det skulle hjälpa nämnvärt vid investeringar av värdepapper. Har du något konkret exempel på "cause and effect" där ett bolag eller bransch skulle påverkas direkt av en potentiell lagändring? Jag menar, vad än partierna tycker tvivlar jag på att något av dem skulle ha för avsikt att sabotera för svenska företag.
Citera
2014-07-02, 16:20
Medlem
Om SD får som de vill och flyktingströmmen stryps så har du hela den industrin som går och helvete. Det påverkar även de som bygger bostäder etc etc etc.

Den ev nya bankskatten minskar vinsterna för bankerna.

Rot, rut, restaturangmomsen etc etc etc etc etc etc.

Det är även många branscher som bekostas med skattemedel som påverkas.
Citera
2014-07-02, 16:29
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Hej,

kanske hör frågan bäst under "politik" här på FB, men då tillämpningen är för att bedöma politisk risk i värdepappersinvestering så prövar jag här först.

Som en del av min due diligence när jag investerar så är jag ibland intresserad av att veta vart våra politiska partier står i en rad olika frågor. Tillåtelse av spel på internet, höjning av arbetsgivaravgifter för unga, höjd momsskatt etc. Men googling brukar vara tidsödande och ibland hittar man bara gamla partiprogram/pressmeddelanden som man ibland vet är inaktuella. Att partier ändrar åsikter i sakfrågor är ju inte helt ovanligt.

Gissar att det borde finnas sajter som kompilerar ihop sådana åsikter? Nationella som internationella är båda intressanta.

tack på förhand

Kommer väl säkert någon "valspecial" i DI, VA, AFV, Aktiespararna och annan liknande media.

Du har visserligen denna http://soderbergpartners.se/analys/M...maj%202014.pdf

Citat:
Sammanfattningsvis kan sägas att
värdepappersmarknaderna normalt utvecklas starkare
under en vänsterregering. Det bör dock betonas att
flertalet engångseffekter under vår studerade period
har påverkat utfallet. Dessutom har politiken för de
båda blocken blivit alltmer lik och en ansenlig del av
ägandet på Stockholmsbörsen ligger i utländska ägares
händer. Sverige som helhet påverkas allt mer av den
globala efterfrågan och vi bedömer att utfallet under
årets riksdagsval har relativt liten betydelse för den
ekonomiska och finansiella utvecklingen det
kommande året. I en undersökning bland svenska
marknadsaktörer, gjord av revisionsbyrån PWC, väntas
dock en sämre börs vid regeringsskifte.

pwc verkar ju som sagt även ha någon rapport, den kanske du kan googla fram själv.
Citera
2014-07-02, 22:04
Medlem
r0lands avatar
F! vill ha tobinskatt.
Citera
2014-07-03, 15:51
Medlem
Tack för alla svaren. Uppskattades! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera