• 1
  • 2
2014-07-14, 11:49
Medlem
Ezzelinos avatar
En påfrestande bergsetapp som även innehåller en hel del utförskörning innan vilodagen. Prognoser visar att det sannolikt kommer att kunna regna tidvis.

http://www.c-cycling.com/sites/tdf14/stage10.html

Det är nationaldag, Bastiljdagen, i Frankrike, och de senaste dagarnas framgångar gör att cyklister som Rolland och Pinot i form av en utbrytning naturligtvis drömmer om att likt 2012 få en etappseger under denna årgång av TdF. Men jag tror inte att Astana och Tinkoff-Saxo kommer att tillåta det.
Jag gissar att Contador vinner etappen och börjar plocka tid på Nibali, kanske en halvminut eller något liknande.

2012 avslutade man även en etapp på La Planche des Belles Filles, Froome vann ett par sekunder före Evans och Wiggins, Nibali strax därefter.

Legenden om varför berget fått detta namn är lite pikant:

http://en.wikipedia.org/wiki/Planche_des_Belles_Filles

Citat:
According to legend, the mountain took its name from the time of the Thirty Years' War. The young women from Plancher-les-Mines, fled into the mountains to escape Swedish mercenaries as they feared being raped and massacred. Rather than surrender, they decided to commit suicide and jumped into a lake far below. One of the soldiers then took a board on which, with his dagger, he engraved an epitaph for the "beautiful girls".[1][2] A wooden statue, created by a local artist, is a reminder of the legend.[3]

Rush spelar "Bastille Day" 1976:

http://www.youtube.com/watch?v=jtK-7w0PFG0&hd=1

Bardet, Gadret och Feillu har säkert också förhoppningar om att lyckas på denna sträcka, och det vore rätt kul om en fransman lyckades. Voeckler vore väl bäst av allt.
Senast redigerad av Ezzelino 2014-07-14 kl. 12:22.
2014-07-14, 12:07
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Jag har spelat på Pinot (ryck i sista backen) och Riblon (tidig utbrytning). Sacrebleu!
2014-07-14, 12:11
Medlem
Ostrobothnias avatar
Ajdå skrev min trådstart för långsamt :P
2014-07-14, 12:15
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Ajdå skrev min trådstart för långsamt :P

Då klistrar vi in den här:

Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Mulhouse / La Planche des Belles Filles 161.5KM

Ordentligt med backar idag.

Km 30.5 - Col du Firstplan (722 m): 8.3 kilometre-long climb at 5.4% - category 2

Km 54.5 - Petit Ballon (1 163 m): 9.3 kilometre-long climb at 8.1% - category 1

Km 71.5 - Col du Platzerwasel (1 193 m): 7.1 kilometre-long climb at 8.4% - category 1

Km 103.5 - Col d'Oderen (884 m): 6.7 kilometre-long climb at 6.1% - category 2

Km 125.5 - Col des Croix: 3.2 kilometre-long climb at 6.2% - category 3

Km 143.5 - Col des Chevrères (914 m): 3.5 kilometre-long climb at 9.5% - category 1

Km 161.5 - La Planche des Belles Filles (1 035 m): 5.9 kilometre-long climb at 8.5% - category 1

+ ett spurtpris vid 39,5.

De stora GC-elefanterna kommer nog att dansa idag, så kan vara svårt för utbrytare att hålla undan om inte sådana som Rodriguez eller ngn GC som hamnat på efterkant gör en 100-% satsning.
2014-07-14, 12:21
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Då klistrar vi in den här:

Skulle vara kul att få se ett riktigt Föckler-försvar av gula tröjjan av Gallopin, men han fick ju värsta möjliga etapp att ha gult på.
2014-07-14, 12:29
Medlem
Mack-Bolans avatar
Det var klokt/smart av Astana att inte försvara gula tröjan på gårdagens etapp.
Astanas hjälpryttare har sett något bleka ut och slipper nu ansvaret att hålla täten.

Jag håller på Nibali, men tror att Contador kan ta in lite tid på dagens etapp.
2014-07-14, 13:15
Medlem
Pancevs avatar
Mer exalterad över dagens etapp än jag var igår över VM finalen
2014-07-14, 13:41
Medlem
PiusXIIIs avatar
Har inte följt cyklingen på ett tag. Det har pratats mycket om Peter Sagan och hur bra han är, men plötsligt är han långt efter. Hur bra är han egentligen?
2014-07-14, 13:43
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Har inte följt cyklingen på ett tag. Det har pratats mycket om Peter Sagan och hur bra han är, men plötsligt är han långt efter. Hur bra är han egentligen?

Han är bra, men inte tillräckligt bra för bergsetapper av denna kaliber.
Är du inte bergsget, kan du inte vinna TdF.
2014-07-14, 14:12
Medlem
Ostrobothnias avatar
Utbrytningen har redan 4 min. Ett par intressanta namn.

Giovanni Visconti (Movistar), Lieuwe Westra (Astana), Christophe Riblon (AG2R), Amaël Moinard (BMC), Thomas Voeckler (Europcar), Markel Irizar (Trek) and Arnaud Gérard (Bretagne) Joaquim Rodriguez (Katusha), Peter Sagan (Cannondale) and Jan Barta (NetApp).

Knepigt att både Movie och Astana har ryttare upp men inte Saxo, den nyss omtalade Saga fick gå i utbrytning också till skillnad från igår.

Håller en skopa på¨Riblon för VG-lagets skull
2014-07-14, 14:18
Medlem
Ezzelinos avatar
Snabbt hämtade klungan in en och en halv minut på den intressanta utbrytningsgruppen, Chavanel malde på bra där. Det är nog Rodriguez som måste satsa ordentligt uppför Petit Ballon-backen om en stund om utbrytningen, eller en del av den, ska kunna hålla, åtminstone ett tag. Voeckler är ivrig.
2014-07-14, 15:23
Medlem
Illusioners avatar
Machado... vad hände?

Trist för tävlingen om Contador bryter.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem