2014-10-06, 13:57
Medlem
Andremasks avatar
Visar ju bara att så länge man tillhör nomenklaturan så kan man göra hur som helst.
Jag är helt ärligt inte förvånad.
"Jag har gott samvete" ja men då så!
"Har valt att inte ha bil" ja då kan man ju bete sig hur som helst?

Hoppas verkligen att Åsa får äta upp det här!
Citera
2014-10-06, 13:58
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Miljötokan måste avgå!!
Citera
2014-10-06, 14:07
Medlem
bravehs avatar
Ingenting om Romsons användande av förbjudna gifter i Ekots 14-sändning!

Har Ekot inte rapporterat om detta alls? Svt då?
Citera
2014-10-06, 14:07
Medlem
Aleh09s avatar
Även Nyheter idag skriver om fallet.
http://nyheteridag.se/miljominister-...or-miljobrott/

Citat:
STOCKHOLM Nu kan Nyheter Idag avslöja att miljöpartiets språkrör Åsa Romson är polisanmäld för miljöbrott efter att tidningen Expressen avslöjat att hennes båt är målad med olaglig kopparbaserad färg. – Nu är hon ute på djupt vatten, säger Widar Nord som faxat in anmälan till polisen.

Citera
2014-10-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheP4st
hahaha... jag gillar denna pärla:

Hmmm vad säger upphovsrättslagen om detta...

Även de som inte kan lagtexten torde fatta vad som gäller i detta fall, men dessvärre gäller det uppenbart inte i fallet Romson. Vilken jävla idiot!

Edit:

Utbildning

1988 - 1990 Södra Latins gymnasium, Stockholm, 2-årig estetisk praktisk (teater)
1990 - 1991 Komvux och eftergymnasiala studier inom Kulturama (radiolinje)
1991 - 1994 Studier till fil.kand. med svenska som huvudämne, Stockholms universitet
1996 - 2001 Juristlinjen, Stockholms universitet

http://www.mp.se/om/asa-romson

Jag har själv ingen koll på detta, men så mycket kan man nog konstatera att Åsa Romsons privata bilder på när hon målar båten knappast är några "offentliggjorda konstverk". Det är inte helt lätt att begripa på vilket sätt de bestämmelser du citerar skulle vara relevanta.

När det gäller det juridiska: Vet någon om det här faktiskt är brottsligt och vad Romson i så fall kan räkna med att få för straff? Är det böter i fortkörningsdimensionen eller kan det bli dagsböter?
Senast redigerad av Tygfisk 2014-10-06 kl. 14:16.
Citera
2014-10-06, 14:21
Medlem
Brillmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa Romson
- Färgen handlades av min make och kompisar till honom. Jag var inte med.
Åsas make är man, vit, medelålders och heterosexuell. Självklart är det hans fel.
Citera
2014-10-06, 14:27
Medlem
Den här typen av hyckleri går att finna ganska ofta hos personer inom miljörörelsen, både inom hela rörelsen och bland miljöpartiets anhängare. Min gamle far brukar annektera detta till den gamla kyrkans typ av avlat - syndare som kunde köpa sig fria från sina synder.

De personer som, troligtvis oftast bara med grundmotivet att framstå som "goda", säger sig vara miljövänner brukar påfallande vara personer som inte drar sig för att göra "spännande" långväga resor till Vietnam, Sydamerika eller Nya Zeeland för att "vidga sina vyer" och "uppleva nya kulturer". Man bidrar i praktiken egentligen lika mycket till de klimatförändringar som man själv försöker demonisera andra för att vara ansvariga för. Det är en vidrig dubbelmoral och dessa människors enda mål är att uppnå popularitet och få bekräftelse av sina medmänniskor.

Då har jag mer respekt för miljöstollar som är beredda att göra kraftiga förändringar inom deras vardagsrutiner för att bidra till minskad klimatpåverkan.

Vill poängtera att jag bygger mina uppfattningar här enbart genom personliga erfarenheter - givetvis är inte alla miljökämpar den typen av hycklare jag beskriver, men det existerar ganska utbrett.
Senast redigerad av Ghana 2014-10-06 kl. 14:30.
Citera
2014-10-06, 14:32
Medlem
hashflashs avatar
Det här är faktiskt värre än icke-betalda tvavgifter. Är det så svårt att leva som man lär Romson? Hosta upp pengarna och tvätta undersidan på båten istället som ni i MP predikar.

http://unvis.it/www.expressen.se/nyh...tiskt-problem/

Romson bör AVGÅ! Det finns inga garantier eller inget som tyder på att nästa behandling av båten kommer att ske med något miljövänligare. Hur Romson "uppfattar" eller "missuppfattar" stockholmshandlare är att skylla ifrån sig.
Senast redigerad av hashflash 2014-10-06 kl. 14:34.
Citera
2014-10-06, 14:33
Medlem
[quote=Tygfisk|50628288men så mycket kan man nog konstatera att Åsa Romsons privata bilder på när hon målar båten knappast är några "offentliggjorda konstverk".[/QUOTE]

Expressen skrev "Åsa Romson publicerar också själv bilder på när hon och hennes make samt vänner målar fartyget med den förbjudna färgen...." vilket jag citerad i mitt tidigare inlägg.

Visserligen anges inte exakt var hon publicerat men en rimlig gissning är att de publicerats på Facebook eller liknande och i avsaknad av hacking beskyllningar från hennes sida är ett sannolikt antagande att de var tillgängliga för allmänheten, vilket innebär att Expressens journalist agerade inom gällande lagstiftning, och även vidare publicering torde fall väl inom lagens ramar.
Citera
2014-10-06, 14:34
Medlem
Bennystraffsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfisk
Jag har själv ingen koll på detta, men så mycket kan man nog konstatera att Åsa Romsons privata bilder på när hon målar båten knappast är några "offentliggjorda konstverk". Det är inte helt lätt att begripa på vilket sätt de bestämmelser du citerar skulle vara relevanta.

När det gäller det juridiska: Vet någon om det här faktiskt är brottsligt och vad Romson i så fall kan räkna med att få för straff? Är det böter i fortkörningsdimensionen eller kan det bli dagsböter?
Jag har själv ingen koll men tolkar följande
Citat:
Åsa Romson publicerar också själv bilder på när hon och hennes make samt vänner målar fartyget med den förbjudna färgen. Målningen ägde rum 2011 och enligt Romson målades båten även för 1,5 år sedan. Då var färgen inte tillåten enligt kemikalieinspektionen.

När Expressen träffar Romson och visar henne bilderna säger hon:

- Det är copyright på de bilderna. Det vet du eller?
som att hon har postat dessa på facebook, vilket bör innebära att nedanstående gäller.
Citat:
2 §
Verket görs tillgängligt för allmänheten i följande fall:
1. När verket överförs till allmänheten. Detta sker när verket på trådbunden eller trådlös väg görs tillgängligt för allmänheten från en annan plats än den där allmänheten kan ta del av verket. Överföring till allmänheten innefattar överföring som sker på ett sådant sätt att enskilda kan få tillgång till verket från en plats och vid en tidpunkt som de själva väljer.
Eller? Kanske har missförstått.
Senast redigerad av Bennystraffspark 2014-10-06 kl. 14:37.
Citera
2014-10-06, 14:35
Medlem
Är det inte i slutändan Media som bestämmer att en minister måste avgå? Tänker på att de drar igång en häxjakt ( fyndigt ord med tanke på Åsa ) tills man inte klarar trycket längre. I detta fall är väl många tidningsmänniskor MP sympasitörer, så det blir nog inte mera än så. Det är ändå intressant med denna hyckleri från en Miljöpartist.
Citera
2014-10-06, 14:36
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheP4st
Visserligen anges inte exakt var hon publicerat men en rimlig gissning är att de publicerats på Facebook eller liknande och i avsaknad av hacking beskyllningar från hennes sida är ett sannolikt antagande att de var tillgängliga för allmänheten, vilket innebär att Expressens journalist agerade inom gällande lagstiftning, och även vidare publicering torde fall väl inom lagens ramar.

Fast publicering av någon annans verk är väl knappast lagligt utan upphovsmannens godkännande? Även då upphovsmannen själv redan publicerat verket.

Citat:
- Jag hade uppfattningen att den färg vi har målat med är den bästa möjliga utifrån miljö- och funktionskrav. Det har nu kommit uppgifter om att detta kan vara felaktigt. Om det är så är jag ledsen för det och ber om ursäkt. Jag kommer självklart alltid att välja det mest miljövänliga alternativet.
http://www.mp.se/just-nu/maa-express...om-romsons-bat

Det är märkligt att det mest miljövänliga alternativet inte var det självklara valet från början. Men det är klart. Nu med ministerlön så.

Bra kommentarer på Metro:
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Hellmén
Vad har rätt eller fel färg med saken att göra? Grundproblemet är att hon har valt en livsstil som nöter mer än nödvändigt på miljön. Stora motorbåtar är väl något av det miljövidrigaste som finns idag. Men i Romsons värld så är det "Pippi-romantiskt" att bo i husbåt och att det skulle bli ohållbart med en halv miljon husbåtar längs kajerna bekommer henne inte för hon är falsk och självgod. Samma påklistrade fasad som Sjöstedts där han låtsas gå runt och gräma sig för att han "tvingas" bo vid Östermalm. Dessa elevråd skrattar hela vägen till banken varje månad, framröstade av nyttiga idioter som tror att de ska få något för det. Hycklarmaffian 2014 - samma sak, fast dyrare.
http://www.metro.se/nyheter/asa-roms...X62lqcMozl9tA/
Senast redigerad av hashflash 2014-10-06 kl. 14:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in