• 1
  • 2
2014-07-03, 21:25
Medlem
Run3s avatar
Postade följande fråga i tråden Ny inom aktiehandel? Ställ din fråga här!, men passar nog bättre i denna dedikerade räntesäkningstråd:

Öh, gick verkligen 3-månaders stadsskuldsräntan ner från 0,42 % till 0,16 % idag? Vilket https://www.avanza.se/index/om-index...93/3-man-ranta antyder. Kommer inte korträndefonderna gå tokdåligt framöver?
Citera
2014-07-03, 21:39
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Ogillar att gå in och länka ut, speciell när det är till min egen blogg, men jag skrev lite mer uttömmande där om vad jag tror.

http://snaljapen.se/2014/07/ingves-sanker-rantan.html

Men sammanfattningsvis så ska exporterande bolags vinster öka, tråkiga bolags aktiekurser öka och alternativavkastningen minska. Det har aldrig varit så värdelöst med sparkonto som det är just nu!
Vad är logiken bakom påståendet att svenska kronans realvärde skulle minska när räntan minskar? Är det för att mer pengar kommer komma i cirkulation när de blir billigare att låna, vilket expanderar penningmängden och minskar dess realvärde?
Citera
2014-07-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Irrelevant om priserna på bostäderna går ner eller inte, de har fortfarande sitt lån, och många har dessutom lånat mer när värdet på sin bostad gått upp ännu mer. Frågan är om vi kommer få en lågkonjunktur framöver (min åsikt, upp till diskussion givetvis). Således kommer det blir svårt att för alla 24 åringar med 25k i månaden med 1.5 miljoner i lån att finansiera sig.

Framförallt skapas det alltid, alltid felinvesteringar/bubblor när räntan är onormalt låg under längre perioder, vilket den nu varit de senaste fem åren, världen över, more or less. Något kommer skita sig. Sedan om det sker utanför Sverige, eller i Sverige först, det är frågan.

Jag förstår fortfarande inte varför det är läge att blanka banker?

Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Jag blir helt snurrig av snack om ränta hit och dit.
Hur påverkas en fond som tex Carnegie Corporate Bond ? Som pysslar med räntepapper etc!

Här har jag tidigare skrivit om hur räntefonder rör sig baserat på räntan. Det handlar om att vad den "inlåsta räntan" på papprena i fonden är värd i jämförelse mot vad ett nytt räntepapper skulle ge för ränta.

http://snaljapen.se/2013/10/hur-kan-...n-gar-upp.html
Senast redigerad av Prisonsex 2014-07-03 kl. 23:59.
Citera
2014-07-03, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad är logiken bakom påståendet att svenska kronans realvärde skulle minska när räntan minskar? Är det för att mer pengar kommer komma i cirkulation när de blir billigare att låna, vilket expanderar penningmängden och minskar dess realvärde?

Jag skrev ett blogginlägg precis nu som jag publicerar imorn, men här är vad det kommer stå:

Valutahandlarna fick nog vatten på sina kvarnar nu när riksbanken sänkte styrräntan. Direkt tappade svenska kronan 1,62 % mot dollarn vilket är en rejäl rörelse för en dag. De som hade spekulerat i den rörelsen blev säkerligen rikligt belönade. Men hur kommer det sig egentligen att valutorna rör sig så kraftigt när riksbanken petar på räntan? Hur hänger landets valuta egentligen ihop med styrräntan?
Ett av centralbankernas viktigaste uppdrag är att kontrollera inflationen i ett land. För lite inflation är dåligt, för mycket inflation är katastrof. Därför har centralbankerna ofta inflationsmål som de försöker se till att ekonomin följer, och den sista tiden så har den svenska riksbanken inte riktigt lyckats med att nå sitt inflationsmål på 2 %.

För att hålla inflationen på en bra nivå så kommer centralbankerna att ändra i styrräntan. Om man tycker att inflationen skenar iväg för högt så kommer man att höja räntan vilket då agerar som en broms för ekonomin. Det blir dyrare att låna och det blir allt mer lukrativt att spara pengar. Tvärtom gäller om inflationen är för låg eller rent utav saknas helt. Då sänker man räntan vilket gör att det blir billigare att låna, vilket då gör att befolkningen får mer pengar över och således kan spendera mer och på så vis få igång ekonomin.

Länders olika räntor är vad som styr flödet av kapital till eller från dessa länder. Ett enkelt exempel är att tänka: om vi har 2 sparkonton, ett i t.ex. Norge och ett i Sverige. I Norge så är räntan 1,5 % medan den i Sverige är 0,25 %. I vilket land skulle du helst spara pengar? Eftersom ingen vill ha pengar till 0,25 % ifall man kan få det 6-dubbla så kommer kapitalet att flytta till Norge. För att flytta dina pengar till det norska sparkontot så kommer du behöva växla till norska kronor, du kommer alltså att sälja SEK och köpa NOK. Det är nu som det magiska med utbud och efterfrågan kommer fram. När detta händer med en enorm omfattning med hundratals miljarder som flödar mellan länder, då kan förändringarna i valutakurserna bli drastiska eftersom det köps och säljs en jäkla massa.

Det som gör valutahandel så intressant är att alla vet vad som händer med valutorna när räntorna förändras, det svåra är att gissa vad som ska hända innan det händer. Om man t.ex. kan veta vad riksbanken kommer ge för räntebesked innan det publiceras, då skulle det vara extremt lönsamt att handla med valuta. Tyvärr har jag ingen hotline till Stefan Ingves, kanske borde jag skaffa en?
Senast redigerad av Prisonsex 2014-07-04 kl. 00:00.
Citera
2014-07-04, 13:27
Medlem
Citat:
Jag förstår fortfarande inte varför det är läge att blanka banker?

]

För att de är grovt underkapitaliserade och minsta lilla missad inkomst i lån eller flytt av kapital kommer skapa problem. Jag är helt övertygad att det inte är en fråga om det kommer ske, utan när. Iofs är jag ganska skeptisk på bankväsendet i hela Europa, men men. Sverige är ju mer intressant for obviouse reasons.

http://www.zerohedge.com/news/what-e...it-ratios-look

http://www.zerohedge.com/news/2013-0...-president-hoe

Personligen undrar jag fan om Swedbank är i bättre position än deutsche bank, men då finns det ju kreativ bokföring också, ty de gick ju inte i konkurs under 08 ( oh wait).
Citera
2014-07-04, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
För att de är grovt underkapitaliserade och minsta lilla missad inkomst i lån eller flytt av kapital kommer skapa problem. Jag är helt övertygad att det inte är en fråga om det kommer ske, utan när. Iofs är jag ganska skeptisk på bankväsendet i hela Europa, men men. Sverige är ju mer intressant for obviouse reasons.

http://www.zerohedge.com/news/what-e...it-ratios-look

http://www.zerohedge.com/news/2013-0...-president-hoe

Personligen undrar jag fan om Swedbank är i bättre position än deutsche bank, men då finns det ju kreativ bokföring också, ty de gick ju inte i konkurs under 08 ( oh wait).

Våra vänner på FinansINspektionen verkar inte tycka att bankerna är så underkapitaliserade...
Citera
2014-07-04, 21:00
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Jag skrev ett blogginlägg precis nu som jag publicerar imorn, men här är vad det kommer stå:

Valutahandlarna fick nog vatten på sina kvarnar nu när riksbanken sänkte styrräntan. Direkt tappade svenska kronan 1,62 % mot dollarn vilket är en rejäl rörelse för en dag. De som hade spekulerat i den rörelsen blev säkerligen rikligt belönade. Men hur kommer det sig egentligen att valutorna rör sig så kraftigt när riksbanken petar på räntan? Hur hänger landets valuta egentligen ihop med styrräntan?
Ett av centralbankernas viktigaste uppdrag är att kontrollera inflationen i ett land. För lite inflation är dåligt, för mycket inflation är katastrof. Därför har centralbankerna ofta inflationsmål som de försöker se till att ekonomin följer, och den sista tiden så har den svenska riksbanken inte riktigt lyckats med att nå sitt inflationsmål på 2 %.

För att hålla inflationen på en bra nivå så kommer centralbankerna att ändra i styrräntan. Om man tycker att inflationen skenar iväg för högt så kommer man att höja räntan vilket då agerar som en broms för ekonomin. Det blir dyrare att låna och det blir allt mer lukrativt att spara pengar. Tvärtom gäller om inflationen är för låg eller rent utav saknas helt. Då sänker man räntan vilket gör att det blir billigare att låna, vilket då gör att befolkningen får mer pengar över och således kan spendera mer och på så vis få igång ekonomin.

Länders olika räntor är vad som styr flödet av kapital till eller från dessa länder. Ett enkelt exempel är att tänka: om vi har 2 sparkonton, ett i t.ex. Norge och ett i Sverige. I Norge så är räntan 1,5 % medan den i Sverige är 0,25 %. I vilket land skulle du helst spara pengar? Eftersom ingen vill ha pengar till 0,25 % ifall man kan få det 6-dubbla så kommer kapitalet att flytta till Norge. För att flytta dina pengar till det norska sparkontot så kommer du behöva växla till norska kronor, du kommer alltså att sälja SEK och köpa NOK. Det är nu som det magiska med utbud och efterfrågan kommer fram. När detta händer med en enorm omfattning med hundratals miljarder som flödar mellan länder, då kan förändringarna i valutakurserna bli drastiska eftersom det köps och säljs en jäkla massa.

Det som gör valutahandel så intressant är att alla vet vad som händer med valutorna när räntorna förändras, det svåra är att gissa vad som ska hända innan det händer. Om man t.ex. kan veta vad riksbanken kommer ge för räntebesked innan det publiceras, då skulle det vara extremt lönsamt att handla med valuta. Tyvärr har jag ingen hotline till Stefan Ingves, kanske borde jag skaffa en?
Länk till blogginlägget: http://snaljapen.se/2014/07/sankt-st...valutorna.html

Bra och förklarande blogginlägg! Sämre sparränta minskar efterfrågan på SEK -- makes sense. Men är inte bankernas lånande från centralbanken en dimension som också hänsyn bör tas till? Kommer inte det potentiellt expandera penningmängden ytterligare, vilket skapar ökad inflation och ytterligare minskning av SEKs pris?
Citera
2014-07-05, 14:50
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Det förklarades ju ganska bra varför valutakursen påverkas av räntan. Vill man veta mer så är det bara att googla "ränteparitetsvillkoret" eller "interest rate parity".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in