Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-27, 17:53
Medlem
Jag ska bli miljonär! Det är ett mål som jag ska nå, och mina förhoppningar är att fixa det på 4,5 år.

Privatekonomi idag:
Värdepapper: 375 000
Lån: 200 000
Netto: +175 000

Min "nettoförmögenhet" ska alltså växa 825 000 sek på 54 månader.

Tanken är:
0-1 år
Köpa lägenhet
Månadsspara 10 000 i Avanza Zero

1-2 år
Månadsspara 11 000 i Avanza Zero

2-3 år
Månadsspara 12 000 i Avanza Zero

3-4,5 år
Månadsspara 13 000 i Avanza Zero

= Nettoförmögenhet på +1 000 000 sek
----------------------------------------------------------------------------------

För att detta ska generera i 1 miljon förutsätts följande:
- Lägenheten ökar i värde med 2% (genomsnitt/år)
- Avanza zero ökar med 7% (genomsnitt/år)
- Insättningarna görs till ett investeringssparkonto med ränta på 2% (genomsnitt/år)

----------------------------------------------------------------------------------

Detta är alltså rätt så optimistiskt räknat och det enda jag kan vara säker på är att det inte faller ut precis som planerat. Förslag på hur jag förvaltar mina tillgångar på annat sätt för att nå mitt mål??
Citera
2014-08-27, 18:06
Moderator
Diablo1118s avatar
Skulle kunna öka risken och satsa på andra fonder eller aktier.

Sen skulle jag inte räkna in min bostad i mitt sparande främst för att jag inte ser det som en investering utan en livsnödvändighet. Du behöver någonstans att bo även efter 4.5 år.

Hur tänkte du betala för lägenheten?
Citera
2014-08-27, 18:28
Medlem
Hade valt lite aktier med, stabila bolag som delar ut fin vinst.. t.ex. Hennes och mauritz, investmentbolag.. Men lycka till själv har jag som blygsamt mål att bli det innan jag är 30 iaf (18 nu) 70k i värdepapper just nu så ska nog lyckas
Citera
2014-08-27, 18:48
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Köpa lägenhet
Har du glömt att ta med ränta och amorteringar på detta lån i din beräkning?
Citera
2014-08-27, 19:56
Medlem
Att bli miljonär på 4.5 år är inga konstigheter, även om din kalkyl kanske ser lite optimistisk ut. Sen kan man aldrig styra över börsen. Det finns inga garantier för att den går upp över en 5års period, även om det är troligt. Oavsett vart du landar så är det ett bra upplägg.
Citera
2014-08-27, 20:16
Medlem
SparkMans avatar
Fast om du har nettotillgångar på 175k redan blir det ju inte riktigt så att du blir miljonär på 4,5 år om du 2018-2019 har en miljon i nettotillgångar. Man måste räkna från 0 om man ska prata om att bli miljonär på tid. Därför är trådstarten lite missvisande.
Citera
2014-08-27, 21:12
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
- Insättningarna görs till ett investeringssparkonto med ränta på 2% (genomsnitt/år)[/i]
Du betalar en schablonskatt på ISK, är det det du menar med ränta? Det låter onödigt högt att räkna på 2%
Vad är det för typ av lån du har nu, och vad betalar du för ränta på det?

Det låter inte alls omöjligt att du ska kunna nå en miljon på 4år, men jag tror inte du kommer lyckas med enbart Avanza zero.
Citera
2014-08-27, 21:56
Medlem
Som någon ovan mig redan varit inne på, när du pratar om ränta på ISK, är det schablonskatten du tänker på då? Har du pengarna i fonder så får du ingen ränta på pengarna.

Sen skulle jag rekommendera dig att även kolla in Didner & Gerges fonder, de har klått index rätt ordentligt över tid. Sen bör du ha någon billig globalfond. Typ 33% Zero, 33 D&G, 33 Globalfond

Se även över möjligheten att renovera lägenheten (om den är risig). Där kan man göra en rätt stor hacka!
Citera
2014-08-27, 22:30
Medlem
FrankBucks avatar
Om du nu tycker att en miljon är någon slags magisk gräns kan jag tipsa om att jobba, det är faktiskt inte så tråkigt som det låter om man faktiskt har något mål med det hela (i ditt fall att nå en miljon i nettoförmögenhet). Dvs. mitt tips är istället att leva snålt och sedan jobba mycket i 1-2 år (beroende på din inkomstpotential) och bli miljonär den vägen.
Citera
2014-08-27, 22:59
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Om du nu tycker att en miljon är någon slags magisk gräns kan jag tipsa om att jobba, det är faktiskt inte så tråkigt som det låter om man faktiskt har något mål med det hela (i ditt fall att nå en miljon i nettoförmögenhet). Dvs. mitt tips är istället att leva snålt och sedan jobba mycket i 1-2 år (beroende på din inkomstpotential) och bli miljonär den vägen.
Eftersom han täkt betala ränta/amortering på befintligt 200k lån, plus inköp av lägenhet, och samtidigt spara 10-15k i månaden, så kan vi nog förmoda att han tänkt jobba. Men att spara pengar i madrassen har i princip aldrig varit en bra affär, oavsett vad man har för jobb.
Citera
2014-08-27, 23:11
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Eftersom han täkt betala ränta/amortering på befintligt 200k lån, plus inköp av lägenhet, och samtidigt spara 10-15k i månaden, så kan vi nog förmoda att han tänkt jobba. Men att spara pengar i madrassen har i princip aldrig varit en bra affär, oavsett vad man har för jobb.

Erkänner att jag inte läste hela situationen och självklart förespråkar jag inte pengar i madrassen, han ska självklart få avkastning på det han sparar.

Det jag menar är bara att väldigt många har ambitioner att "spara sig till" rikedom men att få typ 100 000 att försöka växa till en miljon är ren idioti, det tar så lång tid och sedan kommer du inte så långt på den miljonen. I början är det enklare att jobba ihop pengar än att avkasta ihop det, när man sedan kommer upp i ca 5 miljoner är det lättare att få en avkastning som motsvarar en bra lön samtidigt är det svårare att höja lönen rejält.
Citera
2014-08-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck

Det där låter orimligt. Skulle du kunna redogöra närmare vad du räknar med för inkomst och hur uträkningarna ser ut till du har en miljon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in