• 1
  • 2
2014-07-03, 14:52
Medlem
Nu har Stefan Ingves fått tummen ur och det är äntligen dags för våra bolån att gå från billiga till nästan gratis.

Ändrar det här ert investerande på något sätt? Är det några bolag ni dumpar? Några ni köper?
Personligen så är jag redan väldigt nöjd över min portfölj, men jag blir sugen på att plocka in ännu fler Castellum.
Citera
2014-07-03, 15:03
Medlem
Invänta att bostadsbubblan spricker, det här är ju så efterblivet att man blir mörkrädd.
Citera
2014-07-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Invänta att bostadsbubblan spricker, det här är ju så efterblivet att man blir mörkrädd.

Men är det verkligen riksbankens uppdrag att styra bostadsmarknaden? Jag trodde riksbanken skulle försöka nå inflationsmålet, punkt slut?
Citera
2014-07-03, 15:13
Medlem
Bostadsbubblan kommer att blåsas upp ytterligare några år innan det smäller

I Göteborg byggs bostäder som aldrig förr - men priserna stiger med 4%/kvartal. vsb.

Sverige har väl ingen inflation alls just nu. Japan har haft 0% ränta i 40+ år
Citera
2014-07-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Men är det verkligen riksbankens uppdrag att styra bostadsmarknaden? Jag trodde riksbanken skulle försöka nå inflationsmålet, punkt slut?

Egentligen, men samtidigt är de Riksbanken handlingar som har konsekvenser över bostadsmarknaden. Bankerna kommenterar i DN "Vi sänker inte bolånen pga reporäntan, utan det är marknaden som sätter dem derp derp" Nej, ni iglar till banker existerar endast eftersom räntan är så låg, och har spekulerat sönder bostadsmarknaden med att ge ut lån till människor som inte borde ha lån.

Men i sann keyns-anda kommer väl Riksbanken försöka skapa en annan bubbla för att bostadsbubblan finns, gick ju ypperligt bra i USA. Förhoppningsvis imploderar det här pseduo-kommunistiska systemet förr eller senare.

Angående mina investeringar, mja, inte så mycket i Sverige egentligen. Men visste hade det varit kul att pricka in blankning/etc på bankerna som under 2008.
Citera
2014-07-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Egentligen, men samtidigt är de Riksbanken handlingar som har konsekvenser över bostadsmarknaden. Bankerna kommenterar i DN "Vi sänker inte bolånen pga reporäntan, utan det är marknaden som sätter dem derp derp" Nej, ni iglar till banker existerar endast eftersom räntan är så låg, och har spekulerat sönder bostadsmarknaden med att ge ut lån till människor som inte borde ha lån.

Men i sann keyns-anda kommer väl Riksbanken försöka skapa en annan bubbla för att bostadsbubblan finns, gick ju ypperligt bra i USA. Förhoppningsvis imploderar det här pseduo-kommunistiska systemet förr eller senare.

Angående mina investeringar, mja, inte så mycket i Sverige egentligen. Men visste hade det varit kul att pricka in blankning/etc på bankerna som under 2008.

Blankning på bankerna? Hur tänker du där? Tänker du att kunder ska defaulta på sina lån ifall priserna på bostäder går ner?
Citera
2014-07-03, 15:41
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Nu har Stefan Ingves fått tummen ur och det är äntligen dags för våra bolån att gå från billiga till nästan gratis.

Ändrar det här ert investerande på något sätt? Är det några bolag ni dumpar? Några ni köper?
Personligen så är jag redan väldigt nöjd över min portfölj, men jag blir sugen på att plocka in ännu fler Castellum.
Fortsätter månadsspara i indexfonder som vanligt. För ett tag sedan hoppades jag kunna köpa Kinnevik på 200 (köpte på 220) men nu är den nästan uppe i 300 igen så där blir det inget mer på ett tag.
Osäker på vad det blir nästa gång det är dags att växla fonder mot aktier, ser inget som lockar extra just på grund av den här räntesänkningen.
Citera
2014-07-03, 16:32
Medlem
Ogillar att gå in och länka ut, speciell när det är till min egen blogg, men jag skrev lite mer uttömmande där om vad jag tror.

http://snaljapen.se/2014/07/ingves-sanker-rantan.html

Men sammanfattningsvis så ska exporterande bolags vinster öka, tråkiga bolags aktiekurser öka och alternativavkastningen minska. Det har aldrig varit så värdelöst med sparkonto som det är just nu!
Citera
2014-07-03, 16:59
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Fortsätter månadsspara i indexfonder som vanligt. För ett tag sedan hoppades jag kunna köpa Kinnevik på 200 (köpte på 220) men nu är den nästan uppe i 300 igen så där blir det inget mer på ett tag.
Osäker på vad det blir nästa gång det är dags att växla fonder mot aktier, ser inget som lockar extra just på grund av den här räntesänkningen.

Sålde mina Kinnevik idag på 298,10 (Köpt på 220 tidigare i år). Funderar på var man ska lägga pengarna bara..
Citera
2014-07-03, 19:38
Medlem
Citat:
Blankning på bankerna? Hur tänker du där? Tänker du att kunder ska defaulta på sina lån ifall priserna på bostäder går ner?

Irrelevant om priserna på bostäderna går ner eller inte, de har fortfarande sitt lån, och många har dessutom lånat mer när värdet på sin bostad gått upp ännu mer. Frågan är om vi kommer få en lågkonjunktur framöver (min åsikt, upp till diskussion givetvis). Således kommer det blir svårt att för alla 24 åringar med 25k i månaden med 1.5 miljoner i lån att finansiera sig.

Framförallt skapas det alltid, alltid felinvesteringar/bubblor när räntan är onormalt låg under längre perioder, vilket den nu varit de senaste fem åren, världen över, more or less. Något kommer skita sig. Sedan om det sker utanför Sverige, eller i Sverige först, det är frågan.
Senast redigerad av Corinus 2014-07-03 kl. 19:40.
Citera
2014-07-03, 20:28
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joesko
Sålde mina Kinnevik idag på 298,10 (Köpt på 220 tidigare i år). Funderar på var man ska lägga pengarna bara..
Jag håller kvar mina Kinnevik trots den fina uppgången idag. Har en bra trade på dem från 226,30. Jag flyttade bara upp stoppen ett snäpp. Kinnevik kan mycket väl dra över sin tidigare topp den här gången - eller också inte. Det får framtiden utvisa.
Citera
2014-07-03, 21:12
Medlem
Jag blir helt snurrig av snack om ränta hit och dit.
Hur påverkas en fond som tex Carnegie Corporate Bond ? Som pysslar med räntepapper etc!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in