Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Genomtänkta och nyskapande personligheter absolut, men jag tycker ändå att man just nu pressar spelens gränser. Speciellt när det gäller fantasyspel där arketypen magiker, krigare, tjuv etc betyder mer än vad den gör i realistiska spel.
Oj ja, det kan jag bara hålla med om! Vi kör systemlöst Storytelling-rollspel, och jag måste erkänna att jag aldrig har saknat "klasser" nämnvärt. Om något, så begränsar det karaktären eftersom det är så lätt att tänka fast sig i gamla inkörda banor.
En tjuv till exempel,
ska vara girig och svekfull. Han ska ofta vara kvicktänkt och syrlig mot sina motspelare. Om man däremot lägger in tvetydigheter och paradoxer i tjuvens personlighet så blir tjuvkonceptet kanske mer intressant!
Eller vad sägs om en tjuv som mer påminner om Oliver Twist? En godhjärtad figur med ett sorgligt förflutet. Han kämpar mot ett drogmissbruk och kan inget annat än stjäla, som han blivit upplärd till från barndomen. Han är laglös, och kan inte längre skaffa sig ett hederligt arbete, fastän han kanske skulle vilja.
Nu kämpar han för att skaffa sig upprättelse och självrespekt genom att stjäla tillbaka artefakter och gods som stulits ur tempel av olika krigståg och rövarklaner. Bara ett ytligt exempel, men onekligen en karaktär med mer utvecklingspotential än många "klassiska" tjuvar.