2014-07-17, 12:04
Medlem
Hej!

Vi är 4 grabbar 35-40 år som ska åka till Kroatien i morgon bitti från Skavsta. En av oss har lagt ut alla pengarna för flyg och boende 10 dagar. Tre av fyra har betalat. Igår skickade vi ett sms till den fjärde om att han inte betalat och att han skulle skicka sitt passnummer och personnummer för att vi ska kunna checka in hos på webben hos Ryanair. Han svarade inte igår men ringde precis. Han säger att han tror att han har magsår eller magkatarr och att man då behöver vila. Jag frågade honom och han ändå skulle med men han svarade att han inte visste. Jag frågade om han kontaktat vårdcentral eller vårdguiden men det hade han inte. Jag bad honom göra detta under dagen och återkomma för vi ska åka i kväll. Jag påminde honom honom om pengarna som han inte betalat trots att vi påmint honom flera gånger. Han kommenterade inte detta mer.

Tidigare har han alltid gjort rätt för sig även om han har ganska ont om pengar och varit sen med att betala ibland. Han jobbar heltid men jag tror han har skulder hon kronofogden.

Vad kan vi göra? Hur farligt är ont i magen när han misstänker magsår/magkatarr. Han kan inte ha haft ont mer än maximalt 2-3 dagar för vi umgicks i helgen och då sa han ingenting om magont. Han röker och dricker mycket vilket jag tror kan påverka detta? Om han inte följer med ska vi kräva honom på alla pengarna ändå. Flyget måste vi ju kräva men hur gör man med det gememsamma boendet som han inte kan utnyttja om han är så sjuk som han säger. Ska vi dela det på tre istället för fyra eller ska vi kräva detta också. Jag misstänker att han ljuger och att det är bristen på pengar som är problemet. Han kommer säkert säga att han inte får någon tid på vårdcentralen idag. I Kroatien ska vi bara ta det lugnt så men han kanske är rädd för att sjukvården är för dålig där om han skulle bli sämre? Snälla råd!
Senast redigerad av BobHund2 2014-07-17 kl. 12:07.
Citera
2014-07-17, 12:05
Medlem
Behöver vila
Citera
2014-07-17, 12:07
Medlem
-IamTheWalrus-s avatar
Klart han ljuger och det är bristen på pengar som gör att inte vill följa med. Självklart skall han betala och skulle gjort det för länge sen. Tveksamt dock om ni får några pengar...
Citera
2014-07-17, 12:09
Medlem
Jag troligtvis ljuger han. Man han har alltid gjort rätt för sig tidigare även om det ibland dragit ut lite på tiden. Verkar konstigt att han inte kontaktade vårdcentralen redan igår. Men vi ska ju bara chilla i Kroatien. Borde man kunna göra där precis som hemma. Möjligtvis kan jag ha förståelse om han är sjuk och inte litar på vården där om han skulle bli sämre.
Citera
2014-07-17, 12:10
Medlem
SkepticalHippos avatar
Magkatarr och magsår är inte så farligt om det inte gäller ett stort, blödande magsår. Om han tror att det är magkatarr så kan det inte vara så illa. Säg åt honom att kamma sig och köpa en ask Omeprazol (finns receptfritt på apoteket) så kommet besvären försvinna.
Citera
2014-07-17, 12:11
Medlem
-IamTheWalrus-s avatar
Vården brukar å andra sidan vara perfekt i andra länder. Speciellt för turister.
Citera
2014-07-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Magkatarr och magsår är inte så farligt om det inte gäller ett stort, blödande magsår. Om han tror att det är magkatarr så kan det inte vara så illa. Säg åt honom att kamma sig och köpa en ask Omeprazol (finns receptfritt på apoteket) så kommet besvären försvinna.

Och blödande magsår lär man väl märka och åka in akut för? Pankretit likadant för det har jag haft själv haft men nu slutat dricka helt. Borde väl inte vara någon jätterisk att åka till Kroatien med dessa besvär han beskriver?
Citera
2014-07-17, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo

Tack! Har skickat sms om detta till honom nu. Och akut blödande magsår borde man väl märka själv och åka in akut. Likadant med pankreatit som jag själv fick när jag drack förr. Låter som man likaväl kan vara i Kroatien som Sverige med de besvär han uppger?
Citera
2014-07-17, 12:27
Medlem
Men vafan fråga rätt ut är det pga brist på cash eller vad är det? Säg att ni kan bjucka om ni nu har råd med det. Gör killen rätt för sig sen är det ju skitsamma med ett lån.
Citera
2014-07-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Men vafan fråga rätt ut är det pga brist på cash eller vad är det? Säg att ni kan bjucka om ni nu har råd med det. Gör killen rätt för sig sen är det ju skitsamma med ett lån.

Ja du har helt klart en poäng med att fråga rätt ut. Nu är det inte jag som ligger ute med pengarna med ändå. Det enda är ju att han kan ta illa upp som fan om han nu är riktigt sjuk men vafan.
Citera
2014-07-17, 13:29
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobHund2
Och blödande magsår lär man väl märka och åka in akut för? Pankretit likadant för det har jag haft själv haft men nu slutat dricka helt. Borde väl inte vara någon jätterisk att åka till Kroatien med dessa besvär han beskriver?

Ja, man brukar inte fundera på vilket av dom det är. Magsår kan vara farligt, absolut, men det är ovanligt. Mycket kaffe, alkohol och fet mat kan orsaka det. Då kag själv fick det så käkade jag just omeprazol på läkares inrådan och det gick över. Vid blödande så har man svinont och kräks/bajsar blod.

Han ska ju hursomhelst betala om han inte åker. Det är inte hans fel att han fått ont men det är ju fan inte erat. Han får ta det med sitt försäkringsbolag och då nehöver han intyg från läkare som avråder honom att åka.
Citera
2014-07-17, 14:37
Medlem
Findmucks avatar
Har han nämnt några fler symptom än ont i magen? Har man magsår har man ju oftast ett antal symptom, du kan kolla här: http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-o...kdomar/Magsar/. Har han verkligen ett magsår måste han till vårdcentral och få behandling för det. Men första steget är ju så klart att gå till en läkare så de kan besluta om det är ett magsår eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in