2014-07-03, 12:56
Medlem
The.Swedes avatar
Ja som vi alla vet finns det ju ett par svenska drogshoppar ute på "the world wide web". Jag undrar hur kan dessa få vara kvar? Varför tar inte polisen och stänger ner dessa och griper folk som har sidorna?
Citera
2014-07-03, 12:59
Medlem
FlashbackImprovers avatar
De säljer lagliga droger, de har inte hunnit reagera eller också är det något avancerat och säkert upplägg som man inte kan göra något åt
Citera
2014-07-03, 13:02
Medlem
The.Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
De säljer lagliga droger, de har inte hunnit reagera eller också är det något avancerat och säkert upplägg som man inte kan göra något åt
Nu menar jag inte "apotea" som säljer alvedon utan DROG shoppar och senast jag kolla är inte cannabis tex lagligt i Sverige.
Citera
2014-07-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Nu menar jag inte "apotea" som säljer alvedon utan DROG shoppar och senast jag kolla är inte cannabis tex lagligt i Sverige.

Då menar du eventuella krypterade sidor som handlar med bitcoins etc?

I så fall saknar polisen resurser och det kommer hundratals nya invandrare hit varje dag så de har nog fullt upp med annat.
Citera
2014-07-03, 13:46
Medlem
finns ju drogshoppar som säljer annat än cannabis t.ex lagliga rökmixar osv.. inte mycket att göra åt de
Citera
2014-07-03, 13:57
Medlem
När det kommer till de shoppar som säljer olagliga grejer är de ju oftast skyddade bakom diverse saker som kräver lite insats från polisens sida för att komma igenom, dock har polisen inte de resurser att direkt plocka alla de nya shoppar som hela tiden dyker upp.
Citera
2014-07-03, 14:13
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Nu menar jag varken alvedon eller cannabis, utan RC:s och andra lagliga DROGER såsom spice.

För övrigt så är alvedon också en DROG
Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-07-03 kl. 14:16.
Citera
2014-07-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltelleringetelr
När det kommer till de shoppar som säljer olagliga grejer är de ju oftast skyddade bakom diverse saker som kräver lite insats från polisens sida för att komma igenom, dock har polisen inte de resurser att direkt plocka alla de nya shoppar som hela tiden dyker upp.

Ja precis, domänen kan vara registrerad i ett falskt namn med en VPN som inte ger ut loggar till polisen till exempel, det kan även webbhostingen vara och så använder ju dessa också krypterade e-mails också antar jag. Om de inte gör det så är det enkelt för polisen att spåra och kräver inte speciellt mycket insats, det är så enkelt att till och med en privatperson kan göra det ganska enkelt.

Däremot när de gör på det här sättet så måste polisen gå igenom massor av olika saker för att kunna få fram den skyldige och ifall VPN:en inte ger ut loggar så tar det stopp där oftast.

En smart person vet också när det är tid att byta "identitet" när det gäller shoppen, mailen, ip-adressen och så vidare och då måste polisen börja om med hela sin framgång om man nu vill kalla det för det.

Drogshoppar som säljer lagliga droger däremot, till exempel rökmixar är inte lätta att sätta dit på grund av att dom måste lyckas klassa drogen innan de kan göra någonting för att stoppa det, sen brukar också dessa droger säljas under andra kategorier såsom doftpurri och sådant trams.

Ganska intressant allt det här måste jag erkänna, det är också anledningen till att jag är påläst.
Jag sysslar inte med andra droger än alkohol förövrigt.
Citera
2014-07-03, 14:23
Medlem
The.Swedes avatar
Intressanta svar som jag tackar för! Trodde det var relativt enkelt att stänga ner sidor och hitta "ägaren" men enligt er så är detta en svår process som tar massa tid och pengar. Men då har jag fått lite klarhet i det hela
Citera
2014-07-07, 01:24
Medlem
Se det som så här inom datorvärlden där det handlar om kriminella saker. Det kan appliceras både på narkotika, fildelning, vapenhandel, terrorism och vad du nu kan tänkas vilja hålla hemligt för rättsväsendet.

På den ena sidan har du datortekniker som jobbar för polisen och är otroligt duktiga på att ta sig in på hemsidor, samla information och spåra saker med hjälp av datorvärlden.

På den andra sidan har du den svarta marknadens datortekniker som sysslar med illegal handel (exempelvis narkotikaförsäljning) och är fruktansvärt duktiga på att skydda sig, vara noga med att inte lämna spår efter sig och hålla människor borta från dem.

Dessa två sorters människor ingår i en ständig katt och råtta-lek där den ena sidan ibland inte är tillräckligt bra för att överlista den andra eller att någon av dem gör misstag som kan användas för att knäcka sin motpart.

Enkelt förklarat är det mer eller mindre så det fungerar. När det kommer till att lägga upp hemsidor väljer de som ska sälja droger sidor där den sistnämnda sortens människor skapat servarna för att skydda sig mot de förstnämnda och så försöker polisens arbetare att sänka dessa och ibland lyckas dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in