• 1
  • 2
2014-07-09, 01:34
Medlem
4l13ns avatar
Tänkte det kunde vara kul att samla ihop så många personliga stories om folks erfarenheter med dessa flummiga företag.

Egen erfarenhet följer.

En gammal barndomskompis skulle gifta sig tidigare i år i Kanada. Tyckte det lät riktigt kul och blev riktigt glad när man blev inbjuden. Så jag köpte en biljett och flaxade iväg. Väl framme så verkade allting helt okej till en början då "Bengt" jobbade hela första veckan av de två veckor som jag var där, så jag träffade inte honom så mycket. Tyvärr så var andra veckan inte lika trevlig. Jag hade hört någonting om att Bengt hade "startat ett eget företag". Då han arbetade som snickare så antog jag att han hade startat en snickarfirma eller liknande så jag tänkte inte mer på det.

Nå, åter till andra veckan av besöket. Under helgen så blev jag tillfrågad om jag ville följa med på ett företagsmöte. Tyckte detta var riktigt skumt då jag fortfarande trodde att Bengt hade ett vanligt företag. Varför skulle jag följa med till hans företagsmöte när jag inte ens bor i landet? Hursomhelst sa jag okej efter han hade tjatat ett tag. Detta fick då Bengt att lysa upp som en jävla landningsbana, och under den resterande delen av helgen verkade Bengt allt mer upplyft än han var under den gångna veckan. Varningsklockor började ringa för mig då han verkade besatt av att få mig lika upplyft och taggad som honom.

Bengt började bjuda mig på riktigt vidrig energidricka, koffeinpiller, etc. Då jag inte dricker speciellt mycket energidricka så drack jag öl istället. Nu när jag började tacka nej till piller samt annat skräp blev Bengt lite besviken såg det ut som. Detta var dock inte långvarigt då dagen då "mötet" skulle äga rum nalkades. Jag frågade ett flertal gånger vad det handlade om, men Bengt dansade runt mina frågor som en ballerina och jag orkade inte tjata något mer och bestämde mig för att vänta och se vad det var för någonting.

Kvällen då det hela skulle äga rum så blev jag påtvingad en skjorta och slips. Nu började jag bli riktigt irriterad på att jag inte fick veta vad jag skulle åka iväg till. Men hövlig som man är, knep man käft och slängde i sig några öl. Tänkte att det kan nog inte vara så farligt om man är lite rund om fötterna när man är där. Jag, Bengt, och hans fru hoppade in i Bengts bil och drog iväg. Resan tog nästan 2 timmar vilket jag inte var beredd på varken på alkoholfronten eller på ork fronten.

Väl framme märkte jag att vi var varken på en snickerifirma, eller på något annat företag. Vi var närmare bestämt i någon förort. Vi parkerade och gick iväg mot ett hus där vi gick in. Hela huset var fullpackat med 18-30 år gamla flickor och pojkar. Liknande en fest så självklart trodde jag ju att det var detta det var. Ack så fel jag hade. Jag gick runt och blev introducerad till lite folk på måfå en liten stund tills vi blev ombedda att gå ner för källartrappen. Ner i källaren fanns det stolar och en whiteboard. Jag satte mig ner och väntade. Det gick en liten stund men till slut kom det ner en gubbe på c.a 50 bast med en brud på c.a 30. Alla, och nu menar jag ALLA, ställde sig upp och vrålade och applåderade åt denna gubbe samt kvinna. Själv satt jag ner och höll tyst.

När alla återigen satt sig ner så lade jag märke till att 90% av alla där satt och drack samma jävla sliskiga energidricka som Bengt, och åt "Low calorie" popcorn med smak av grönt thé. Nu började gubben babbla om att detta var absolut inget "pyramidspel" eller scam. "Vi har till och med en polis i rummet" sade gubben stolt. Därefter babblade han om hur bra hans liv hade blivit sedan han började med detta företag, och att han tjänade multum per månad. (Självklart så jobbade han två jobb ändå bara för att han tyckte om dessa jobb). Allt babbel avbröts av sporadiska applåder och vrål då han nämnde vissa saker som att man kan gå i pension om 3 år om man går med, etc. etc.

Vid detta laget började jag bli riktigt förbannat irriterad då jag började förstå att det hela var antingen en scam, eller en kvasireligiös företagssekt (då det hade börjat bli vääääldigt mycket Jesus snack under den andra halvan av denna 4 timmars "föreläsning".

När det hela var över och vi hade kommit hem så började jag söka lite på nätet efter information. Då Bengt vägrat att berätta vad företaget hette, och det hade inte nämnts under mötet, tro det eller ej, så började jag snoka runt lite diskret på öppna ytor och hittade en låda som det stod Amway på. Därefter hittade jag relativt chockerande information på nätet om detta MLM företag via google.

Nästa dag när vi var ute så satte han in en skiva i bilen, som innehöll någonting som jag endast kan klassificera som hjärntvättningsmaterial. Skivan innehöll ett flertal timmar med "motivational speaches". Jag sa åt honom att stänga av det vilket han gjorde efter lite tjat. Nu när vi åkte vidare kom jag på att jag behövde lite schampo och bad Bengt stanna vid närmsta affär. Bengt vägrade att göra det och "förbjöd" mig att använda andra produkter i hans dusch/badrum än dom han "säljer". Vid detta tillfälle tröttnade jag och berättade vad jag egentligen tyckte om hans sätt att behandla mig, och jag bad honom även sluta dricka cool-aiden. Därefter undvek jag prata med honom, inte för att jag var arg (något irriterad dock), men på grund av att vad jag än drog upp, så lyckades Bengt vrida och vända på samtalsämnet tills det slutade med att han återigen försökte pracka på mig produkter, CD-skivor, etc.

Sista kvällen satt vi på en bar och jag drack öl. Efter ett par stycken så började vi diskutera Amway igen, dock så ryggade jag inte tillbaka ett dugg när jag berättade vad jag tyckte om det. Till slut kom det fram att Bengt ligger c.a 6000 dollar i skuld på grund av allt skit han köpt av Amway, och att han tänker sluta på sitt riktiga jobb för att "fokusera på sitt företag på heltid".
Jag berättade att jag tyckte att han var en jävla idiot som funderade på det, och till svars fick jag följande: "I will have to drop you as a friend if you're not supporting my business, you'll hold me back from my success". Varpå jag frågade vem fan han tror att han är? Då sa han att han var en "independent business owner". Det var dock en grej han sade som verkligen fick mig att förstå att han är helt jävla hjärntvättad. Det han sade var något i stil med "When I get rich, I will bless you with money". Därefter var det dags att åka till flygplatsen, och åka hem till Sverige igen.

Övrig information:
-Bengt hade gjort flertalet "dröm planscher" där han satte upp bilder på privata Ö:ar i Europa, bilar för 800,000 dollar, slott, privatflyg, datum då han tror sig bli förtidspensionär etc.
-Bengts "upline/sponsor" hade prackat på Bengt otroligt mycket religion av halvfundamentalistisk kristendom. Därav så dricker Bengt plötsligt inte, gifter sig för att inte "leva i synd", inge porr (och gnällde på mig för att skämta om detta ämne). Bengt försökte även pracka på mig sin nya religion, men jag avböjde detta pga att jag avskyr religion.
-Hela Bengts familj vet att detta företag är skit och vi diskuterade det i smyg när han inte var hemma.
-Bengt säger att han inte säljer Amway produkterna han köper vilket i mina ögon verkar som dubbelt fail. Han vill bara "hjälpa folk".
-Har brutit kontakt för tillfället med Bengt pga detta, det var inte roligt att ha kontakt med honom efter hans beteende och ständiga värvningsförsök som även fortsatte via Skype
Citera
2014-07-09, 08:25
Medlem
Underbar historia och bra initiativ! Hoppas fler fyller på.
Citera
2014-07-09, 17:26
Medlem
Konsult TTs avatar
Det finns en gyllene regel: Skilj på vänskap och affär/jobb!
Om jag t ex jobbar som säljare av dasspapper så skulle det aldrig falla mig in att försöka pracka på mina vänner balvis med dasspapper - inte ens en endaste rulle!
Mina vänner och bekanta umgås jag med och gör roliga saker tillsammans med.

Men i MLM-branchen får du snabbt lära dig det omvända att det är dina vänner och bekanta som är dina presumtiva kunder och dom ska du bearbeta att bli dina kunder eller ännu hellre också bli säljare.

TS berättelse har nog de flesta upplevt på ett eller annat sätt.

Och jo,även jag har - eller hade - vänner som genom åren försökt få med mig på diverse fantastiska affärstillfällen och blivit idiotförklarad när jag vägrat. Mig veterligen har inga av dessa fd vänner blivit ekonomiskt oberoende. Fd ? Jo, enda sättet att bli kvitt deras tjafs var att säga upp bekantskapen.

/ TT
Citera
2014-07-10, 13:41
Medlem
JohnFilipNordlunds avatar
Bra initiativ till trådstart, och underhållande historia!

En liten önskan:
Kan MOD lägga till en rad eller två om att tråden endast är till för dylika berättelser, blir lätt så att de lågbegåvade MLM/pyramid-fantasterna snubblar in och försöker släcka bränder när någon skriver om "fel" företag.
Citera
2014-07-11, 15:54
Medlem
Min svåger var en höjdare i Giicorp under storhetstiden.

Sysslar med annat liknande. Flera verksamheter omnämns här på fb.

Jag var klok nog att inte blanda mig i.
Citera
2014-11-25, 02:44
Medlem
Paradocss avatar
En kollega hade (för många år sedan) gått på en stor värvarträff (frälsningsmöte) med Natures Own. Hon blev frälst och sa upp sig dagen efter, tog ut semestern och drog. Efter några veckor trillade poletten ner och hon kom tillbaka till jobbet. Hon fick tillbaka samma tjänst men karriären blev väl inte den samma efter detta raketforskarbeslutet...
Citera
2014-11-25, 19:35
Medlem
Min sambos kompis ringde mig på mobilen (har aldrig hänt förut) och man märkte ju att det var nåt han ville, nämligen att jag skulle följa med på ett möte för "en fantastisk produkt" som hade botat hans allergier och laktosintolerans (!!!)

Denna produkt var Fitline, som kostar bara 800:- / månad och innehåller typ vanliga vitaminer. Denna information hittade jag på nätet efter att ha kollat hans fb eftersom han aldrig sa produktnamnet. Sa ändå ok till att hänga med på mötet men fick "tyvärr" förhinder pga en läkartid. Då blev han skitsur.

Så vidrigt att försöka "värva" sina egna vänner och tjäna pengar på dom, särskilt vänner som inte har det så bra ställt.
Citera
2015-02-10, 20:55
Medlem
Vore det inte ännu bättre att lägga ut dessa historier på FB? Så att de verkligen finns tillgängliga och kan varna andra? Jag har en grupp:

Sanningen om Zinzino och MLM företag
https://www.facebook.com/groups/708755659220479/

Syftet är att det ska vara fullt synligt så att folk ser att de inte är ensamma om att gå på dessa företagsbluffar, eller kan förhindra att någon de känner går med. Samla all information lättillgängligt.
Citera
2015-02-16, 17:53
Medlem
Jag blev kontaktad av en bekant som jag inte hade träffat på ett år. Vi skulle ta en kaffe och uppdatera oss på vad som hade hänt sen sist. Självklart!

Vi träffade och gick till ett kafé. Jag köpte en dricka till den bakade potatisen. Det var en ny sort som jag inte hade provat tidigare och när jag hade smakat så sa jag att den var riktigt god.

Efter lite snack hit och dit så undrade hon om jag inte kunde tänka mig att jobba för mig själv, slippa gå till jobbet varje dag, frihet när det gäller arbetstider och att bli ekonomiskt oberoende och börja där hon jobbade.
- Hmmm ja, nu är ju inte jag en säljare.
- Oh nä det behöver du inte vara. Du sa ju till mig att den där drickan var god och det är samma sak här. Du ska bara rekommendera de här produkterna. Det är ju inte svårt.

Så körde tugget igång. Team, hjälpa varandra till ett bättre liv, någon hon kände var ekonomiskt oberoende och bla bla bla. Företaget var Forever och hon hade satsat på rekryteringsbiten - för det var där man tjänade pengar.
Jag sa inte speciellt mycket under det här. Jag var nog mest besviken när jag insåg att det var inte så mycket att hon ville träffa mig och umgås som att försöka rekrytera mig.

När jag till slut sa att det här låter precis som Herbalife så blev hon förnärmad och sa:
-Oh nej absolut inte! Vi är inte alls som andra sådana här företag. Vår system fungerar och är mycket mycket bättre.
Oh really? tänkte jag.

Gick in på deras hemsida när jag kom hem och ser att de tog 200 spänn för en burk honung!!! Är det ens möjligt att sälja?

Det som jag inte heller förstår är att hon faktiskt har fått Starta Eget bidrag för att syssla med detta.
Är det vanligt att folk får det? Har de inga kriterier när man får sådant?

Hon arbetade som säljare innan hon började med det här och är duktig. Tycker att det är synd att hon har hamnat i det här. Jag ser på FB att hon är iväg på en massa event och det är statusuppdateringar om hur hennes mål är att om 3 år ska huset vara betalt och hon mest väl ska sitta på en kudde på stranden och kika på en solnedgång.
Citera
2015-02-19, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotSoMuch
Jag blev kontaktad av en bekant som jag inte hade träffat på ett år. Vi skulle ta en kaffe och uppdatera oss på vad som hade hänt sen sist. Självklart!

Vi träffade och gick till ett kafé. Jag köpte en dricka till den bakade potatisen. Det var en ny sort som jag inte hade provat tidigare och när jag hade smakat så sa jag att den var riktigt god.

Efter lite snack hit och dit så undrade hon om jag inte kunde tänka mig att jobba för mig själv, slippa gå till jobbet varje dag, frihet när det gäller arbetstider och att bli ekonomiskt oberoende och börja där hon jobbade.
- Hmmm ja, nu är ju inte jag en säljare.
- Oh nä det behöver du inte vara. Du sa ju till mig att den där drickan var god och det är samma sak här. Du ska bara rekommendera de här produkterna. Det är ju inte svårt.

Så körde tugget igång. Team, hjälpa varandra till ett bättre liv, någon hon kände var ekonomiskt oberoende och bla bla bla. Företaget var Forever och hon hade satsat på rekryteringsbiten - för det var där man tjänade pengar.
Jag sa inte speciellt mycket under det här. Jag var nog mest besviken när jag insåg att det var inte så mycket att hon ville träffa mig och umgås som att försöka rekrytera mig.

När jag till slut sa att det här låter precis som Herbalife så blev hon förnärmad och sa:
-Oh nej absolut inte! Vi är inte alls som andra sådana här företag. Vår system fungerar och är mycket mycket bättre.
Oh really? tänkte jag.

Gick in på deras hemsida när jag kom hem och ser att de tog 200 spänn för en burk honung!!! Är det ens möjligt att sälja?

Det som jag inte heller förstår är att hon faktiskt har fått Starta Eget bidrag för att syssla med detta.
Är det vanligt att folk får det? Har de inga kriterier när man får sådant?

Hon arbetade som säljare innan hon började med det här och är duktig. Tycker att det är synd att hon har hamnat i det här. Jag ser på FB att hon är iväg på en massa event och det är statusuppdateringar om hur hennes mål är att om 3 år ska huset vara betalt och hon mest väl ska sitta på en kudde på stranden och kika på en solnedgång.

Ja, man blir alltid lika ledsen över att de bara är 'ute' efter en. Att hon fått starta eget bidrag; vi vet ju inte vad hon sagt till dem? Man får ju bidrag om man kan visa upp en plan, och hon har säkert lagt upp den som att hon ska sälja, direktförsäljning. Tror knappast hon har sagt att hon ska ut och rekrytera folk
Var det alltså 'Foreverliving'? Trodde inte de rekryterade, bara sålde.
Citera
2015-02-19, 18:46
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotSoMuch

Är det vanligt att folk får det?

Aldrig hört talats om starta-eget-bidrag för MLM representanter. Måste undersökas.

Arbetsförmedlingen vill la hålla henne flytande längre än de sex månader som är standard att de pallar..

Forever Living är ett av de värsta, enligt min bedömning. Deras siffror är därtill höljda i dunkel.
Beklagar att du nu har en kompis mindre.
Citera
2015-03-13, 02:46
Medlem
En klasskamrat till mig blev under vår tid i gymnasiet insyltad i Amway. Detta måste varit någon gång runt 2002-2003. Det var hans far som dragit med hela familjen i detta, bortsett från en äldre (klokare!) syster som vägrade och på grund av det blev utfryst av familjen.

Då det var ett par år sedan nu är minnena vaga, men jag minns att första tecknet var att han började komma till skolan med mp3-spelaren inpluggad i öronen - konstant! Han syntes även läsa böcker på rasterna, men när man närmade sig honom vek han ihop dem och stuvade undan dem. Det kändes som om han förkovrade sig i något och han blev mindre social under ett par veckors tid. Senare insåg jag att han då lyssnade på - och läste i - Amway-material för att träna upp sina "säljfärdigheter".

Som ni säkert gissat var det vi, hans klasskompisar, som blev hans första subjekt. Han började ställa lite frågor med ett hemligt leende på läpparna, som om han visste något vi inte visste. Något han så gärna ville dela med sig av men som han inte fick - inte än. Det kunde vara frågor som "Vad ser du dig själv om 10 år? Ska du jobba på fabrik eller skulle du hellre vilja vara ekonomiskt oberoende?" Beroende på om man visade nyfikenhet eller ej vidtog en inte helt diskret gallringsprocess, där de som undrade vad fan det tagit åt honom helt enkelt inte längre var värda hans tid.

Även mig var han på och eftersom jag är (eller i alla fall var) en väldigt snäll person som vill alla väl gav jag honom de svar jag trodde han ville höra. Det tycktes göra honom glad att jag var en sådan driven person likt honom själv (vilket jag ju egentligen inte var). Än så länge nämndes dock inte själva planen på hur detta ekonomiska oberoende skulle åstadkommas utan istället kunde han säga saker som: "Har tålamod bara, jag har en sak på gång och jag vill ha med dig. Om du är intresserad, det vill säga...? Jag vill inte ta med någon på detta jag inte är helt säker på!"

Den typen av tvingande "frågor" gjorde mig illa till mods och jag anade ugglor i mossen, även om jag inte hade en susning om vad Amway var och knappt hört talas om pyramidspel.

Det dröjde dock inte länge förrän han hade lyckats rekrytera den svagaste av oss klasskamrater. Vad jag minns var första steget att man köpte någon sorts startpaket för någon (några?) tusenlappar och detta hade han nu köpt. I likhet med sin Amway-sensei talade konvertiten svävande och undvikande om det egentligen var de sysslade med. "Äh, det är nog inget för er.. Eller?" Ganska snabbt bilade de en sorts "exklusiv klubb" som retade gallfeber på oss andra: de pratade tystlåtet och avsides, utbytte menande blickar och träffades ofta efter skoltid.

Till slut kom då en inbjudan hem till klasskompisen för ett "kostnadsfritt föredrag" eller hur han nu uttryckte det. Jag tror det var fem i klassen (de som visat intresse/nyfikenhet) som blev inbjudna och hela den veckan kunde han inte sluta prata om något annat är den där kvällen. "Oj, ni kommer få se! Vänta ni bara.." Väl där ville jag bara fort därifrån då jag direkt fick de beryktade sektvibbarna; den förväntansfulla, nästan speedade stämningen - som om något livsavgörande var på väg att ske, de överdrivet uppklädda Amway-representanterna, hur värdfolket såg upp till dessa som om de vore någon sorts kändisar.

För min del var det här det tog stopp. Stekaren som höll i föredraget (som min klasskamrat viskat till mig "tjänade minst 100.000 kronor i månaden utan att jobba!") frågade rakt ut om man var A) jätteintresserad B) lite intresserad och vill veta mer eller C) inte intresserad alls. Givetvis skulle man räcka upp handen för att göra det lite pinsamt att ge "fel" svar. Jag räckte upp handen till B) men det skulle jag minsann inte gjort. För enligt föredragshållaren var det endast A-folk som var intressanta. Var man inte redan halvt frälst kunde man lika gärna gå. Och det gjorde jag!

Klasskamraten försökte ett tag till att få med mig men jag avböjde efter detta, vänligt men bestämt, hans inviter. Hur det gått sedan dess förtäljer dessvärre inte historien men jag tror knappast han blev rik på Amway.

----

Det gör mig uppriktigt sagt ledsen och rädd att läsa i detta delforum. Hur kan girigheten förmörka vår moraliska kompass till den grad att vi är beredda att sälja ut våran familj och vänner för ett löfte om att tjäna pengar? Vad är det inom oss som bryts ner av dessa MLM-scams? Min gamla klasskamrat var en go kille annars. Han hade bäst betyg i klassen. Han pappa hade sålt ett framgångsrikt företag och pensionerat sig redan i 50-års åldern. Hur kommer det sig att Amway kunde slå in en kil mellan dem och systern?
Senast redigerad av oddman84 2015-03-13 kl. 02:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in