• 2
  • 3
2017-10-31, 20:08
Medlem
ImBurnings avatar
Jag blev kontaktad via telefon av ett gammalt befäl från lumpen(han var stf kompanichef) och han försökte att lura med mig på något nytt socialt nätverk som skulle bli större än Facebook + att jag skulle tjäna pengar på att värva nya medlemmar(lura kompisar) till det. Rent generellt skulle jag tjäna pengar på att vara med i det

Jag sa att det hela luktar pyramidspel, så det bara sjunger om det. Vad då, sa han. Vad menar du med pyramidspel? Jag sa bara åt han att han aldrig behövde ta kontakt med mig igen.

När jag kollade upp det nya sociala nätverk(det var inte lätt att hitta info om det) hittade jag i alla fall att att det var några norrmän bakom det hela. Minst en(kommer ej ihåg om det var fler) hade suttit inne 6 år för bedrägerier bla rörande pyramidgspel.

Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det nya och storslagna sociala nätverket heter. Någon annan kanske vet.
Citera
2017-10-31, 20:21
Medlem
Låter som sitetalk/opn. Bara googla och se om det passar in
Citera
2017-11-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImBurning
Jag blev kontaktad via telefon av ett gammalt befäl från lumpen(han var stf kompanichef) och han försökte att lura med mig på något nytt socialt nätverk som skulle bli större än Facebook + att jag skulle tjäna pengar på att värva nya medlemmar(lura kompisar) till det. Rent generellt skulle jag tjäna pengar på att vara med i det

Jag sa att det hela luktar pyramidspel, så det bara sjunger om det. Vad då, sa han. Vad menar du med pyramidspel? Jag sa bara åt han att han aldrig behövde ta kontakt med mig igen.

När jag kollade upp det nya sociala nätverk(det var inte lätt att hitta info om det) hittade jag i alla fall att att det var några norrmän bakom det hela. Minst en(kommer ej ihåg om det var fler) hade suttit inne 6 år för bedrägerier bla rörande pyramidgspel.

Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det nya och storslagna sociala nätverket heter. Någon annan kanske vet.

Låter som Zinzino.
Citera
2017-11-30, 16:25
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Det finns en gyllene regel: Skilj på vänskap och affär/jobb!
Om jag t ex jobbar som säljare av dasspapper så skulle det aldrig falla mig in att försöka pracka på mina vänner balvis med dasspapper - inte ens en endaste rulle!
Mina vänner och bekanta umgås jag med och gör roliga saker tillsammans med.

Men i MLM-branchen får du snabbt lära dig det omvända att det är dina vänner och bekanta som är dina presumtiva kunder och dom ska du bearbeta att bli dina kunder eller ännu hellre också bli säljare.

TS berättelse har nog de flesta upplevt på ett eller annat sätt.

Och jo,även jag har - eller hade - vänner som genom åren försökt få med mig på diverse fantastiska affärstillfällen och blivit idiotförklarad när jag vägrat. Mig veterligen har inga av dessa fd vänner blivit ekonomiskt oberoende. Fd ? Jo, enda sättet att bli kvitt deras tjafs var att säga upp bekantskapen.

/ TT

Det finns undantag. Fick tips av en vän att investera i bitcoin för några år sedan, fy fan vad jag ångrar att jag inte gjorde det.
Citera
2017-11-30, 18:34
Medlem
Bitcoin är en kryptovaluta och har öht inget med MLM eller för den delen pyramidspel att göra.
innan 2011 fick du mina dem själv mrf fin "dator", eller komma överns om någon som hade gjort det,
sen några år tillbaks handlar du dem på Kryptomarknadsplatser på samma sätt som du växlar Skr mot Euro på forex

Ville din kompis att du skulle köpa lite bitcoins, eller var det någon som bara droppa bitcoin för att det låter bättre än att säga mlm/pyramidspels scam?
Citera
2017-12-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Bitcoin är en kryptovaluta och har öht inget med MLM eller för den delen pyramidspel att göra.
Bitcoin har ingenting med valuta att göra, utan är faktiskt ett klockrent exempel på ett ponzi-bedrägeri. Algoritmerna är värdelösa, det finns ingen underliggande tillgång utan priset hålls uppe för att idioter köper för att de tror att någon ska köpa det dyrare:

https://www.cnbc.com/2017/11/14/dbs-...zi-scheme.html

MLM är seriöst i jämförelse med Bitcoin.
Citera
2017-12-31, 23:30
Medlem
Som sagt. Bitcoin är en kryptovaluta. Det finns fler än 1000st kryptovalutor.

Majoritet (ink bitcoin) är en spekulativ "handelsvara" utan underligande värde ( finnns givetvis ett visst värde då det inte är gratis att bryta/mina fram coins ) men i grund o botten är det samma mekanismer som styr värdet av bitcoins som guld,svkr, din lön eller bsnaner ( googla . Googla microeconomics supply and demand. För mer utförlig info.

Att bitcoin defacto är en valuta/betalmedel förklaras enklast med att den går att handla andra varor o tjänster med ( i rätt blygsam skala. Men det är en annan disskusion)

Ett ponzi bedrägeri är något annat. Förstår liknelsen i artkeln. men det är rätt långt ifrån charles ponzis affärside (eller andra efterföljande ponzibedrägerier typ madoffs)

Mlm är helt enkelt vad förkorningen står för multi level marketing. Vare sig mer eller mindre. Kritiken är väll att många mlms glider över till pyramidspel (syns alltid/redan i kompensationsplanen) och i de fallen där "mlm produkten är "en investering" så glider det in på ponzi.

Så igen. Bitcoin och kryptovalutor har inget med mlm att göra.

Mlm är förövrigt en mycket dålig form av marknadsföring/affärsmodell (Annat än för den som startar det. Men som regel dåligt även för dem)
Citera
2018-01-01, 00:10
Medlem
F.Hansens avatar
En kompis från grundskolan bjöd in mig på ett möte, han beskrev det som en underbar chans att tjäna extra. Jag är öppen för det mesta så följde med för att se vad det var. Det visade sig att det var ett telecomföretag och MLM. Han som höll mötet sa en väldigt bra sak som jag använt mig av senare. Dock nappade jag aldrig på det hela för jag har ingen lust att involvera mig med MLM, främst för att jag inte är så bra på att inordna mig i sektliktnande hierarkier. Jag vill inte vara ägd av någon, eller vara helt under någon annans kontroll.

Lärdomen var dock väldigt bra, han sa. Vad vill du med ditt liv? Berätta det inte för mig, utan tänk på vad du vill allra mest i ditt liv och känn känslan som det ger. Sedan så säger tänker du ut ett ord, en siffra eller bokstav som symboliserar din dröm..
Man använder alltså t ex ett ord som en trigger för att känna känslan av vad som är viktigt för en och det underlättar beslutsfattande.
Han tog exemplet en röd ferrari, vilket för mig var helt värdelöst eftersom jag skiter i bilar, men alla har ju en dröm.

Har blivit inbjuden efter det av flertalet vänner för olika möten om produkter och nätverk men aldrig varit intresserad, främst enligt vad jag beskrev innan. Man hamnar i nån slags sekthierarki och måste börja anpassa sig. Dock har jag lärt mig väldigt mycket inom personlig utveckling och från personer inom MLM.

Det var en kompis inom samma telecomföretag som jag beskrev först som introducerade mig till personlig utveckling. Jag antar att det är en viss typ av person som dras till dessa nätverk, typ "trendkänsliga" personer. Sånna som ser möjligheter där andra ser sina gamla dammiga förutfattade meningar. Personligen gillar jag personlig utveckling och även mycket av säljtankarna från MLM. Det enda jag har problem med är lite som med jultidningar, när släkt och vänner måste köpa för att säljaren har dåliga skills eller produkten är weak. Skulle ett MLM med en enastående produkt dyka upp, så skulle jag nog haka på.
Citera
2018-01-01, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Skulle ett MLM med en enastående produkt dyka upp, så skulle jag nog haka på.
Skulle produkten vara enastående så skulle den inte säljas med MLM.
Citera
2018-03-05, 08:46
Medlem
KuKluxKlans avatar
Hahha. Underbar tråd jag snubblade in i.
Kommer ihåg för 15 år sedan när en kompis till mig blev inlurad i att sälja några jävla magnetgrejer. Strumpor, halsband, madrasser m.m.
Han blev tvungen att köpa något startpaket för nästan 20.000:- för att kunna börja dema produkterna.
Tilläggas kan att han inte blev så lyckosam inom detta gebit - men har nu istället startat ett ”riktigt” bolag som går bra.
Demoprodukterna ligger nog hemma hos hans föräldrar i garaget.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in