• 1
  • 2
2014-07-31, 23:05
Medlem
Tom1as avatar
Inom vilken branch jobbar du? Som egen företagare skulle du kanske kunna få fler kunder än bara din nuvarande arbetsgivare.
Citera
2014-08-01, 11:23
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snokfan
Exakt det han borde göra om han vill bli av med dig med den här metoden, då misstänker du ju inget. Att berömma någon kostar inte ett skvatt, dessutom kan det ge dig en känsla av att du kommer få goda vitsord från honom till ev ny arbetsgivare i framtiden.

okej, så när jag är klar med ett jobb och jag själv känner mig nöjd och tyckte det gick fort och bra.

Han kommer förbi och kollar på det och säger "bra, det ser bra ut. "och sen går vi till nästa grej.

Då tror du nan menar innerst inne "jävla horunge jag vill bara bli av med dig, fan snart ska jag köpa lös dig, du gör ju tammefan ingen nytta alls!"
Citera
2014-08-01, 11:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
okej, så när jag är klar med ett jobb och jag själv känner mig nöjd och tyckte det gick fort och bra.

Han kommer förbi och kollar på det och säger "bra, det ser bra ut. "och sen går vi till nästa grej.

Då tror du nan menar innerst inne "jävla horunge jag vill bara bli av med dig, fan snart ska jag köpa lös dig, du gör ju tammefan ingen nytta alls!"

Ställ dig frågan: vad hindrar att din arbetsgivare en tid efter att du blivit egen helt enkelt slutar att köpa tjänster av dig?

Visst, ställ frågan "om jag blir egen, går du med på att förbinda dig att köpa tjänster för minst x kr per månad under y månader?"

Som någon annan sa så får du förvisso friheten att skaffa flera kunder.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-08-01 kl. 12:02.
Citera
2014-08-01, 11:59
Medlem
Getings avatar
Jag tänker gissa vilt på att du är någon form av anläggare, eftersom du stämplar på vintern.

F-skattar du ska du göra det för att du vill sköta dig själv, du kommer inte bli rikare precis...

Du kommer kunna bli hemskickad så fort du inte behövs. Är det snålt med jobb kommer "chefens" anställda prioriteras, och du kommer komma i sista hand.

Går något du gör åt helvete är det ditt problem att fixa det, även om det innebär många långa kvällar med arbete du inte kan fakturera.

Du kanske kommer få tre gånger så mycket pengar, inte tre gånger så hög lön.

Fördelarna är ju å andra sidan att du styr dig själv ännu mer, vill du ha nya/andra verktyg köper du dom osv.

Själv kör jag båda, är anställd, men har en del saker som jag hyr ut till min chef när dom behövs.
Citera
2014-08-01, 12:34
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ställ dig frågan: vad hindrar att din arbetsgivare en tid efter att du blivit egen helt enkelt slutar att köpa tjänster av dig?

Visst, ställ frågan "om jag blir egen, går du med på att förbinda dig att köpa tjänster för minst x kr per månad under y månader?"

Som någon annan sa så får du förvisso friheten att skaffa flera kunder.

mjo det är ju den stora nackdelen.. Att jag kan bli utan någonting alls och ingen rätt att stämpla. Så all trygghet försvinner.

Men jag vet att det är lite jobb på vintern för honom men nu har han svinmycket att göra och även fullbokad tills nästa sommar/höst slut. Jag har inte tillräckligt med pengar för att inte stämpla om jag blir arbetslös nån månad i vinter. Men om jag sedan jobbar åt honom igen nästa vår, så tror jag att det är bäst för mig att skaffa FA-skatt med högre lön och själv lägger undan visst mycket i månaden för eventuell arbetslöshet.

Då slipper man att gå till arbetsförmedligen och skicka in kassakort etc, så kan man ju som du sa också söka jobb själv genom sitt företag.
Citera
2014-08-01, 12:37
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geting
Jag tänker gissa vilt på att du är någon form av anläggare, eftersom du stämplar på vintern.

F-skattar du ska du göra det för att du vill sköta dig själv, du kommer inte bli rikare precis...

Du kommer kunna bli hemskickad så fort du inte behövs. Är det snålt med jobb kommer "chefens" anställda prioriteras, och du kommer komma i sista hand.

Går något du gör åt helvete är det ditt problem att fixa det, även om det innebär många långa kvällar med arbete du inte kan fakturera.

Du kanske kommer få tre gånger så mycket pengar, inte tre gånger så hög lön.

Fördelarna är ju å andra sidan att du styr dig själv ännu mer, vill du ha nya/andra verktyg köper du dom osv.

Själv kör jag båda, är anställd, men har en del saker som jag hyr ut till min chef när dom behövs.

Okej, ja som det är nu så tar han in en annan som har eget. och jag blir alltid prioriterad att jobba känns det som. Jag vet ju inte om det är för att den personen vill ha lite ledigt på sommarn eller om det är för
att jag ska jobba mer. Men jag har iaf sagt att jag vill jobba så mycket det går. Så det kan ju vara därför han låter mig jobba jättemycket..

Den personen är dock inte lika "kvalificerad" som mig, och kan inte göra jobb helt ensam och behöver lite mer instruktioner och så för hur allt ska gå till och sådant. Så det kan också vara en anledning.
Senast redigerad av QkNN 2014-08-01 kl. 12:39.
Citera
2014-08-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Så nu har jag kommit på en sak.

Jag som löntagare tvingas alltså att betala inte bara skatt. Utan även arbetsgivaravgift som är lite dolt(det dras på min lön såklart, men åt andra hållet)

Sjukt att det är 33% avgift bara för att finansiera soc bidrag etc.

Fick ett erbjudande om att 3dubbla min lön om jag skaffade F-skatt och fakturerade min nuvarande arbetsgivare istället.

Fördelar/nackdelar?

Det stæmmer inte att arbetsgivaravgifter ær en skatt som dras på din løn och som du betalar. Det ær en avgift arbetsgivaren betalar som beræknas på din løn. En viss skillnad.

Nær han sæger att han ska 3 dubbla din løn menar han inklusive eller exklusive moms?

Dessutom ær det som de andra sæger i tidigare inlægg. Du tappar alla former av anstællningstrygghet om du blir konsult. Dessutom får du stå før alla skatter, avgifter och førsækringar etc. sjælv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in