2014-07-07, 21:59
Medlem
PremiumBananass avatar
När är man enligt lagstiftning berättigad traktamente? Eller finns det ens lagstiftning gällande att man är berättigad, eller är detta upp till arbetsgivaren att godtyckligt bestämma?

Jag är konsult, och reser till mitt nuvarande projekt och det tar ca 2 timmar enkel resa. Det är lite drygt 10 mil till jobbet. Jag sover alltså inte över, utan pendlar över dagen.

Det jag undrar är om jag enligt lag är berättigad traktamente eller om det är upp till min arbetsgivare att godtyckligt bestämma?

edit: vad det verkar MÅSTE man övernatta och det ska vara längre än 50km. Jag övernattar inte (men hade gärna gjort det då 4h pendling om dagen inte är så kul) men jag antar att jag då inte får något traktamente.
Senast redigerad av PremiumBananas 2014-07-07 kl. 22:02.
Citera
2014-07-07, 22:03
Medlem
bullet^s avatar
https://www.skatteverket.se/privat/s...f80006547.html
Citera
2014-07-08, 00:03
Medlem
OfrivilligNasists avatar
Känns ju som du borde få körersättning istället för traktamente då du kör varenda dag.
Citera
2014-07-08, 01:56
Medlem
Fopolls avatar
Som sagt, du måste övernatta för att få traktamente och du bör istället få milersättning för resorna samt att dessa görs på arbetstid. Din timkostnad och milersättnlng får ställas i relation till vad övernattning kostar arbetsgivaren och vad man tjänar på att du kan jobba fler timmar på plats varje dag.
Citera
2014-07-08, 11:17
Medlem
Rätten till traktemente styrs i första hand av anställningsavtalet, i andra hand av ev. kollektivavtal som arbetsgivaren är ansluten till.

Skatteverket har en schablontabell där de anger maximalt traktamente som får utgå skattefritt. Om företaget betalar ut högre traktamente så anses det vara en förmån som skall beskattas (bullet^ postade en länk ovan).

Om inget traktamente utgår och ingen kostnadsersättning ges av företaget så bör du dock ha rätt att dra av kostnaderna som arbetsrelaterade utgifter på deklarationen. Är dock inte 100% säker på detta.
Citera
2014-07-20, 23:12
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Som sagt, du måste övernatta för att få traktamente och du bör istället få milersättning för resorna samt att dessa görs på arbetstid. Din timkostnad och milersättnlng får ställas i relation till vad övernattning kostar arbetsgivaren och vad man tjänar på att du kan jobba fler timmar på plats varje dag.

Det finns även regler för dagtraktamenten, men det är småpengar som är skattefritt. Som sagt, natttraktamenten och km-ersättning är set som ger något värt besväret. Finns ingen lag som styr det, annat än skattelagstiftningen som talar om hur mycket som är skattefritt. Det vanliga är att arbetsgivarna följer kollektivavtalen.
Citera
2014-08-06, 02:59
Medlem
Jag undrar om vi borde få betalt som åker med i bilen, har då rest 10mil enkel resa om dagen, 20 mil om dagen, då chauffören lagt ut penhar och sedan fått milersättning, men vi bredvid, borde inte vi få pengar också?

MVH
Citera
2014-08-06, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joachiiim
Jag undrar om vi borde få betalt som åker med i bilen, har då rest 10mil enkel resa om dagen, 20 mil om dagen, då chauffören lagt ut penhar och sedan fått milersättning, men vi bredvid, borde inte vi få pengar också?

MVH

För vad då? Du har väl fått lön? Vilka "kostnader" har du som behöver täckas?
Citera
2014-08-06, 10:45
Medlem
Fopolls avatar
Citat:

MVH

När en politiker la in om milersättning som passagerare (hon hade inte ens körkort själv) blev hon rejält idiotförklarad i media............
Citera
2014-08-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Det finns även regler för dagtraktamenten, men det är småpengar som är skattefritt. Som sagt, natttraktamenten och km-ersättning är set som ger något värt besväret. Finns ingen lag som styr det, annat än skattelagstiftningen som talar om hur mycket som är skattefritt. Det vanliga är att arbetsgivarna följer kollektivavtalen.

Det finns inga skattefria dagtraktamenten. Det krævs øvernattning før att traktamente ska vara skattefritt.

Det finns ingen lag som reglerar ATT eller NÆR en anstælld har rætt till traktamente. Det enda som finns i lagtext ær vad som ær skattefritt OM man får traktamente.

Det kan dock vara tvingande før en arbetsgivare att ge traktamente i kollektivavtal. Om man inte omfattas av kollektivavtal ær det helt upp till arbetsgivaren om traktamente ska utgå samt med hur mycket.
Citera
2014-08-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
När en politiker la in om milersättning som passagerare (hon hade inte ens körkort själv) blev hon rejält idiotförklarad i media............

Okej, nej jag tänkte ju bara iom att jag sitter i en bil 2h/dag obetald
Citera
2014-08-06, 14:45
Medlem
Citat:
Okej, nej jag tänkte ju bara iom att jag sitter i en bil 2h/dag obetald

Om det avser resa till och från arbetet, ja då sitter miljontals människor obetalda på tunnelbanor, pendeltåg, bussar och andra färdmedel dagligen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in