Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-14, 23:22
Medlem
Alla stater, må de vara "demokratiska" eller autokratiska, är klassdiktaturer.
Citera
2022-09-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
För att på lättaste sätt definiera vad en demokratur är så kan vi utgå ifrån hur Wikipedia beskriver demokratur.

Jag vet. Men jag undrar vem som bestämt att Sverige ska bli 100% digitalt och att vi inte ska ha kvar pengarna i fysiskt form. Att service nu och framöver ska drivas helt av digitala system. Även vården. Det är rätt galet kan jag tycka. Många verkar tro att det är bra men vi mår så mycket bättre av att träffa andra människor.
Tror att vi lever i en demokrati. Men många idag tänker inte och lever bara med. Alltid önskat att jag kunde koppla bort huvudet som majoriteten. Det är ca 20% har jag läst som "tänker själv"
Citera
2024-05-17, 06:23
Medlem
Wilhelm Moberg , 1965:

”I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in