Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-09-16, 13:28
Medlem
Detta påstående kommer väcka många ilskna känslor hos feminister som röstade på FI för att motverka SD (hur nu den logiken går ihop, hat-känslor + okunskap mest sannolikt).

Du som röstade på FI hjälpte i praktiken SD att få 1-2 fler riksdagskandidater mot om du istället hade röstat på ett av riksdagspartierna.

Hur motiverar jag detta påstående då?
Jo, nu när FI fick så mycket som 3,1 % av rösterna motsvarade det ca 11 platser av de 349 platserna i riksdagen. Men eftersom de inte nådde upp till spärren på 4 % så fördelas ju dessa platser till de andra partierna och då får SD med sina 12,9 % ca 1-2 utav dessa mandat. Därmed bidrog du som röstade på FI till att SD får mer makt. Hade dessa röster istället gått på några av de andra partierna som redan är i riksdagen hade dessa mandat fördelats mindre fördelaktigt för SD.

Detta blir högst komiskt när vänsterpacket är så hatiska mot SD! Speciellt bland mina vänner är det just FI-anhängarna som är mest hatiska på lösa grunder så detta kan man då skratta gott åt även om jag själv inte är SD-anhängare.
Citera
2014-09-16, 13:42
Medlem
pickledonions avatar
Satt faktiskt precis och tänkte samma tanke som dig, att alla Fi-röstare måste ha givit SD ett par mandat. Kul att du även räknade på det!

Håller helt med om att det minst sagt är komiskt. En röst på Fi var väl ungefär lika bra på att stoppa SD som att inte gå och rösta alls. Att Fi inte kom in gläder mig minst sagt.
Citera
2014-09-16, 13:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
Satt också och tänkte på det.

Hade Fi! rösterna gått till Mp och/eller V (vilket var de partierna som de snodde i stort sett) så hade vi troligen haft en stabilare rikstad nu.
Citera
2014-09-16, 17:46
Medlem
sebnies avatar
Fast vi som röstade på FI kan ju inte veta vad valresultatet skulle bli.

Alla undersökningar visade ju på att FI skulle komma in och vi hoppades verkligen på att FI skulle komma in.

Det är lite som att spela på hästar att rösta, man hoppas på att partiet man har röstat på vinner. (dvs kommer in i riksdagen)

Fast nu har ju ändå FI automatiskt utläggning av valsedlar PLUS partistöd, så nu får man ju hoppas på att de tar revansch nästa val. Så man kan ju se detta som en delseger.
Feministiskt initiativ kommer med andra ord få "gratis reklam" i vallokalerna genom att deras valsedlar finns bland riksdagspartierna.
Plus massa finansering så att FI kan köra några TV-slingor och lite annat för att verkligen plocka röster.

Så det ni säger här i denna tråden är ungefär som att säga "Dem som spelade på häst nr 12 bidrog massor till vinsten för de som spelade på häst nr 13". Lite samma sak - vi kunde inte veta.

//FI-röstare.
Citera
2014-09-16, 18:47
Medlem
bugulus avatar
Det som förvånar mig är varför man inte tog tillvara på den medvind man fick med europaparlamentsvalet. Man hade verkligen öppet mål att komma in i riksdagen men lyckas falla ganska långt bort från målsnöret... nåja, bättre lycka nästa gång antar jag.

Logiken som TS drar till med förstår jag inte. En röst är aldrig bortkastad. Nu kommer F! få sina valsedlar utplacerade på samtliga valdistrikt inför nästa val och folk kommer vara mer benägna att rösta på dem nu när man vet att de faktiskt har en chans att komma in.

Nu gäller det bara att man tar tillvara på resultat man fick i valet och se till att man fortsätter exponera sig så lär vi väl se ett Feministiskt initiativ i riksdagen 2018.
Citera
2014-09-17, 02:20
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fast vi som röstade på FI kan ju inte veta vad valresultatet skulle bli.

Alla undersökningar visade ju på att FI skulle komma in och vi hoppades verkligen på att FI skulle komma in.

Det är lite som att spela på hästar att rösta, man hoppas på att partiet man har röstat på vinner. (dvs kommer in i riksdagen)

Fast nu har ju ändå FI automatiskt utläggning av valsedlar PLUS partistöd, så nu får man ju hoppas på att de tar revansch nästa val. Så man kan ju se detta som en delseger.
Feministiskt initiativ kommer med andra ord få "gratis reklam" i vallokalerna genom att deras valsedlar finns bland riksdagspartierna.
Plus massa finansering så att FI kan köra några TV-slingor och lite annat för att verkligen plocka röster.

Så det ni säger här i denna tråden är ungefär som att säga "Dem som spelade på häst nr 12 bidrog massor till vinsten för de som spelade på häst nr 13". Lite samma sak - vi kunde inte veta.

//FI-röstare.

FI hade inte alls automatiskt utläggning av valsedlar. De fick 0,43% förra valet, så de var då inte ens i närheten av 1% som kravet ligger på. Själv hoppades jag på att FI skulle få 3,9%, enbart för att avväpna de rödgröna så mycket som möjligt.
Citera
2014-09-17, 02:24
Medlem
FI var självsäkra på att "dansa" in i riksdagen men snart får de dansa i sina övergivna lokaler bäst de vill
Citera
2014-09-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Logiken som TS drar till med förstår jag inte. En röst är aldrig bortkastad. Nu kommer F! få sina valsedlar utplacerade på samtliga valdistrikt inför nästa val och folk kommer vara mer benägna att rösta på dem nu när man vet att de faktiskt har en chans att komma in.
Tanken var att ge en tankeställare då det är så många med de åsikterna som helt saknar logik och kan resonera vettigt. Dock ingen av de hatiska som hittat hit och fallit för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
FI hade inte alls automatiskt utläggning av valsedlar. De fick 0,43% förra valet, så de var då inte ens i närheten av 1% som kravet ligger på. Själv hoppades jag på att FI skulle få 3,9%, enbart för att avväpna de rödgröna så mycket som möjligt.
Men det syftas nog på att de kommer få de inför nästa val. Det känns ju inte så kul när man förstår vad det partiet har för ickejämställda och förnedrande idéer. Nog för att de väcker en debatt, men några mandat hoppas jag inte de får så länge jag bor i Sverige.
Citera
2014-09-18, 04:48
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
.
Exakt det jag skrev. "NU har FI automatisk utläggning av valsedlar och partistöd" med andra ord, inför nästa val.
Citera
2014-09-18, 06:04
Medlem
Citat:
Exakt det jag skrev. "NU har FI automatisk utläggning av valsedlar och partistöd" med andra ord, inför nästa val.

FI var i den vallokalen och lämnade valsedlar och fick ändå bara 15 röster.
Citera
2014-09-21, 14:57
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutionaren
FI var självsäkra på att "dansa" in i riksdagen men snart får de dansa i sina övergivna lokaler bäst de vill

Denna tweet publicerad (sent?) den 13/9 får med facit i handen en rätt komisk innebörd. Undrar vem av FI-tomtarna som var klarsynt nog att lägga ut denna?

https://twitter.com/Feministerna/sta...14271266746369
Citat:
Den 14 september har kommit och idag gör vi historia tillsammans. Vi har himlen runt hörnet!
Tänk om man bara vetat hur rätt man skulle få. Värt att nomineras i någon FB-awardskategori längre framöver möjligen?

Citat:
Tänk om det var allt som behövdes för att komma in i riksdagen? Tyvärr för dig och dina fjollkompisar i FI kommer detta parti att gå under i en tsunami av interna stridigheter, dels p g a att ni missade riksdagen, dels så fort pengarna börjar rulla in. Vem som ska få bestämma, vem som ska få hanterna guldet etc, plus - misstänker jag - någon/några rejäla förskingringsskandaler. De senare kommer givetvis att skyllas på att man "inte visste" att ditten och datten skulle bokföras och egentligen "tänkte rätt, men gjorde fel", ungarna hade hållit en vaken på natten, man var utbränd, alla hade blivit kränkta av incidenten när en ölmagad, vit medelålders slemgubbe i 60-årsåldern inte lämnade sin plats på bussen åt lilla svaga 23-åriga FI-Esmeralda för att hon skulle hinna rätta till mascaran på väg till lattefiket etc etc.

Lessen kompis, men så fort dagens snålblåst inom FI ökat till en orkan är du rökt. Såvida du inte frivilligt kapat kulorna från sin förtöjning. Ur spillrorna av dagens FI kommer troligen en ännu värre radikalisering att ske med avskaffandet av (vita) män och deras "manlighet" bokstavligen på dagordningen. Tror jag.......
Citera
2014-09-21, 15:48
Medlem
Citat:
Det här stämmer inte någonstans. Inte ens nära. I vilka mätningar fick FI över huvud taget över 4 procent?

FI i Sifos 8 mätningar fr.o.m. juni 2014: 3 | 1,6 | 1,8 | 2,9 | 2,3 | 2 | 2,6 | 2,4

http://tns-sifo.se/media/520099/v37_2.pdf
http://tns-sifo.se/media/513887/v32.pdf

Under 3,4 % i 7 raka United Minds-mätningar fr.o.m. aug, hade en i juni på exakt 4. Högre snitt i Demoskop men där fick FI inte en enda mätning på eller över fyraprocentsspärren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in