• 1
  • 2
2014-07-29, 17:40
Medlem
jag behöver hjälp med att räkna på förmånsbil. Jag har ett aktiebolag och funderar på att skaffa en förmånsbil. För detta exempels skull så har jag valt en BMW 318d GT.

Leasingkostnad:
5 905kr i månaden (med halvt momsavdrag: 5314kr)
Fundering: Detta betalas av företaget om jag har förstått det rätt? Jag antar att skatt, försäkring, etc, tillkommer och att dessa kostnader kan betalas av företaget?

Förmånsvärde (50% skatt):
per månad netto: 2038kr
per månad brutto: 4075kr

Fundering: Förmånsvärdet är beskattningsbart så jag måste betala skatt på den summan, korrekt? Jag tar just nu ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt. Adderas förmånsvärdet så att jag kommer att få betala 50% skatt på förmånsvärdet? Om ja, så skulle jag i teorin kunna gå ner i lön motsvarande summan av förmånsvärdet för att bara betala ca 30%, dvs 1222kr?

om jag har förståt allt rätt, vilket jag tvivlar på, så skulle företaget stå för 5300kr i månaden (+ tillkommande kostnader för skatt, försäkring, etc) och att jag som anställd i mitt eget företag får skatta mellan 1222-2038kr. så totalkostnaden skulle bli ca 7338kr?
Citera
2014-07-29, 20:44
Medlem
Det tillkommer sociala avgifter på förmånsvärdet också. 31,42% * 4075 = 1.280:-

Så kostnaden blir:

Leasing kostnad 5.314:-
Förmånsvärde 4.075:-
Sociala 1.280:-

Totalt 10.669:-

Utbetalningen blir:

Leasing 5.905:-
Skatt 2.038:-

Totalt 9.223:-

Dessutom läggs hela förmånsvärdet till din inkomst så du måste gå ner 4.075:- i månaden för att ligga kvar under brytpunkten.
Senast redigerad av Urmelkotten 2014-07-29 kl. 21:05.
Citera
2014-07-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Det tillkommer sociala avgifter på förmånsvärdet också. 31,42% * 4075 = 1.280:-

Så kostnaden blir:

Leasing kostnad 5.314:-
Förmånsvärde 4.075:-

Totalt 10.669:-

Utbetalningen blir:

Leasing 5.905:-
Skatt 2.038:-

Totalt 9.223:-

Dessutom läggs hela förmånsvärdet till din inkomst så du måste gå ner 4.075:- i månaden för att ligga kvar under brytpunkten.

Fast förmånsvärdet är ju ingen kostnad så bolagets kostnad är bara 5314+1280=6594 kr.
Citera
2014-07-30, 16:52
Medlem
Sänker du lönen för att stanna under brytpunkten så blir ju din nettokostnad betydligt högre, för att inte säga att din nettokostnad privat blir exakt förmånsvärdets storlek.

Kostnaden för företaget blir såklart leasing+skatt+försäkring+sociala på förmånsvärdet (sist posten försvinner om du väljer att sänka din lön, så att den blir densamma "inkl förmån", men då betalar du istället "mer" privat).

Tänk på att, om du betalar drivmedel privat så är den skattefria delen av milersättningen BETYDLIGT lägre när du kör förmånsbil! (6,50kr/mil med dieselförmånsbil istället för 18kr/mil).

Detta sistnämnda är rätt kul, för det innebär för min egen del, när jag snart står inför att byta ut min 3 år gamla förmånsbil till en ny "liknande" eller köper loss den jag har, privat, får en väldig nettoskillnad i min plånbok (som LÄTT hanterar värdeminskning, service, underhåll på milen) när jag ökar min milersättning + får ut mer nettolön. För företaget är det ungefär samma - de slipper leasingavgiften, men får högre milersättningskostnad på mig som anställd.

Nåja. Hoppas du fick något matnyttigt ur det hela.

Min slutsats vad gäller förmånsbil är i alla fall att det kanske är vettigast att köra 3 år förmånsbil, sedan köpa loss bilen privat, köra 3 år till, sen ta ut ny förmånsbil. Blir en bra totalaffär för mig. Men det beror såklart mycket på hur många mil man kör per år också.

Jag har räknat mig less - kan konstatera såhär: Det är dyrt att köra ny bil! Men trevligt.
Citera
2014-07-31, 10:21
Medlem
tack alla för era svar. Då hade jag räknat någorlunda rätt då.

Psike, jag pratade med en bekant om detta och han avrådde mig bestämt från att skaffa förmånsbil eftersom det är mitt eget företag. Han menade att om jag hade jag varit anställd på ett företag som inte var mitt så hade det varit förmånligare. Och det kan jag ju hålla med om. Men att skaffa förmånsbil via sitt eget företag måste väl ändå vara bättre än att skaffa den privat?
Citera
2014-08-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sundown
tack alla för era svar. Då hade jag räknat någorlunda rätt då.

Psike, jag pratade med en bekant om detta och han avrådde mig bestämt från att skaffa förmånsbil eftersom det är mitt eget företag. Han menade att om jag hade jag varit anställd på ett företag som inte var mitt så hade det varit förmånligare. Och det kan jag ju hålla med om. Men att skaffa förmånsbil via sitt eget företag måste väl ändå vara bättre än att skaffa den privat?

Ur vilket perspektiv då? Om du køper/leasar bilen privat så kommer du få betala leasingskostnad eller lånekostnad beroende på hur du finansierar bilen.

Om du tar en førmånsbil så kommer føretaget betala leasingkostnad PLUS skatt på ditt førmånsværde PLUS arbetsgivaravgifter på ditt førmånsværde. Hur skulle det vara bættre?

Att skaffa førmånsbil via føretag ær næstan alltid en dyrare løsning æn att skaffa den privat av ovanstående skæl. Dæremot ær det så att kostnaderna førdelas mellan anstælld och arbetsgivare så det ær alltid dyrare før føretaget och billigare før den anstællde om man inte gør ett bruttoløneavdrag.

Men i detta fall ær det ditt eget føretag så då ær det en sæmre løsning att ta en førmånsbil æn att ta den privat.
Citera
2014-08-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ur vilket perspektiv då? Om du køper/leasar bilen privat så kommer du få betala leasingskostnad eller lånekostnad beroende på hur du finansierar bilen.

Om du tar en førmånsbil så kommer føretaget betala leasingkostnad PLUS skatt på ditt førmånsværde PLUS arbetsgivaravgifter på ditt førmånsværde. Hur skulle det vara bættre?

Att skaffa førmånsbil via føretag ær næstan alltid en dyrare løsning æn att skaffa den privat av ovanstående skæl. Dæremot ær det så att kostnaderna førdelas mellan anstælld och arbetsgivare så det ær alltid dyrare før føretaget och billigare før den anstællde om man inte gør ett bruttoløneavdrag.

Men i detta fall ær det ditt eget føretag så då ær det en sæmre løsning att ta en førmånsbil æn att ta den privat.
Skatten på förmånsvärdet betalas av den anställde, ej företagskostnad. I de flesta fall får företaget lyfta av halva momsen på leasingkostnaden, detta ej möjligt om den ägs privat.

Vad som inte framgår alls är om bilen skall nyttjas enbart privat eller även i tjänsten, och i så fall i vilken utsträckning. I princip lönar det sig bäst att ha förmånsbil om du kör mycket privat.
Citera
2014-08-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skatten på förmånsvärdet betalas av den anställde, ej företagskostnad. I de flesta fall får företaget lyfta av halva momsen på leasingkostnaden, detta ej möjligt om den ägs privat.

Vad som inte framgår alls är om bilen skall nyttjas enbart privat eller även i tjänsten, och i så fall i vilken utsträckning. I princip lönar det sig bäst att ha förmånsbil om du kör mycket privat.

den kommer inte att nyttjas speciellt många km i tjänsten, utan det är en ren förmånsbil. Jag kör kanske max 2000 mil om året.
Citera
2014-08-04, 19:55
Medlem
Vill man nödvändigtvis köra en ny bil så är det i princip alltid förmånligare att låta företaget leasa den och skatta för förmånen än att köpa bilen privat så länge den kostar under 7,5 basbelopp.

1. Förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden för att äga en ny bil inräknat värdeminskning, försäkring, service, reparationer, tvätt etc.

2. Företag får ofta erbjudanden om nettoprissatta bilar anpassade efter rådande skatteregler, dessa rabatter är svårare att få privat.

3. Företag får lyfta halva momsen på leasingen vilket motsvarar ca 5% av bilens pris om restvärdet är satt till 50%.

4. Företaget kan kostnadsföra och dra av all moms på vinterdäck, service, biltvätt, däckskifte etc.

Efter ca tre år däremot så är det bättre att köpa ut bilen privat då ägarkostnaden ofta understiger förmånsvärdet mht att värdeminskningen avtar.
Citera
2014-08-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Men nu ær det ju tydligen hans eget bolag så han betalar i slutændan allt. Både det som ligger på privatpersonen och det som ligger på føretaget.

Den TOTALA økningen av utgifter blir ju større om man tar en bil på firman jæmført med om man tar samma bil, med samma finansiering, privat.

Dæremot så ær det, som sagts tidigare, næstan alltid førmånligare før den anstællde att ta en førmånsbil på føretaget, ur ett privatekonomiskt perspektiv æn att køpa den sjælv.
Senast redigerad av Urmelkotten 2014-08-06 kl. 13:35.
Citera
2014-08-06, 14:43
Medlem
Citat:
Men nu ær det ju tydligen hans eget bolag så han betalar i slutændan allt. Både det som ligger på privatpersonen och det som ligger på føretaget.

Den TOTALA økningen av utgifter blir ju større om man tar en bil på firman jæmført med om man tar samma bil, med samma finansiering, privat.

Dæremot så ær det, som sagts tidigare, næstan alltid førmånligare før den anstællde att ta en førmånsbil på føretaget, ur ett privatekonomiskt perspektiv æn att køpa den sjælv.

Jag är inte säker på att utgifterna totalt sett blir större om man tar en förmånsbil. Alla kostnader bolaget tar är ju bara 78 % av de kostnader privatpersonen får! då har man inte tagit hänsyn till momsen! som ju minskar kostnaderna ytterligare, iallafall avseende de momsbelagda kostnaderna som underhåll och reparationer.
Citera
2014-08-06, 19:57
Medlem
Citat:

Att det är ts eget bolag förändrar ju inte det faktum att en kostnad på företaget som är avdragsgill i rörelsen alltid blir lägre än vad samma utgift skulle bli om den skall regleras privat med skattade medel (som dessutom företaget fått betala arbetsgivaravgifter för). Kostnaden för underhåll och reparationer kan företaget dessutom i allmänhet lyfta momsen på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in