Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-04, 00:05
Medlem
Något som slår en när man försöker analysera vad som hänt i Mellanöstern sedan 911 är ju onekligen att radikala islamister verkar ha tjänat på det som skett.

USA har lämnat både Irak och Afghanistan till sina öden efter interventioner som till stor del hade syftet att blidka hemmaopinionen och utgöra vedergällning för terrordådet. Bomba och döda lite och åk hem innan det blir ett nytt Vietnam. I synnerhet i Irak har ju ett maktvakuum uppstått som möjliggör att nya aktörer kan ta över territorium. Saddam hade ju minst sagt landet under kontroll. USA:s agerande har även provocerat horder av araber att ta till vapen. Att USA skulle agera så var ju inte förtvivlat svårt att förutse.

Min tes alltså: 911 var en viktig del i en kalifat-masterplan där man som i ett schackparti tänkt åtta steg i förväg. Inget inside job alltså.

911 => USA förändrar maktbalansen i regionen => vänta på rätt tillfälle (arabiska våren, Syrienkriget etc.) => börja kriga på riktigt => Ny stat (5, 10, 15 år?)

Väst har gått i fällan och nu sitter vi med en situation som spunnit iväg utom kontroll. Islamisterna verkar vara betydligt mer beräknande och strategiska än vad vi tror.

Vad sägs om denna teori?
Citera
2014-09-04, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkukadkeramiker
Något som slår en när man försöker analysera vad som hänt i Mellanöstern sedan 911 är ju onekligen att radikala islamister verkar ha tjänat på det som skett.
Inte för att jag kan mycket om vilka de är. Men jag ser fort att du kan ännu mindre.
Definerar först "radikala islamister". Så kan vi börja där.
Citat:
USA har lämnat både Irak och Afghanistan till sina öden efter interventioner som till stor del hade syftet att blidka hemmaopinionen och utgöra vedergällning för terrordådet.
Nej, de är fortfarande kvar.
Citat:
Bomba och döda lite och åk hem innan det blir ett nytt Vietnam. I synnerhet i Irak har ju ett maktvakuum uppstått som möjliggör att nya aktörer kan ta över territorium.
Vilka "nya aktörer" pratar du om här? Och det finns inget maktvakuum vad jag vet. Utveckla.
Citat:
Saddam hade ju minst sagt landet under kontroll. USA:s agerande har även provocerat horder av araber att ta till vapen. Att USA skulle agera så var ju inte förtvivlat svårt att förutse.
Vilka grupper av araber pratar du om här? Och ditt påstående om "ta till vapen" mot vem och var?
Citera
2014-09-04, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Inte för att jag kan mycket om vilka de är. Men jag ser fort att du kan ännu mindre.
Definerar först "radikala islamister". Så kan vi börja där.
Nej, de är fortfarande kvar.
Vilka "nya aktörer" pratar du om här? Och det finns inget maktvakuum vad jag vet. Utveckla.
Vilka grupper av araber pratar du om här? Och ditt påstående om "ta till vapen" mot vem och var?

Hehe, klev jag på en öm foliehattstå? Ber om ursäkt i så fall. Cirkulera.
Citera
2014-09-04, 01:59
Medlem
Citat:
Hehe, klev jag på en öm foliehattstå? Ber om ursäkt i så fall. Cirkulera.

Har du inga svar på hens frågor? Förklara dina påståenden.
Citera
2014-09-04, 08:50
Bannlyst
Du glömde av att USA givit ISIS alla sina vapen och fordon eller? Du glömde att MOSSAD bombade 16 strategiska mål för rebellerna i Syrien? Det handlade om att störta Assad så 11 september hade inget med saken att göra förutom att givetvis alla världens muslimer hatar USA pga deras pågående folkmord, folkmord som man dessutom ljög sig till. ISIS däremot är skapat för och av USA. Man är den allra största av foliehattar om man verkligen tror på muslimspåret den 11/9 för det finns ingenting som tyder på det och dessutom har Bin Laden kategoriskt förnekat all inblandning i 9/11. USA har inte lämnat Irak man skiter bara i folket, oljan och annat är redan säkrat, världens största ambassad är redan byggd. Militärbaser är byggda.

Din teori suger givetvis bamsekuk. Om du tror att mussarna är strategiska och smarta i jämförelse med världens överlägset största krigsmakt så är du inte riktigt i kontakt med verkligheten. Allting som Ali Baba, Usama, Abir eller någon annan påstådd hemsking kan göra kan USA göra 1000 gånger bättre och brutalare.
Citera
2014-09-04, 09:11
Medlem
Okok!

Måste bara understryka att jag har väldigt svårt för den officiella 911-teorin också.

Ser för övrigt inte riktigt vad IS skulle fylla för syfte för USA. Förklara gärna det! Att de har amerikanska vapen och fordon beror ju på att de stulit dem av Iraks armé som är utrustad av USA.

Att det har funnits ett maktvakuum i Irak är väl fullständigt uppenbart? Man har ju inte kapacitet att freda sitt eget territorium!
Citera
2014-09-04, 10:13
Bannlyst
Citat:
Okok!

Måste bara understryka att jag har väldigt svårt för den officiella 911-teorin också.

Ser för övrigt inte riktigt vad IS skulle fylla för syfte för USA. Förklara gärna det! Att de har amerikanska vapen och fordon beror ju på att de stulit dem av Iraks armé som är utrustad av USA.

Att det har funnits ett maktvakuum i Irak är väl fullständigt uppenbart? Man har ju inte kapacitet att freda sitt eget territorium!

Samma funktion som Al-Qaida och talibanerna som USA också beväpnande. Destablisera regionen.
Alla som vill får givetvis tro på storyn om att ISIS "stulit" saker men lyckas sno 200000 vapen varav 120000 tunga automatvapen och fordon efter fordon i mint condition händer givetvis inte. Man har fått det, ingen skillnad mot tidigare handlingssätt av USA som sagt man har beväpnat militanta grupper på detta sättet i minst 30 års tid. Har man stulit saker brukar det finnas spår av strid, speciellt om det är vapen eller militärfordon man snott.

USA skiter i Irak man har tagit det man vill, byggt det man behöver bygga för att säkra sitt geo-politiska läge och då är man nöjd. USA stöttade ju Saddam så länge han var med på att handla med sin olja i dollar. Du verkar ha fått för dig att USA är ute på något jävla frihetskorståg när det i själva verket bara är folkmord man begår i Irak och Afghanistan.

Irakier tycker inte om ISIS generellt men dom tycker inte heller om en kvasi-regering som är totalt styrd av väst. "Maktvakuumet" du pratar om är ju till 100% skapat av USA.
Citera
2014-09-04, 10:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:

USA har lämnat både Irak och Afghanistan till sina öden efter interventioner som till stor del hade syftet att blidka hemmaopinionen och utgöra vedergällning för terrordådet. Bomba och döda lite och åk hem innan det blir ett nytt Vietnam. I synnerhet i Irak har ju ett maktvakuum uppstått som möjliggör att nya aktörer kan ta över territorium. Saddam hade ju minst sagt landet under kontroll. USA:s agerande har även provocerat horder av araber att ta till vapen. Att USA skulle agera så var ju inte förtvivlat svårt att förutse.

Min tes alltså: 911 var en viktig del i en kalifat-masterplan där man som i ett schackparti tänkt åtta steg i förväg. Inget inside job alltså.

911 => USA förändrar maktbalansen i regionen => vänta på rätt tillfälle (arabiska våren, Syrienkriget etc.) => börja kriga på riktigt => Ny stat (5, 10, 15 år?)

Väst har gått i fällan och nu sitter vi med en situation som spunnit iväg utom kontroll. Islamisterna verkar vara betydligt mer beräknande och strategiska än vad vi tror.

Vad sägs om denna teori?
Man kunde år 2001 absolut inte lita på att USA skulle invadera Irak. Den arabiska våren kunde inte heller förutspås så långt innan.

Men om det nu existerar en konspiration av den storleken, varför sluta nu? Tänk dig om 10 år när X och Y och Z har hänt, det klart att det var de som drog nytta av Z som planerade 9/11 oavsett hur långsökt det är.

Personligen tror jag att norska nynazister (utklädda till araber) utförde 9/11.
Citera
2014-09-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sur-Rob
Samma funktion som Al-Qaida och talibanerna som USA också beväpnande. Destablisera regionen.
Alla som vill får givetvis tro på storyn om att ISIS "stulit" saker men lyckas sno 200000 vapen varav 120000 tunga automatvapen och fordon efter fordon i mint condition händer givetvis inte. Man har fått det, ingen skillnad mot tidigare handlingssätt av USA som sagt man har beväpnat militanta grupper på detta sättet i minst 30 års tid. Har man stulit saker brukar det finnas spår av strid, speciellt om det är vapen eller militärfordon man snott.

USA skiter i Irak man har tagit det man vill, byggt det man behöver bygga för att säkra sitt geo-politiska läge och då är man nöjd. USA stöttade ju Saddam så länge han var med på att handla med sin olja i dollar. Du verkar ha fått för dig att USA är ute på något jävla frihetskorståg när det i själva verket bara är folkmord man begår i Irak och Afghanistan.

Irakier tycker inte om ISIS generellt men dom tycker inte heller om en kvasi-regering som är totalt styrd av väst. "Maktvakuumet" du pratar om är ju till 100% skapat av USA.

Nja, frihetskorståg har jag aldrig sagt. När USA tidigare har beväpnat/stöttat grupper har det ju varit av tydliga skäl. Contras i Nicaragua hade ju ett uppenbart syfte. Guatemala, Chile, Iran, Vietnam, Mujaheddin i Afghanistan också. Syftet med den påstådda "beväpningen" av IS kanske framgår i efterhand, men just nu är det ju ett mysterium VARFÖR USA skulle göra så... Nu hotar de ju Putin, är det därför kanske?

Jag håller dock med om att USA också, rent geopolitiskt, onekligen har dragit vissa fördelar av krigen.

Edit: språkvård
Senast redigerad av storkukadkeramiker 2014-09-04 kl. 11:27.
Citera
2014-09-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Man kunde år 2001 absolut inte lita på att USA skulle invadera Irak. Den arabiska våren kunde inte heller förutspås så långt innan.

Men om det nu existerar en konspiration av den storleken, varför sluta nu? Tänk dig om 10 år när X och Y och Z har hänt, det klart att det var de som drog nytta av Z som planerade 9/11 oavsett hur långsökt det är.

Personligen tror jag att norska nynazister (utklädda till araber) utförde 9/11.

Så kan man väl säga om allt som som leder till att något händer i så fall? Det går faktiskt att tänka i flera led och försöka förutsäga ett skeende och agera därefter.
Citera
2014-09-04, 11:45
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Så kan man väl säga om allt som som leder till att något händer i så fall? Det går faktiskt att tänka i flera led och försöka förutsäga ett skeende och agera därefter.
Jag tror att väldigt få personer väntade sig en fullskalig invasion av Afghanistan, ännu mindre att man sedan skulle gå på Irak.

Problemet med de flesta konspirationsteorier är att de förutsätter att de som står bakom alltihop besitter en exceptionell förmåga att gissa hur en andra- eller tredjepartsaktör kommer att reagera på en viss typ av provokation, och dessutom då gissa så säkert att man verkligen kan satsa allt på att det ska gå just så. För att inte tala om förutsättningen att man kan skapa provokationen på exakt rätt sätt, dessutom utan att ytterligare tredje part gör något som stör det tänkta händelseförloppet (både då provokations- och reaktionsförloppet).
Allt detta sker alltså utan att någon, inklusive organisationer som studerar de tänkta konspiratörerna ytterst noggrant, märker vad som försiggår eller lyckas stoppa det hela, alternativt att det är "så pinsamt" att man försöker mörka alltihop och därmed hjälper sina värsta fiender.
Citera
2014-09-04, 11:47
Medlem
Citat:
Nja, frihetskorståg har jag aldrig sagt. När USA tidigare har beväpnat/stöttat grupper har det ju varit av tydliga skäl. Contras i Nicaragua hade ju ett uppenbart syfte. Guatemala, Chile, Iran, Vietnam, Mujaheddin i Afghanistan också. Syftet med den påstådda "beväpningen" av IS kanske framgår i efterhand, men just nu är det ju ett mysterium VARFÖR USA skulle göra så... Nu hotar de ju Putin, är det därför kanske?

De vill inte ha fred i Mellanöstern, blir det fred där riskerar det produktionen av dollar. En del har blivit ofattbart rika på produktion av dollar. Olja måste handlas i dollar för att produktionen skall fungera
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in