2014-07-18, 03:20
Medlem
Gaspars avatar
Jag älskar frukt och äter det varje dag. Jag klarar inte citrusfrukter då syran är för stark för min mage. Bananer går heller inte då jag blir forstoppad. Min favorit är drakfrukt (pitahaya) men magen kan inte hantera kärnorna, men det kanske är normalt?

Men nu har det uppstått problem med vindruvor. Ca 30-60 minuter efter intag så kräks jag. Det finns väl inget speciellt i vindruvor som man kan vara allergisk mot, eller?
Senast redigerad av Gaspar 2014-07-18 kl. 03:30.
Citera
2014-07-18, 03:29
Medlem
Vetefan om du är allergisk, men problem har du. Du tål ju nästan ingenting som alla andra käkar utan svårigheter. Gå till läkare och be dom kolla din mag-tarm system, det är inte normalt att reagera på nästan allt.
Citera
2014-07-18, 03:37
Medlem
Gaspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMetalist01
Vetefan om du är allergisk, men problem har du. Du tål ju nästan ingenting som alla andra käkar utan svårigheter. Gå till läkare och be dom kolla din mag-tarm system, det är inte normalt att reagera på nästan allt.
Jag är tidigare opererad två gånger för magsår och vid senaste Gastroskopi hade jag små sår i magsäcken och tolvfingertarmen. Men detta tar jag medicin för och skall inte vara något problem.
Citera
2014-07-18, 03:56
Medlem
Vindruvor är en av de mest besprutade frukterna. Prova med ekologiska druvor kanske?!
Citera
2014-07-18, 04:22
Medlem
Strychnos avatar
Många frukters kärnor/frön innehåller ämnen som kroppen
förvandlar till gifter, tex lite olika varianter av cyanid.

Linfrön är ett bra exempel, Kroppens enzymer förvandlar
något ämne i dessa till cyanid.
Vilket endel människors magar reagerar väldigt kraftigt på.

Det kan ju vara så att du är känslig för något ämne i vindruvornas kärnor,
Dom innehåller såvitt jag vet inga ämnen som förvandlas till just cyanid,
men det kan ju vara andra ämnen i dom som bråkar med din mage.
Citera
2014-07-18, 08:39
Medlem
Flamsans avatar
Har också magsår och har även Crohns.
Jag får ont av vindruvor när mitt sår är blödande.

Frukt är inge vidare att äta när man har magsår och magkatarr. Då de flesta frukter är syrerika.
Prova red delichus äpplen det är ingen garvsyra i dom. Det är i stort sett den enda frukten jag kan äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in