2014-08-25, 20:44
Medlem
Hej,

Jag tog för ett år sedan examen och fick direkt därefter ett vettigt jobb. Problemet är att jag i princip har bränt varje krona på skit, varje månad sedan dess.
Detta har på senare tid gjort mig ofantligt stressad då det enda sparkapitalet jag har är några tusenlappar.

Nu har jag efter att ha läst åtskilliga trådar om månadssparande bestämt mig för att månadsspara i fonder.
Jag har tänkt lägga 6000 kronor varje månad och eventuellt mer i slutet av månaden om jag inte har levt upp resten av lönen.

Fonderna jag har tänkt köra på är:
  • Spiltan Investmenbolag
  • Avanza Zero
  • Didner & Gerge Smålag

Där jag sätter in 2000 kr / fond

Fråga 1: Är ovan nämnd kombination av fonder något att ha?
Fråga 2: Jag och min flickvän bor just nu i en hyresrätt, men vill inom kanske 7 år skaffa en större bostadsrätt. Är en sparhorisont på 7 år på tok för kort?
Citera
2014-08-25, 22:43
Medlem
Køp lågt sælj høgt. Du kommer eventuellt få sæølja dina fonder till lægre pris æn du køpte dom, eller inte fåp ut maximal vinst, men vet du vilken sparhorisont du har så ta +-2år och ta ut pengarna om dom går upp en del.

Skulle råda dig att ha ~30k på ett vanligt sparkonto som buffert, om hunden blir dålig, bilen går sønder eller flickvænnen behøver en ny njure, t.ex
Citera
2014-08-25, 22:50
Medlem
Först och främst kul att du vill spara, när du ser ditt kapital växa kommer du inse hur jäkla mycket roligare det är att spara och ha en ordnad ekonomi än att slösa pengar på onödigt skit varje månad.

Jag tycker det är bra fonder du valt, om än 100 % svenska bolag, kanske hade det passat att byta Spiltan-fonden mot någon global/usa/asien/tillväxtfond eller liknande. Så får du lite geografisk spridning.

Sen tror jag personligen (observera tror) att börsen kommer se en nedgång den närmaste tiden så personligen har jag mycket räntefonder istället för aktiefonder (som du listat).

På lång sikt däremot (de 7 år du nämner) så bör du ha 100 % aktiefonder.

Summa summarum: Om du bara vill lägga upp ett månadssparande nu som sedan ska ligga i 7 år, så välj aktiefonder (exempelvis de du listade) men om du tror dig kunna tajma marknaden, vilket är svårt, och vara aktiv så kan du kolla in räntefonder också.
Citera
2014-08-26, 14:58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Køp lågt sælj høgt. Du kommer eventuellt få sæølja dina fonder till lægre pris æn du køpte dom, eller inte fåp ut maximal vinst, men vet du vilken sparhorisont du har så ta +-2år och ta ut pengarna om dom går upp en del.

Skulle råda dig att ha ~30k på ett vanligt sparkonto som buffert, om hunden blir dålig, bilen går sønder eller flickvænnen behøver en ny njure, t.ex
Det sämsta rådet någonsin. Det smartaste är givetvis att ha en 10+årig sparhorisont, och då går du på plus oavsett vad som händer. Helst 20+ år.
Citera
2014-08-27, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det sämsta rådet någonsin. Det smartaste är givetvis att ha en 10+årig sparhorisont, och då går du på plus oavsett vad som händer. Helst 20+ år.
Nej. Nu ger du svartvita och delvis felaktiga råd (igen). Dessutom är det svårt att ha en sparhorisont som är längre än det mål man vill uppnå med sparandet. Om TS vill köpa en bostad om sju år hjälper det föga att berätta hur mycket bättre det är att spara längre.

Till TS - jag tycker du är på rätt spår. Din personliga riskaversion bör avgöra hur du ska allokera kapitalet mellan aktier och optioner/ränta. Rimligen börjar du med att läsa in dig på ämnet så du slipper lyssna på en-blind-leder-en-blind som i detta fall råkade vara den anonyme hedonisten. Det finns många riktigt enkla men bra böcker på ämnet.
Citera
2014-08-27, 16:09
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Nej. Nu ger du svartvita och delvis felaktiga råd (igen). Dessutom är det svårt att ha en sparhorisont som är längre än det mål man vill uppnå med sparandet. Om TS vill köpa en bostad om sju år hjälper det föga att berätta hur mycket bättre det är att spara längre.

anonym.hedonist målar upp världen i svart och vitt och utgår ifrån förenklade modeller från sitt pojkrum i Helsingfors, det är inte första gången i detta forum. Alla har inte en sparhorisont på 20-30 år och alla vill inte bli ekonomiskt oberoende på bekostnad av allt annat här i livet.

Till TS. Om du har en sparhorisont på mellan fem och tio år skulle jag råda dig att lägga det mesta i räntefonder eftersom jag också tror att börsen kommer att falla stort snart. Jag vet naturligtvis inte säkert, det gör ingen. När (om) du kan köpa fondandelar billigt, köp högrisk för en del så ordnar det sig nog. Jag tycker du gör rätt, bra att du har insett att det är skönt att ha ordning och reda på sin ekonomi. Friskt vågat är hälften vunnet!
Citera
2014-08-27, 21:31
Medlem
Tycker du har gjort fina val TS. Jag skulle som redan nämnt även lägga till någon global fond så du inte har alla ägg i Sverige, exempelvis SPP aktiefond global.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in