• 1
  • 2
2005-09-08, 15:31
Medlem
brrrs avatar
Jag hade tnkt ha en muntlig argumentation i skolan som ska handla om att legalisera proffsboxning i sverige.
Och vad jag vill ha hjlp med r att hitta bra argument fr att legalisera proffsboxningen i sverige. Och ven vilka motargument som kan komma upp och svar till dom.. S om nn har ngra vettiga argument s kan ni skriva upp dom ?
Citera
2005-09-08, 18:00
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Finns inga bra argument. Vi vill inte ha snt trams hr i Sverige. Jvla pr-jippo hela boxningsskiten. Knappast en riktig sport :thumbsdow
Citera
2005-09-08, 18:37
Medlem
Ett argument r vl att det str var och en fritt att, inom vissa grnser (t.ex. att inte skada andra som inte valt att delta), utva de aktiviteter som de sjlva vill. Ett motargument mot detta r vl att det r skadligt. Motargument mot detta r ju det finns mnga tilltna sporter som frmodligen r mer skadliga, t.ex. flttvlan.
Citera
2005-09-08, 19:48
Medlem
rigormortis77s avatar
Det enda argument du behver r det om mnniskans fria vilja och rtt att gra vad hon vill med sin egen kropp.

Om vuxna, friska och vltrnade mnnsikor i ett msesidigt samspel dr spelreglerna r fastslagna p frhand vljer att delta finns inga motargument, mjiligtvis bara frn riktiga sosse-fjantar och andra riktiga krringjvlar som inte tl att andra gr ngot som de sjlva inte kan frst- dvs sdana surfittor som varje dag gr detta land lite tristare att leva i.
Citera
2005-09-08, 23:43
Medlem
Ninja00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigormortis77
Det enda argument du behver r det om mnniskans fria vilja och rtt att gra vad hon vill med sin egen kropp.

Om vuxna, friska och vltrnade mnnsikor i ett msesidigt samspel dr spelreglerna r fastslagna p frhand vljer att delta finns inga motargument, mjiligtvis bara frn riktiga sosse-fjantar och andra riktiga krringjvlar som inte tl att andra gr ngot som de sjlva inte kan frst- dvs sdana surfittor som varje dag gr detta land lite tristare att leva i.

Jag kunde inte sagt det bttre sjlv.

Vill jag trna kampsport, vill jag boxas, vill jag supa redlst, vill jag knulla oskyddat m.m. s r det frihelvete mitt beslut som jag tar av egen fri vilja och ingen jvel skall sga ngot annat. Bara fjolliga krringsamhllen som Sverige och Kanada frbjuder denna dla disciplin. << punkt
Citera
2005-09-09, 08:49
Medlem
Levi-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja00
Jag kunde inte sagt det bttre sjlv.

Vill jag trna kampsport, vill jag boxas, vill jag supa redlst, vill jag knulla oskyddat m.m. s r det frihelvete mitt beslut som jag tar av egen fri vilja och ingen jvel skall sga ngot annat. Bara fjolliga krringsamhllen som Sverige och Kanada frbjuder denna dla disciplin. << punkt
Jag r fr proffsboxning, men dessa argument r bara trams. Det finns hur mnga exempel som helst dr samhllet sjlvklart ska ingripa - ven om det bara gller dig och din egen livssituation. Det finns hur mnga exempel som helst p freteelser dr din vilja kommer i andra hand.
Citera
2005-09-09, 10:05
Medlem
Det finns massor av andra sporter som r mycket farligare som r tilltna som aussie rules dr det sker massor av ddsfall varje r. Fotboll dr mnga dr av hjrtfel. Det r ngot som inte intrffar inom boxning eftersom att man gr noggranna lkar underskningar innan tvling.
Citera
2005-09-09, 10:20
Medlem
Levi-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muffa
Det finns massor av andra sporter som r mycket farligare som r tilltna som aussie rules dr det sker massor av ddsfall varje r. Fotboll dr mnga dr av hjrtfel. Det r ngot som inte intrffar inom boxning eftersom att man gr noggranna lkar underskningar innan tvling.
Boxningsmotstndarnas argument r att boxning r mer frkastligt n t ex fotboll, ven om fotbollen skulle ha fler ddsfall, eftersom boxning gr ut p att frska trffa motstndarens huvud och orsaka motstndaren skador. Min instllning r att poltikerna inte ska blanda in moraliska argument utan bara se p den faktiska skaderisken, statistik och annat.
Citera
2005-09-09, 10:31
Medlem
En sk idrott dr man utan huvudskydd slr mot varandras huvuden kommer aldrig att tilltas om jag fr som jag vill.
Citera
2005-09-09, 10:53
Medlem
HasseHomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
En sk idrott dr man utan huvudskydd slr mot varandras huvuden kommer aldrig att tilltas om jag fr som jag vill.

fan... den var ovntad.
Citera
2005-09-09, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseHomo
fan... den var ovntad.
jas d kan jag bertta att jag alltid tyckt att p boxning inte hr hemma i Sverige.
Citera
2005-09-09, 14:26
Medlem
rigormortis77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levi-P
Jag r fr proffsboxning, men dessa argument r bara trams. Det finns hur mnga exempel som helst dr samhllet sjlvklart ska ingripa - ven om det bara gller dig och din egen livssituation. Det finns hur mnga exempel som helst p freteelser dr din vilja kommer i andra hand.

Vilka av de nmda argumenten r trams? Att knulla oskyddat? Att supa sig redls? Jag kan fylla i med ngra fler: att sola mer n hlsosamt, att springa dig riktigt jvla trtt, att prata fr hgt, att bara skriva med gemener, att alltid ka buss hellre n tunnelbana. Vad tar det slut? Var gr grnsen?

Mullen behver inte svara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in