För att på lättaste sätt definiera vad en demokratur är så kan vi utgå ifrån hur Wikipedia beskriver demokratur.
Demokratur betecknar ett samhälle som till ytan är, det vill säga nominellt, en demokrati, men som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en möjlighet för dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor, som saknar ett fullt ut rättssäkert rättsväsende (där lagar och regler tillämpas och appliceras olika beroende på vilket politiskt läger eller annat godtyckligt kollektiv man tillhör), där man riskerar att bli av med sitt jobb för sina åsikters skull, där man som dissiderande grupp riskerar att bli utsatt för politiskt våld av politiska motståndare (och där staten ser mellan fingrarna med detta). Ytterligare ett kännetecken för en demokratur är när lagarna som finns inte efterlevs (av staten själv).
Jag vet. Men jag undrar vem som bestämt att Sverige ska bli 100% digitalt och att vi inte ska ha kvar pengarna i fysiskt form. Att service nu och framöver ska drivas helt av digitala system. Även vården. Det är rätt galet kan jag tycka. Många verkar tro att det är bra men vi mår så mycket bättre av att träffa andra människor.
Tror att vi lever i en demokrati. Men många idag tänker inte och lever bara med. Alltid önskat att jag kunde koppla bort huvudet som majoriteten. Det är ca 20% har jag läst som "tänker själv"
”I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur."
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!