Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-10-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Finns det någon källa till detta som inte är Friatider eller liknande tidning?

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskkork
Detta tack
Om ni klickar på länkarna i trådstarten, vilket ju är att rekommendera ifall man vill delta i tråden, så kommer ni att se länkar i artikeltexterna som leder vidare till Fria Tiders källor. I detta fall har Fria Tider hämtat information från VLT och Aftonbladet. Det kan väl inte vara en alltför komplicerad procedur...

Fria Tider verkar dock vara extremt selektiva med vilka delar av originalartiklarna de lägger fokus på så man bör nog läsa de ursprungliga artiklarna för att få en lite mer nyanserad bild. Om en utbildad statsepidemiolog bedömer (läs Aftonbladets artikel) att risken för epidemi i Sverige är obefintlig så litar jag hellre på denne än på en sida känd för att vinkla alla nyheter till ett främlingsfientligt perspektiv. Notisen om silvertejp är ju lite löjeväckande men om utbildad personal anser det vara ett säkert kort ser jag inte hur någon outbildad kan komma och peka finger. Man får ju hoppas att dessa ambulanser sätts i omedelbar karantän efter utfört uppdrag.

Varför dessa "svenskar" väljer att resa till Västafrika när där pågår världens värsta aktuella epidemi - av en sjukdom som får en att blöda ur varenda kroppsöppning - är något som förbryllar mig rätt ordentligt... Särskilt ifall det rör sig om flyktingar (det framgår dock inte), varför i helvete åka tillbaka till ett land man behöver asyl från? Jag anser det inte heller vara särskilt lämpligt att flyga hem dessa utan istället ge dem vård på plats av frivillig personal (helst från andra världsdelar där kompetensen är högre). Som man bäddar får man ju ligga, och även om risken för smitta är gravt överdriven känns det ju som att jag inte vill behöva oroa mig för dessa människors bristande riskbedömning. Särskilt nu när det visar sig att misstänkta fall ska köras till ett sjukhus som ligger på gångavstånd från min egen bostad!

Ni läste rätt, smittorisken är gravt överdriven i civiliserade länder. 2/3 av alla besmittade i Afrika har ådragit sig viruset på grund av deras begravningsceremonier. Det är tydligen inte särskilt välkänt att kroppar smittar som värst runt dödstillfället (dock enbart genom kontakt med blod eller andra kroppsvätskor, viruset är ej luftburet). Det är oerhört beklagligt att ebolan kunnat spridas som en förkylning på grund av människors, för mig, obegripliga besatthet att fullfölja sina vidskepliga ritualer trots risken att orsaka tusentals dödsfall. Här i Sverige vet vi förhoppningsvis bättre än att gräva runt i ebolasmittade lik. I USA har man t.ex. kremerat ebola-lik.

Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Ebola_virus_disease
Because dead bodies are still infectious, traditional burial rituals may spread the disease. Nearly two thirds of the cases of Ebola in Guinea during the 2014 outbreak are believed to be due to burial practices
Senast redigerad av Netzach 2014-10-09 kl. 18:38.
Citera
2014-10-09, 18:37
Medlem
Tercios avatar
Ingen bör flygas "hem" till Sverige förrän eventuellt efter att utbrottet är över. Åk gärna ner dit den som vill, men kom fan inte och gnäll sen och insistera på att få smitta ner oss övriga.

Man blir mållös, och då är man ändå luttrad vid det här laget.
Citera
2014-10-09, 18:48
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Ni läste rätt, smittorisken är gravt överdriven i civiliserade länder. 2/3 av alla besmittade i Afrika har ådragit sig viruset på grund av deras begravningsceremonier. Det är tydligen inte särskilt välkänt att kroppar smittar som värst runt dödstillfället (dock enbart genom kontakt med blod eller andra kroppsvätskor, viruset är ej luftburet). Det är oerhört beklagligt att ebolan kunnat spridas som en förkylning på grund av människors, för mig, obegripliga besatthet att fullfölja sina vidskepliga ritualer trots risken att orsaka tusentals dödsfall. Här i Sverige vet vi förhoppningsvis bättre än att gräva runt i ebolasmittade lik. I USA har man t.ex. kremerat ebola-lik.

Precis allting pekar mot att det här är ren propaganda som har noll och intet att göra med verkligheten. Tvärtom verkar viruset vara mycket smittsamt. De européer som smittats har ju huvudsakligen varit sjukvårdspersonal som man antar använt korrekta skyddsrutiner och knappats har kysst lik osv. Trots detta har de smittats. Och även om afrikaner kanske ofta inte är de skarpaste knivarna i lådan lär ju även dessa fatta till slut. Det är fel att tro att alla afrikaner är nån slags dräglande dårar som inget begriper. Trots detta räknar t.ex. pentagon med 1.4 miljoner smittade inom några månader, av vilka runt 70% beräknas dö.

Sanningen är ju den att man antagligen inte så noga vet exakt hur ebola smittar. Nu när ebola har fått fäste i en population ordentligt och har 10 000-tals till kanske snart miljoner värdar kan också viruset börja utvecklas ordentligt på ett helt annat sätt.

Stäng gränsen hade varit det självklara i en frisk värld men nu går den judiska globaliseringen före precis allting annat och igen får vi lida för detta.
Citera
2014-10-09, 18:51
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Om ni klickar på länkarna i trådstarten, vilket ju är att rekommendera ifall man vill delta i tråden, så kommer ni att se länkar i artikeltexterna som leder vidare till Fria Tiders källor. I detta fall har Fria Tider hämtat information från VLT och Aftonbladet. Det kan väl inte vara en alltför komplicerad procedur...
Självklart är det inte svårt att klicka på en länk, dock finns det de som inte vill klicka sig in på Friatider eller Avpixlat, likt det finns de som inte vill trycka på Aftonbladet-länkar. Man vill helt enkelt inte ge dessa "sponsorklick".
Citera
2014-10-09, 18:51
Medlem
dwgs avatar
Sverige betalar 12 miljoner för att få hit ebolan
Citera
2014-10-09, 18:55
Medlem
glimmandes avatar
Är faktiskt inte speciellt förvånad. Ungefär samma knäpperier finns även runt AIDS-smittade som numera inte behöver informera dom de har sex med att de är smittade. Bjuda in Ebolasjuka är bara en liten del i ett större projekt om att sabotera vårat land.
Citera
2014-10-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Är faktiskt inte speciellt förvånad. Ungefär samma knäpperier finns även runt AIDS-smittade som numera inte behöver informera dom de har sex med att de är smittade. Bjuda in Ebolasjuka är bara en liten del i ett större projekt om att sabotera vårat land.

Precis, om våra makthavare lyckas identifiera någon handling eller åtgärd som är sjuk och skadlig för landet så kan man med nästan matematiskt exakthet räkna ut att de kommer att genomföra den!
Citera
2014-10-09, 19:04
Medlem
Danne90s avatar
Jag vet att den gemene personen som läser fria tider och dylikt har svårigheter med läsförståelsen så ska jag ändå försöka förklara några meningar ur "källan" som fria tider använder sig av att skapa sin text.

Rubricering här på fb lyder "12 miljoner kronor satsas på att flyga hem ebolasjuka negersvenskar".

Inget i källan visar att det finns ens några "ebolasjuka negersvenskar" just nu. Själva texten

"Regeringen avsatte ytterligare tolv miljoner kronor till kampen mot ebola under torsdagen. Pengarna har två syften: Att skapa ännu bättre evakueringsmöjligheter om svenskar insjuknar i ebola i Västafrika. Och en informationssatsning för att få mer svensk sjukvårdspersonal att åka ner till området."

säger att det inte finns några "ebolasjuka negersvenskar" och att den insatsen är för att förbereda sig OM svenskar insjuknar i Ebola.

Ledordet här är OM, kollar man saol så betyder ordet ifall, alltså det finns inga "ebolasjuka negersvenskar".
Hoppas att ni kan läsa källan och förstå innebörden av dessa ord då antigen så sätter man med meningen fel namn på tråden för att missvisa och då är man inte bättre än aftonbladet och annan skräpmedia eller så har man svårt att sätta in sig i texten och verkligen förstå innebörden.

Det är bättre att sjukvården åker dit och ta hit dem än att de flyger hit på egen hand och smittar andra.
Citera
2014-10-09, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Precis allting pekar mot att det här är ren propaganda som har noll och intet att göra med verkligheten. Tvärtom verkar viruset vara mycket smittsamt. De européer som smittats har ju huvudsakligen varit sjukvårdspersonal som man antar använt korrekta skyddsrutiner och knappats har kysst lik osv. Trots detta har de smittats. Och även om afrikaner kanske ofta inte är de skarpaste knivarna i lådan lär ju även dessa fatta till slut. Det är fel att tro att alla afrikaner är nån slags dräglande dårar som inget begriper. Trots detta räknar t.ex. pentagon med 1.4 miljoner smittade inom några månader, av vilka runt 70% beräknas dö.

Sanningen är ju den att man antagligen inte så noga vet exakt hur ebola smittar. Nu när ebola har fått fäste i en population ordentligt och har 10 000-tals till kanske snart miljoner värdar kan också viruset börja utvecklas ordentligt på ett helt annat sätt.

Stäng gränsen hade varit det självklara i en frisk värld men nu går den judiska globaliseringen före precis allting annat och igen får vi lida för detta.
Nja... Det har t.ex. framkommit att en utav de smittade europeiska volontärarbetarna (spanjorskan som kan läsas om på de flesta nyhetssidor) "kan ha" (läs: "hade") kliat sig i ögonen med handsken från sin använda skyddsdräkt vid avklädning. Ett enkelt (men förstås extremt klantigt) misstag (dräkterna är otroligt varma och obekväma och det är tydligen vanligt att man blir yr och sinnesförvirrad efter någon timma i dem) som dock ledde till allvarliga konsekvenser.

Du får ha dina egna teorier om smittorisk och viralitet men jag väljer att lita på utbildad personal framför en anonym skribent som slänger sig lite väl ofta med uttryck som "man antar", "verkar" och "antagligen" i sitt inlägg. Inget personligt här utan bara en analys av trovärdighet, jag är heller ingen expert inom området.

Det finns ett litet antal fall av smittade i den civiliserade världen, den värsta anser jag vara personen som reste från Liberia till Dallas, Texas och därmed introducerade smittan i USA. Det är nästan så man misstänker någon form av biologisk terrorism här även om det förmodligen enbart beror på ofantlig dumhet. De enda som smittats av denna person är dock hans närmaste, t.ex. hans partner (utbyte av kroppsvätskor högst troligt) och en vän/släkting som besökte personens bostad efter hans död (troligen beröring vid föremål som den smittade haft kontakt med). Inget som tyder på att viruset skulle vara luftburet, i alla fall. Ja, jag använder också uttryck som "troligen" när jag inte har bevis!

Att man borde sätta befolkningen i karantän snarare än skeppa runt dem i hela världen behöver vi inte diskutera då jag håller med dig till fullo. Huruvida det är judarnas fel eller ej har jag ingen åsikt om men visst ser vi nu en utav de största nackdelarna med globalisering och ovillkorligt öppna gränser. Vid sådana här tillfällen bör man vara beredd att ta till drastiska metoder, men istället skriker man "NEJ! MEDMÄNSKLIGHET!" och tar mer än gärna emot ebolavirionerna som ligger och lurar i smittade som en present i brevinkastet. Obegripligt, och knappast medmänskligt. Det är många liv som står på spel, hur pass liten epidemirisken än kan bedömas vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Självklart är det inte svårt att klicka på en länk, dock finns det de som inte vill klicka sig in på Friatider eller Avpixlat, likt det finns de som inte vill trycka på Aftonbladet-länkar. Man vill helt enkelt inte ge dessa "sponsorklick".
Unvisit bibehåller såvitt jag vet länkar, men visst hade det varit bättre av TS att bidra med länkar från lite olika håll så läsarna kan välja och jämföra. Om inte annat så är ju TS rasistiska agenda extremt uppenbar med tanke på såväl språkbruk som källhänvisning...
Senast redigerad av Netzach 2014-10-09 kl. 19:08. Anledning: stavfel
Citera
2014-10-09, 19:08
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Så länge de betalar skatt till Sverige, har jag inga invädningar.

Skatt på de bidrag de får menar du?
Citera
2014-10-09, 19:12
Medlem
Sjukvårdspersonal ska självklart flygas hem. Det är ändå det moraliskt riktiga.
Förstår inte ens varför det går privatflyg till dessa drabbade länder.
vägrar tro att det är så liten risk att smittas, Hur tusan kan det då bli en epidemi
om det är "svårt" att smittas
Citera
2014-10-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Sjukvårdspersonal ska självklart flygas hem. Det är ändå det moraliskt riktiga.
Förstår inte ens varför det går privatflyg till dessa drabbade länder.
vägrar tro att det är så liten risk att smittas, Hur tusan kan det då bli en epidemi
om det är "svårt" att smittas
Läs mitt inlägg lite tidigare i tråden angående hur de flesta smittas. Det finns helt andra förutsättningar för ett utbrott i Afrika än i t.ex. Sverige, eller USA.

Risken att smittas är självklart stor om man inte följer skyddsprocedurer men som jag skrivit tidigare i tråden krävs det direkt kontakt med kroppsvätskor för att smittas och där står även anledningen till varför så många i Afrika blir smittade (2/3 fall pga begravningsritualer som innebär direktkontakt med smittade). Eftersom ebola t.ex. orsakar kraftiga blödningar i hela kroppen är risken extremt hög att smittas om man ska hålla på och pilla på ebola-lik.

Vi är lite mer utbildade här i Sverige, kan man väl sammanfatta det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in