Citat:
Om ni klickar på länkarna i trådstarten, vilket ju är att rekommendera ifall man vill delta i tråden, så kommer ni att se länkar i artikeltexterna som leder vidare till Fria Tiders källor. I detta fall har Fria Tider hämtat information från VLT och Aftonbladet. Det kan väl inte vara en alltför komplicerad procedur...
Fria Tider verkar dock vara extremt selektiva med vilka delar av originalartiklarna de lägger fokus på så man bör nog läsa de ursprungliga artiklarna för att få en lite mer nyanserad bild. Om en utbildad statsepidemiolog bedömer (läs Aftonbladets artikel) att risken för epidemi i Sverige är obefintlig så litar jag hellre på denne än på en sida känd för att vinkla alla nyheter till ett främlingsfientligt perspektiv. Notisen om silvertejp är ju lite löjeväckande men om utbildad personal anser det vara ett säkert kort ser jag inte hur någon outbildad kan komma och peka finger. Man får ju hoppas att dessa ambulanser sätts i omedelbar karantän efter utfört uppdrag.
Varför dessa "svenskar" väljer att resa till Västafrika när där pågår världens värsta aktuella epidemi - av en sjukdom som får en att blöda ur varenda kroppsöppning - är något som förbryllar mig rätt ordentligt... Särskilt ifall det rör sig om flyktingar (det framgår dock inte), varför i helvete åka tillbaka till ett land man behöver asyl från? Jag anser det inte heller vara särskilt lämpligt att flyga hem dessa utan istället ge dem vård på plats av frivillig personal (helst från andra världsdelar där kompetensen är högre). Som man bäddar får man ju ligga, och även om risken för smitta är gravt överdriven känns det ju som att jag inte vill behöva oroa mig för dessa människors bristande riskbedömning. Särskilt nu när det visar sig att misstänkta fall ska köras till ett sjukhus som ligger på gångavstånd från min egen bostad!
Ni läste rätt, smittorisken är gravt överdriven i civiliserade länder. 2/3 av alla besmittade i Afrika har ådragit sig viruset på grund av deras begravningsceremonier. Det är tydligen inte särskilt välkänt att kroppar smittar som värst runt dödstillfället (dock enbart genom kontakt med blod eller andra kroppsvätskor, viruset är ej luftburet). Det är oerhört beklagligt att ebolan kunnat spridas som en förkylning på grund av människors, för mig, obegripliga besatthet att fullfölja sina vidskepliga ritualer trots risken att orsaka tusentals dödsfall. Här i Sverige vet vi förhoppningsvis bättre än att gräva runt i ebolasmittade lik. I USA har man t.ex. kremerat ebola-lik.
Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Ebola_virus_disease
Because dead bodies are still infectious, traditional burial rituals may spread the disease. Nearly two thirds of the cases of Ebola in Guinea during the 2014 outbreak are believed to be due to burial practices
Senast redigerad av Netzach 2014-10-09 kl. 18:38.
Senast redigerad av Netzach 2014-10-09 kl. 18:38.