2014-08-04, 11:33
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Tjena

Bakgrund: Jag är intresserad av att köpa en fastighet utomlands som en investering på lång sikt. Fördelarna är att strukturen för omhändertagandet av både uthyrningen och själva huset är 100% standardiserad. Det innebär att det enda du behöver göra är att äga huset och kommunicera med dom företag du anlitar för att ta hand om uthyrning och underhåll. Det jag upptäckt är att även vid en relativt låg uthyrnings-beläggning och hög belåningsgrad kan detta vara hyfsat lönsamt.

Har en huvudfråga: Skulle en bank låna ut t ex 85% av köpesumman till ett nystartat AB (syfte att bara driva denna uthyrnings-business) med en färdig affärsplan och en tydlig kalkyl gällande hög/låg beläggning tror ni?

Tanken är att se detta lite som en retirement-plan och amortera merparten av eventuella vinster på huslånet.

Finns ju 100 följdfrågor om detta, men detta är den viktigaste så jag vill inte krångla till det.

Vad tror ni? Erfarenheter?

Kan tillägga att jag själv har ett annat lönsamt hobby-företag och huslån hos tänkt bank redan (d v s jag är en bra kund). Dock vill jag inte höja min privata belåningsgrad mer än kanske 15% av köpesumman helst.

/V_V
Citera
2014-08-04, 13:59
Bannlyst
Skulle tro du får svårt att få lån i en svensk bank till fastighetsköp utomlands
Citera
2014-08-04, 16:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Vilken land gäller det? Spontant kommer banken vara väldigt tveksam. Gäller det ett nordiskt land, där banken lätt kan utmäta säkerheten, kommer de vara mer positiva.
Citera
2014-08-04, 17:14
Medlem
Hej! Normalt så kräver banker ca 30-35% kontantinsats vid köp av kommersiell fastighet i Sverige. Om det nu dessutom är ett nystartat AB och fastigheten ligger utomlands så finns det ju en viss risk att banken både säger nej eller kräver ännu större kontantinsats. Det bästa är ju att börja med att fråga din bank hur de ställer sig till fastighetsköp utomlands. Men kontantinsats på 15% lär aldrig räcka om du inte har säkerheter i form av andra fastigheter eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in