2014-07-17, 03:27
Medlem
Eyedols avatar
Hej gott folk,

För ca 40 minuter sedan startade en plötslig och aggresiv smärta i mellangärdet. Den ökade i kraft och efter fem-tio minuter höll smärtan en hög och jämn nivå. Jag blev lite illamående och kräktes lite. Värt att poängtera är kanske att smärtan påverkas inte av min andning eller position, gör helt enkelt ont hela tiden. Smärtan är fortfarande igång men har minskat något i kraft.

Exakt samma plötsliga smärta upplevde jag för 8-9 dagar sedan, samt en gång under juni månad. Förra gången gick smärtan över lika plötsligt som den kom, ena sekunden hade jag ont - nästa sekund var all smärta borta.

Har googlat lite och symptomen för gallstensanfall är det som passar in mest på mina symptom. Vad ska jag göra? Kontakta vårdcentralen? Vänta på att skiten försvinner av sig själv?

edit: Nu försvann smärtan helt och hållet. Fan vad skönt.. fast skumt samtidigt, fattar inte vad det är om
Senast redigerad av Eyedol 2014-07-17 kl. 03:36.
Citera
2014-07-17, 03:40
Medlem
Lololitas avatar
Låter som det ja. Du kan inte göra så mycket egentligen mer än att hålla dig ifrån fet mat och sånt som kan trigga anfall. Man kan vara känslig mot vissa saker. En läkare gör heller inte så mycket, det går över av sig själv. Har man många och kraftiga anfall kan dom dock göra en operation för att ta bort stenarna.
Citera
2014-07-17, 03:48
Medlem
Eyedols avatar
Innan nattens smärtanfall käkade jag tre osötade surdegsmackor med kaviar, vet inte om det kan ha påverkat. Minns inte vad jag käkade innan tidigare anfall.

Är osäker på huruvida jag ska gå till vårdcentralen och betala deras sketna avgift (dumsnålt) eller om jag ska låta anfallen komma och gå. Kan det utvecklas till något farligare tro?
Citera
2014-07-17, 03:59
Medlem
Lololitas avatar
Njae, det är väl egentligen väldigt ovanligt att det går så långt. Det kan om en sten fastnar utvecklas till gulsot eller att det blir inflammerat, om du får feber samtidigt är det inte bra. Men som sagt, det är i stort sett alltid ofarligt, gör bara väldigt ont. Ring sjukvårdsupplysningen nästa gång och hör efter där, då slipper man lägga onödiga pengar på besök på vårdcentralen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in