• 1
  • 2
2014-09-14, 20:00
Medlem
Coladryckens avatar
Som ni vet var det val idag och jag hade egentligen planer på att rösta blankt eller inte rösta alls. Jag sympatiserar inte med något parti och känner att mina åsikter inte kommer till uttryck med att stoppa ned en röst i en brevlåda. Det enda jag gör är att jag legitimerar och fortsätter livnära systemet, som jag egentligen inte är kritisk till, utan vill se mig mer som ett blankt blad och öppen för att ändra mina uppfattningar. Jag har en sorts psykologisk koppling till röstsedeln och ologiskt kopplar det till hur jag borde vara, och det uppstår en inre konflikt, eftersom världsbilderna inte sammansmälter.

På något sätt blev jag övertalad av min omgivning att ändå gå och rösta och blev rackad ned på för att jag i så fall ville rösta blankt. Mitt lugna jag och min rationalitet bröts ned av miljön och jag ångrar nu min röst. Det skär i hjärtat.

Vill bara köpa bensin, tända eld på vallokalen och tror då att jag skulle känna ett lugn. Önskar att förortskillarna i orten eller några islamister gör nåt terrordåd på lokalen. Då skulle ju min röst inte räknas.

Hur kan jag konkret överkomma mitt felsteg? Kan jag manipulera mitt jag på så sätt att jag "lurar" mig till att tro att jag inte röstade? Jag är nämligen medveten om att jag i realiteten gjort väldigt liten påverkan, men det finns någon sorts psykologisk anknytning till valbladet som påverkar mitt välmående.

Finns det någon som kan dela min känsla och ånger? Hur kom ni över det? Kan jag skrika ut min ånger och därmed dämpa den? Kan jag ta ut min frustration på en stolpe eller något och bryta ned lika stor mängd samhällsstruktur som jag nyss höll upp i liv? Jag bor i en av de värsta förorterna i Sverige med bilbränder, raketer, rasbråk, polispiketer, och allmänt stök. Kanske kan jag agera uppviglare? Tillsammans kan jag styra ungdomarna till att gå till attack mot de jag nyss röstade på? Nej, det är bara fantasier kanske.

Jag hoppas att jag i framtiden läser den här tråden för att påminna mig själv om hur viktigt det är att begrunda sina val; hur små de ändå tycks vara kan de orsaka psykologiska skrupler, kanske inte bara för en själv. Dessutom när det kommer till massor kan små subtila skillnader i tänkande ha stor skillnad i efterverkan i praktiken.

Om nån ser detta nu som precis tänkt att rösta, exempelvis i Götet som har förlängd rösttid, kanske du kan ändra dig på grund av min text och berätta det för mig i tråden? I så fall har jag på sätt och vis synat mitt brott?

Vänligen,
en överanalytisk människa.

(det känns redan lite bättre av att ha skrivit av sig )
Citera
2014-09-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coladrycken
Som ni vet var det val idag och jag hade egentligen planer på att rösta blankt eller inte rösta alls. Jag sympatiserar inte med något parti och känner att mina åsikter inte kommer till uttryck med att stoppa ned en röst i en brevlåda. Det enda jag gör är att jag legitimerar och fortsätter livnära systemet, som jag egentligen inte är kritisk till, utan vill se mig mer som ett blankt blad och öppen för att ändra mina uppfattningar. Jag har en sorts psykologisk koppling till röstsedeln och ologiskt kopplar det till hur jag borde vara, och det uppstår en inre konflikt, eftersom världsbilderna inte sammansmälter.

På något sätt blev jag övertalad av min omgivning att ändå gå och rösta och blev rackad ned på för att jag i så fall ville rösta blankt. Mitt lugna jag och min rationalitet bröts ned av miljön och jag ångrar nu min röst. Det skär i hjärtat.

Vill bara köpa bensin, tända eld på vallokalen och tror då att jag skulle känna ett lugn. Önskar att förortskillarna i orten eller några islamister gör nåt terrordåd på lokalen. Då skulle ju min röst inte räknas.

Hur kan jag konkret överkomma mitt felsteg? Kan jag manipulera mitt jag på så sätt att jag "lurar" mig till att tro att jag inte röstade? Jag är nämligen medveten om att jag i realiteten gjort väldigt liten påverkan, men det finns någon sorts psykologisk anknytning till valbladet som påverkar mitt välmående.

Finns det någon som kan dela min känsla och ånger? Hur kom ni över det? Kan jag skrika ut min ånger och därmed dämpa den? Kan jag ta ut min frustration på en stolpe eller något och bryta ned lika stor mängd samhällsstruktur som jag nyss höll upp i liv? Jag bor i en av de värsta förorterna i Sverige med bilbränder, raketer, rasbråk, polispiketer, och allmänt stök. Kanske kan jag agera uppviglare? Tillsammans kan jag styra ungdomarna till att gå till attack mot de jag nyss röstade på? Nej, det är bara fantasier kanske.

Jag hoppas att jag i framtiden läser den här tråden för att påminna mig själv om hur viktigt det är att begrunda sina val; hur små de ändå tycks vara kan de orsaka psykologiska skrupler, kanske inte bara för en själv. Dessutom när det kommer till massor kan små subtila skillnader i tänkande ha stor skillnad i efterverkan i praktiken.

Om nån ser detta nu som precis tänkt att rösta, exempelvis i Götet som har förlängd rösttid, kanske du kan ändra dig på grund av min text och berätta det för mig i tråden? I så fall har jag på sätt och vis synat mitt brott?

Vänligen,
en överanalytisk människa.

(det känns redan lite bättre av att ha skrivit av sig )

Jag har också röstat för ett litet parti som jag sedan ångrade smärtsamt. Min röst påverkade dock inget med facit i hand kunde jag efteråt konstatera, resultatmässigt (som de flesta röster ju inte gör) . Allt vad jag kan säga är att det går över, om inte tidigare så till nästa val men kan hålla med dig om att det känns jävligare än det borde göra.
Citera
2014-09-14, 20:19
Medlem
Hulls avatar
Jag har samma upplevelse. Jag röstade på ett parti som inte var det jag egentligen ville rösta på och jag ångrade mig. Det har funnits andra trådar om detta jätteproblem i samhället men de har försvunnit så ingen vågar egentligen tala om detta.
Citera
2014-09-14, 20:23
Medlem
Witkos avatar
Vad är det för fel på er som inte kan ta egna beslut? Skärpning för fan.
Citera
2014-09-15, 03:45
Medlem
JackBlacks avatar
Dina vänner som blev upprörda för att du skulle rösta blankt är per definition intoleranta. Hälsa dem det.
Citera
2014-09-15, 05:08
Medlem
Relays avatar
Jag har vetat hur jag ska rösta i över 4 år nu alliansen har fört Sverige bakåt ökat klyftorna gett giriga intressen svängrum dom absolut inte ska få ha.
Citera
2014-09-15, 12:41
Medlem
Run3s avatar
Sitter i samma båt. Grupptryck fick mig att gå till vallokalen igår och lägga en röst på SD. Ångrar mig och önskar jag kunde göra min röst ogjord.
Citera
2014-09-15, 15:04
Medlem
Kycklingmedcurrys avatar
Samma här! Röstade på SD pga att jag stöttat dem så mycket under året.

Nu hade det inte gjort någon skillnad med endast en röst (om man ska se det så), men jag önskar att jag taktikröstade på ett Alliansparti! Helvete... detta känns inte bra.
Citera
2014-09-15, 15:10
Medlem
johanjosefssons avatar
Problemet är att SD verkade ha svårt att rycka väljare från Sossarna detta val. Majoriteten av rösterna kom från missnöjda M-väljare. Nu är det kört, Björklund får inte en till chans, Bildt kan inte längre smyga och balansera utrikespolitiken och utan Anders Borg kommer vi aldrig att överleva en till finanskris.

Sen att det kommer bli totalt jävla kaos i riksdagen är en annan femma!
Citera
2014-09-15, 16:47
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Utan Anders Borg kommer vi aldrig att överleva en till finanskris.

Anders Borg är en pajas och skådespelare som medier har lurats folk att tro att han är en seriös människa som kan något om finanser och ekonomi. Motargument på det?

http://www.friatider.se/sveriges-eko...-tteunderskott

Edit: Btw Anders Borg ska antagligen börja jobba på Goldman Sachs som tack för sina framstående insatser med att köra landets ekonomi i botten surprice, surprice.
Senast redigerad av gavlip 2014-09-15 kl. 16:58.
Citera
2014-09-15, 17:50
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Anders Borg är en pajas och skådespelare som medier har lurats folk att tro att han är en seriös människa som kan något om finanser och ekonomi. Motargument på det?

Att Sverige är ett av de länder som klarat sig allra bäst i finanskriser, trots att vi är ett av de länder som betalar allra mest pengar till EU. Man ska ge credit where credit is due. Men du kanske tycker det hade varit bättre att nån sossekärring styrt vart dina skattepengar landat??
Citat:
Edit: Btw Anders Borg ska antagligen börja jobba på Goldman Sachs som tack för sina framstående insatser med att köra landets ekonomi i botten surprice, surprice.

Ja, för man är ju verkligen en jävla sopa om man får jobba med de mäktigaste Judarna på jordklotet.
Citera
2014-09-15, 19:53
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Ja, för man är ju verkligen en jävla sopa om man får jobba med de mäktigaste Judarna på jordklotet.
Det räcker att man är en sopa som gör vad dom säger man ska göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in