Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-08-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutsad
Hej
Jag har flera sjukdomar och lever med kronisk smarta. Efter att ha atit citodon i 15 ar sa fungerar de inte langde och nu ater jag 40mg oxycodon 3 ggr per dag. Jag har aven minst ett diskbrack. Har haft det i 4 ar och det har inte lakt ut. Nar de har rontgat sager de att de inte ser tillrackligt for att kunna gora en operation, sa jag gar aven pa en nervsmartstillande medicin som heter gabapentin.
Jag har aven kronisk huvudvark och kronisk migran. Nu far jag botoxinjektioner mot migranen och de har antligen borjat fungera. Fran att ha legat runt 18 dygn per manad i migran sa ar jaf nere pa runt 5.
Jag har tvingats slappa alla mina drommar, jag ar 31, men har aldrig fatt vara ung. Jag kan inte arbeta, har inga arbetskamrater att traffa, jag bara ar har hemma sjalv nar killen jobbar.
Jag har tre drommar kvar i livet, att gifta mig, fa barn, och bo i ett hus pa landet. Min kille sager att "aktenskap ar helt meningslost" om det da ar sa meningslost, varfor kan han inte gora det for min skull, sa att jag bara en enda dag i mitt liv kan fa kanna mig fin och speciell?

Min andra drom, att fa barn, hur ska det kunna ga med de medeciner jag behover, jag ar radd att smartan utan dem gor att jag kommer att ta livet av mig, samtidigt som jag vet att manga med fibromyalgi (som bara at en av de sjukdomar jag har) mar mycket battre nar de ar gravida, battre an de gjorde innan med medicin.

Drom dtre, vad ar det for vits med den, jag kan val lika garna sitta ensam och ha ont i en lagenhet som i ett hus.

Jag skulle sa garna vija fa ut nagonting av livet. jag vill ha ett barn jag kan ge allt jag inte fick.

Jag orkar inte, vad ska jag gora?
Inse att barn r arbete, arbete och ter arbete 24/7.
Ett vanligt arbete r p heltid max 40 timmar i veckan och resten av tiden r du ledig. Skaffar du barn kan du aldrig ta en dag ledigt fr att du har ont eller migrn. Du och din kropp mste orka alla dagar i veckan. Barn behver stimulans. Mycket fysisk stimulans.
Ditt barn kommer aldrig att f uppleva en pigg och glad mamma som orkar. Ditt barn kommer aldrig att f uppleva familjeaktiviteter ihop med dig som cykling, klttring, vandring, paint ball o.s.v. Sommaren nr de andra familjerna spelar beach volleyboll, simmar, brnnboll, fotboll, tennis o.s.v fr ditt barn vara hemma fr mamma kan inte skjutsa, flja med eller delta. Vill du verkligen utstta ett barn fr det hr?
Citera
2014-08-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Inse att barn r arbete, arbete och ter arbete 24/7.
Ett vanligt arbete r p heltid max 40 timmar i veckan och resten av tiden r du ledig. Skaffar du barn kan du aldrig ta en dag ledigt fr att du har ont eller migrn. Du och din kropp mste orka alla dagar i veckan. Barn behver stimulans. Mycket fysisk stimulans.
Ditt barn kommer aldrig att f uppleva en pigg och glad mamma som orkar. Ditt barn kommer aldrig att f uppleva familjeaktiviteter ihop med dig som cykling, klttring, vandring, paint ball o.s.v. Sommaren nr de andra familjerna spelar beach volleyboll, simmar, brnnboll, fotboll, tennis o.s.v fr ditt barn vara hemma fr mamma kan inte skjutsa, flja med eller delta. Vill du verkligen utstta ett barn fr det hr?

Struntprat! Finns mnga mnniskor med grava funktionshinder som inte kan g eller rra sig normalt som r utmrka frldrar.Dessutom r TS varken ensamstende eller innehar ett heltidsarbete.
r partnern verens och inser att han kommer att bli lite mer behvd n vilken pappa som helst r det egentligen en sak TS br diskutera med sin lkare. Oxycodon ger inga fosterskador men kan ge andra problem . Gabapentinet br du sluta med helt undergraviditeten .Du mste vara instlld p rtt medicin INNAN du blir gravid.
Citera
2014-08-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Struntprat! Finns mnga mnniskor med grava funktionshinder som inte kan g eller rra sig normalt som r utmrka frldrar.Dessutom r TS varken ensamstende eller innehar ett heltidsarbete.
r partnern verens och inser att han kommer att bli lite mer behvd n vilken pappa som helst r det egentligen en sak TS br diskutera med sin lkare. Oxycodon ger inga fosterskador men kan ge andra problem . Gabapentinet br du sluta med helt undergraviditeten .Du mste vara instlld p rtt medicin INNAN du blir gravid.
Det r just det som r grejen. TS kan inte ens arbeta. Det handlar inte om att kunna g eller rra sig normalt. Det handlar om att inte kunna gra ngonting alls. Inte ens 25% arbete klara TS. Partnern kommer inte att vara lite mer behvd. Partnern kommer att vara ensamstende frlder med en sambo(TS) som ocks mste tas om hand.
Dessutom s r det en skrna att det finns mnga gravt funktionshindrade som r utmrkta frldrar. Det r alltid s att runt omkring de gravt funktionshindrade finns en uppsj av andra mnniskor som tar hand om barnen. Vnner, slktingar och assistenter.
Citera
2014-08-27, 23:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Nej, det finns det inte. Mnniskor som behver std av andra fr att klara det dagliga r inte utmrkta frldrar.

Citat:
Ja, det r en sak mellan henne, mannen och lkaren - men som orrlig blir hon ingen "utmrkt" frlder.
Citera
2014-08-27, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det finns det inte. Mnniskor som behver std av andra fr att klara det dagliga r inte utmrkta frldrar.

Ja, det r en sak mellan henne, mannen och lkaren - men som orrlig blir hon ingen "utmrkt" frlder.

Barn har i alla tider vxit upp och blivit normala trots alla svrigheter. Det r bara att titta bakt i tiden och utomlands i de fattigare delarna. Det hr ljliga kravet p att allt ska vara s perfekt lurar nog en hel del p det viktigast som finns i livet (enligt de flesta). I det hr fallet s lever TS i ett extremt vlfrdsland och har hon en man som kan prestera, s vad r problemet?

Ge fan i att hlla p att moralisera om mnniskor ska skaffa barn eller inte. Det r inget rttighet att f barn; det r en gva och det r inget andra bestmmer ver.
Citera
2014-08-28, 09:47
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av eirene88
Barn har i alla tider vxit upp och blivit normala trots alla svrigheter. Det r bara att titta bakt i tiden och utomlands i de fattigare delarna. Det hr ljliga kravet p att allt ska vara s perfekt lurar nog en hel del p det viktigast som finns i livet (enligt de flesta). I det hr fallet s lever TS i ett extremt vlfrdsland och har hon en man som kan prestera, s vad r problemet?

Ge fan i att hlla p att moralisera om mnniskor ska skaffa barn eller inte. Det r inget rttighet att f barn; det r en gva och det r inget andra bestmmer ver.
Problemet r inte huruvida barn som vxer upp med en kroniskt sjuk frlder blir "normala" eller inte (vad du nu menar med det...). Det r ju fr sin egna skull man inte br skaffa barn om man r sjukpensionr. Men det kanske r svrt att frestlla sig om man inte r kroniskt sjuk sjlv, har vuxit upp med en frlder som har blivit kroniskt sjuk eller har ngon annan i sin nrhet som r det. Att ta hand om ett barn r, som du vet, ett anstrngande och energikrvande arbete fr oss som inte r sjuka. Vad r det d fr en som redan r fysiskt begrnsad av smrta m.m.?
Citera
2014-08-28, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Problemet r inte huruvida barn som vxer upp med en kroniskt sjuk frlder blir "normala" eller inte (vad du nu menar med det...). Det r ju fr sin egna skull man inte br skaffa barn om man r sjukpensionr. Men det kanske r svrt att frestlla sig om man inte r kroniskt sjuk sjlv, har vuxit upp med en frlder som har blivit kroniskt sjuk eller har ngon annan i sin nrhet som r det. Att ta hand om ett barn r, som du vet, ett anstrngande och energikrvande arbete fr oss som inte r sjuka. Vad r det d fr en som redan r fysiskt begrnsad av smrta m.m.?

Att skaffa barn r en egoistisk grej och f barn nskar att de aldrig blivit fdda. Men det r klart att mnga barn senare i livet inser att de hade velat ha andra frldrar. Sjlv vill jag inte uttala mig p den punkten... Man har de frldrarna man har och de r de enda man har. Det samma gller ens egna barn, t.ex. min barn. De fr gra upp med mig senare i livet om deras barndomar.

Men det r klart vet man att man inte orkar vara frlder ens om man har std i frldraskapet. D r det illa. Det kanske r nnu mer illa i TS fall att hennes man mste vara dessutom frlder till henne med om man sger s. D gr det ju inte liksom. Det r inte rimligt. Ja nu begick jag vl nstan sjlv ddssynden att uttala mig om ngot jag egentligen inte har att gra med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in